Volvo 340 die soms automatisch remt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-07-2011 17:48 #631338 door V300 register
Volvo 340 die soms automatisch remt is gemaakt door V300 register
Op dit moment zit ik in Frankrijk met mijn Volvo 340 1.4E 5 bak. Nu heb ik af en toe het probleem dat het lijkt dat de auto uit zichzelf gaat remmen tijdens het rijden. Als ik de koppeling indruk duikt de neus ook ligt naar beneden wat ook gebeurd tijdens het remmen. Bij langzaam rijden en uitrollen staat de auto dan ook niet geleidelijk stil, maar op het laatste stukje plotseling. Op de snelweg heb ik dit probleem ook al eens gehad en dan is de auto natuurlijk niet meer vooruit te branden. Het gekke is dat in alle gevallen dit probleem ook weer plotsklaps is verdwenen!?
Nu zijn er, als dit probleem zich voordoet, nog twee opmerkelijke dingen. De remmen voor (vooral rechts) beginnen dan te piepen en het pedaal lijkt ook harder te worden en sneller aan te grijpen. Dit laatste is een gevoel en kan ik niet met honderd procent zekerheid zeggen. Maar het remmen zelf gaat verder probleemloos. Er is dus geen verlies van remkracht.
Nu is dus de vraag hoe dit kan? Kan de rembekrachtiging zelf remdruk gaan uitoefenen zonder dat het pedaal wordt ingedrukt?
Verder heb ik de schijven, blokken en klauwen bekeken. Alles lijkt in orde. De kupjes zijn netjes heel en de zuigers zijn met een tang netjes terug te duwen en zitten dus niet vast. Ook het niveau van de remvloeistof is in orde en is ook niet abnormaal heet.
Hierbij dus de vraag, vanuit het vakantie huisje in het midden van niks, of dit een herkenbaar symptoom is van het een of ander. Internet is niet altijd aanwezig, dus ik hoop zo snel mogelijk de eventuele reactie en of mogelijke oplossingen te kunnen lezen en te beantwoorden.
Alvast bedankt J

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-07-2011 01:05 #881845 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 die soms automatisch remt
Klinkt alsof je rembekrachtiger kapot aan het gaan is. Als je het pedaal met korte pulsen bedient kun je misschien tijdens het rijden dit effect weer neutraliseren.

Als het blijft optreden en je kunt het niet opheffen, is mijn tip om de vacuumslang naar de rembekrachtiger los te halen en tijdelijk af te doppen.
OK, je moet dan een stuk harder trappen om af te remmen, maar bij een noodstop (=maximale pedaalkracht) sta je net zo snel stil als met bekrachtiger.

Remmen die automatisch gaan werken is natuurlijk niet de bedoeling....

Als het ??n van de wielremmen zou zijn, had je dit wel gemerkt aan naar links of rechts trekken vd auto.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-07-2011 14:10 #881859 door V300 register
Een waarschuwing is hier denk ik wel op zijn plaats.
Bij remmen tot ca. 60 km/u maakt het, is mijn ervaring, niets uit (of nagenoeg niets uit) over wel / geen rembekrachtiger te beschikken.

Bij hogere snelheden echter, vanaf ca. 100 km/u, bij een noodstop lijkt het wel, is mijn ervaring tenminste een keer geweest, alsof je niet over remmen beschikt. Het lijkt dan alsof je op een plaat beton drukt en niets gebeurt er.

Bij mijn rembekrachtiger was een stukje (van de rubber) vacuumslang door ouderdom (zoals later bleek) verstopt geraakt (zoals bij voertuigbanden door ouderdom 'verkorreling' e.d. optreedt), en daardoor had ik slechts de beschikking over een niet (of slechts over een z??r ten dele) functionerende rembekrachtiger. Bij een noodstop op de snelweg schrok ik me toen bijna een keer dood. Dit liep gelukkig goed af. Onderzoek bij de dealer bracht korte tijd later die verstopping aan het licht van de vacuumslang. Saillant detail: tamelijk kort voor die ontdekking waren er door diezelfde dealer twee nieuwe remslangen v??r gemonteerd. Gesleuteld was er toen dus aan het remsysteem met een daarbij vanzelfsprekend horende controle van de remmerij. Niets echter toen ontdekt van het probleem.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-07-2011 20:06 #881871 door V300 register
Ok, zoals ik al had verwacht blijkt de rembekrachtiging dus het probleem te veroorzaken. Gelukkig zijn we met meerdere auto's en blijft de volvo hier gedurende de vakantie staan. Op de terugweg zullen we het in de gaten houden en eventueel de boel afdoppen (heb al wat slangklemmen en een paar bouten (binnenmaat slang) op de kop getikt.

Thuis zullen we de bekrachtiging dan maar demonteren en vervangen. Of is zoiets net als een verdamper te reviseren?

Klopt het ook dat ik niet mijn hele systeem hoef leeg te trekken en dat ik de remverdeler met remvloeistof tankje gewoon los kan schroeven en daarna weer kan monteren? Ik heb ook het sleutelboek bij me, maar nu wil ik nog even van de vakantie genieten ;).

Bedankt voor de tips en wellicht nog even wat vragen als ik weer thuis ben.

Groet,

Daan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-07-2011 23:25 #881888 door V300 register
yep het hydraulische deel hoeft niet open.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-07-2011 20:41 #882112 door V300 register
Ik denk eerder aan de flexibels vooraan die niet meer in goede staat zijn. Als de leiding binnenin verduurd is kan er een stukje rubber loskomen wat nu en dan het terugvoeren van de remvloeistof belemmert. Hierdoor blijven de remmen aanlopen wat het gepiep verklaart. Ook moet het pedaal dan niet meer zo ver ingetrapt worden omdat de blokjes sowieso al tegen de schijf aanzitten.
Nog een prettige vakantie vanuit het sombere Belgi?.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2011 14:53 #882223 door V300 register
Ok, een nieuwe insteek. Het is goed om ook dit nog even nader te bekijken. Ik heb namelijk het idee dat als de rembekrachtiging kapot is je dit veel vaker moet merken. Gisteren weer een middag in de stad gereden en er geen last van gehad terwijl ik vanmorgen na een korte rit wel weer met aanlopende remmen reed.

Wat zijn de flexibels? Kun je dit nog iets verder uitleggen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2011 15:28 #882231 door V300 register
dat zijn de rubber remslangen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2011 11:55 #882337 door V300 register
Ok, dan ga ik deze als eerste vervangen en het daarna weer even aankijken. Mocht dit geen soelaas bieden zal ik opzoek gaan naar een vervangende rembekrachtiging.

Gisteren nog even het luchtfilterhuis losgehaald en de aansluiting van de slag goed gecontroleerd. Dit ziet er allemaal goed en scheurvrij uit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2011 20:00 #882356 door V300 register

rallydaf;180856 schreef : Ik denk eerder aan de flexibels vooraan die niet meer in goede staat zijn. Als de leiding binnenin verduurd is kan er een stukje rubber loskomen wat nu en dan het terugvoeren van de remvloeistof belemmert. Hierdoor blijven de remmen aanlopen wat het gepiep verklaart. Ook moet het pedaal dan niet meer zo ver ingetrapt worden omdat de blokjes sowieso al tegen de schijf aanzitten.
Nog een prettige vakantie vanuit het sombere Belgi?.

Ha die Guy,

Bij de DAF heb ik dit probleem van verteerde remslangen inderdaad al een paar keer meegemaakt maar ik moet de eerste 300 serie nog meemaken waarbij het gebeurt.. Kan puur aan de leeftijd liggen maar mijn 343 is inmiddels ouder dan de betreffende daf waar ik als eerste dit probleem mee had op dat moment was. Het kan ook zijn dat het gebruikte materiaal in de tussentijd verbeterd geweest is... De rembekrachtigers zijn juist wat fragieler dan die kleine bekrachtigers van bijv. daf marathon / volvo 66.

Een ander punt waarom ik denk aan de bekrachtiger is dat de topicstarter niets schrijft over naar links of naar rechts trekken van de auto als het probleem zich voordoet. Bij verstopte remslangen heb je dit juist wel, want de mate van verstopping is nooit links en rechts hetzelfde (en dit geldt ook voor klemmende remklauwen/remblokken) zodat er altijd iets te merken moet zijn van scheeftrekken.

Dus vandaar de eerste suggestie om de bekrachtiger na te kijken, deze tijdelijk uit te schakelen en proberen of het probleem blijft.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC