Vraagje over velgen

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2006 20:06 #640492 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Vraagje over velgen
klopt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-01-2006 20:45 #640493 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje over velgen
Klopt allemaal als een bus, John, en daarvoor zijn spacers dus ook oorspronkelijk bedoeld.

@thomas: heb je wel eens gekeken wat er gebeurt als je flink gaat hoeken met je volvootje? Bodysway --> behoorlijk meer neerwaartse kracht op je buitenste wielen. En als je een spacer er tussen hebt zitten, dan mis je toch gewoon een stukje normaalkracht. Dat wordt opgevangen door de boutjes. Deze zijn er wel op berekend, maar er bestaat ook nog zoiets als een veiligheidsfactor en de regering heeft er terecht grenzen aan gesteld. Zo mag je spoorbreedte maar (ik meen) 3% afwijken, dat is bijna een cm. Dat is al behoorlijk wat, daarboven gaan al die krachten, spanningen en momenten echt heel serieus worden.

En nee, je wiel gaat niet op en neer, maar dat betekent nog steeds niet dat die krachten er niet zijn.

Maar goed, als het goed is is deze hele discussie enigszins hypothetisch allemaal, we zijn toch geen sjonnies? (toch? )

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-01-2006 20:53 #640494 door V300 register
Nou... Ik wel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-01-2006 21:31 #640495 door V300 register
Jap, natuurlijk zijn die krachten er. En ze worden opgevangen door de wrijving.

Als dat niet zo was gingen ze op en neer tot de naafflens de krachten zou opvangen. (wat dus niet gebeurd).

Aan de binnenste wielen heb ik inderdaad niet gedacht. Daar wordt inderdaad normaalkracht weggenomen. Gelukkig zijn deze wielen op dat moment ook een stuk minder belast in verticale richting.

Aangezien we het toch voor een heel stuk eens zijn laten we inderdaad maar stoppen. Ik heb alleen nog nooit Sjonnies over natuurkunde horen praten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2006 10:19 #640496 door V300 register
Laatste dingetje:

Als dat niet zo was gingen ze op en neer tot de naafflens de krachten zou opvangen. (wat dus niet gebeurd). [/qutoe]

Dat is dus precies wat er wel dreigt te gebeuren, als je te grote spacers gebruikt en ze ondeugdelijk vastmaakt

maar idd, normaal gezien gebeurt dat niet (gelukkig).

Wat mij betreft zijn we het inderdaad grotendeels eens, en is de discussie hiermee wel zo'n beetje gevoerd

Ow, en John, jij bent toch geen Sjonnie? Jij bent meer een Johnnie en dat is toch iets anders (of heb je een afgeragde Golf als tweede autootje, en zet je op de Volvo-meets je baseball petje af? )

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC