Vraagje over velgen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-01-2006 22:51 #640482
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje over velgen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-01-2006 23:20 #640483
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje over velgen
Leuke velgjes!
Thomas: weet je iets van krachtwerking? Dan zouden dingen als afschuifkracht en moment je iets moeten zeggen.
Kortweg gezegd werkt zo'n spacer een heel klein beetje als een soort schaar, maar voornamelijk wordt gewoon de afstand vergroot en dan is er een formuletje die zegt dat het moment kracht maal arm is. Arm wordt vergroot, opgelegde kracht blijft hetzelfde --> buigend moment wordt groter, spanningen worden groter, boutje doet buig of knak.
Thomas: weet je iets van krachtwerking? Dan zouden dingen als afschuifkracht en moment je iets moeten zeggen.
Kortweg gezegd werkt zo'n spacer een heel klein beetje als een soort schaar, maar voornamelijk wordt gewoon de afstand vergroot en dan is er een formuletje die zegt dat het moment kracht maal arm is. Arm wordt vergroot, opgelegde kracht blijft hetzelfde --> buigend moment wordt groter, spanningen worden groter, boutje doet buig of knak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-01-2006 23:31 #640484
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje over velgen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-01-2006 23:33 #640485
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje over velgen
Omni Volvo Volvo 340-360-440-460-480 16MM
Artikelnummer:
1035C
Prijs:
€ 59.67
Set bestaande uit 2 verbreders inclusief verlengen bouten / Tapeinde Dikte: 16MM Maat Bout / Tapeind: LBC 12x1.25 Steek en aantal wielgaten: 4\100 Spacers zijn met centreer ring
Artikelnummer:
1035C
Prijs:
€ 59.67
Set bestaande uit 2 verbreders inclusief verlengen bouten / Tapeinde Dikte: 16MM Maat Bout / Tapeind: LBC 12x1.25 Steek en aantal wielgaten: 4\100 Spacers zijn met centreer ring
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-01-2006 23:55 #640486
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje over velgen
Als ik zo vrij mag zijn om het te zeggen, 3 spaaks velgen vind ik de lelijkste velgen die er zijn. Maar ja, smaken verschillen (gelukkig maar).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-01-2006 15:28 #640487
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje over velgen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-01-2006 17:38 #640488
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje over velgen
Ik vind ze wel apart, is weer eens wat anders dan de standaard velgen.
(moet ik nodig zeggen, met mijn twee sets GLT-velgen, en ik heb nog niet eens een rijdende auto... )
En John, die korte uitleg van de boutjes etc. gold voornamelijk voor Thomas.
Overigens is het wel zo dat als je wielen verder naar buiten staan, het moment en dus de spanningen op verschillende delen van je ophanging groter wordt.
Maar volgens mij is het gebruik van spacers ook oorspronkelijk ontstaan om te corrigeren voor een verkeerde ET-waarde (zoals hier dus gebruikt...) en is pas later het vergroten van de spoorbreedte er bijgekomen, als een soort van oneigenlijk gebruik.
(moet ik nodig zeggen, met mijn twee sets GLT-velgen, en ik heb nog niet eens een rijdende auto... )
En John, die korte uitleg van de boutjes etc. gold voornamelijk voor Thomas.
Overigens is het wel zo dat als je wielen verder naar buiten staan, het moment en dus de spanningen op verschillende delen van je ophanging groter wordt.
Maar volgens mij is het gebruik van spacers ook oorspronkelijk ontstaan om te corrigeren voor een verkeerde ET-waarde (zoals hier dus gebruikt...) en is pas later het vergroten van de spoorbreedte er bijgekomen, als een soort van oneigenlijk gebruik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-01-2006 08:57 #640489
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje over velgen
Diede,
ja dat zegt me wat. Daarom juist. Afschuifkracht mag je helemaal niet hebben, de wrijving tussen naaf en velg dient deze geheel op te vangen door de normaalkracht die je met de bouten genereerd. Het naafgat in de velg is een montagehulpje mijns inziens. Dat is geen passingssysteem, en kan ook geen passing zijn, want waarom zou je dan nog een konus op je wielbouten maken? (Dubbele passing zegt je wellicht iets).
Momentenwet kent denk ik iedereen. Echter, welke arm wordt groter dan? De krachten door bochtenwerk gaan min of meer in de richting van de bouten, dus daar kan een spacer niets uitmaken.
Blijft je gewichtskracht. Deze heeft door de spacer inderdaad een langere arm. Echter, ik vraag me af of deze krachten in de buurt komen van wat je bouten in een bocht te verwerken krijgen (immers, je wielstraal is daarvoor de momentarm. Bij gewichtskracht alleen de offset).
En zelfs dan, ik denk dat bouten als het goed is alleen op trek belast worden. Zodra daar buig- of zelfs afschuifkrachten op werken is er iets goed mis. Mijn mening h¨, zoals ik het analyseer. Misschien kun je me met een schets van het tegendeel overtuigen.
Spacers lijken me eerder verboden omdat je kinematika verstoord wordt, vooral bij de (gestuurde) voorwielen.
ja dat zegt me wat. Daarom juist. Afschuifkracht mag je helemaal niet hebben, de wrijving tussen naaf en velg dient deze geheel op te vangen door de normaalkracht die je met de bouten genereerd. Het naafgat in de velg is een montagehulpje mijns inziens. Dat is geen passingssysteem, en kan ook geen passing zijn, want waarom zou je dan nog een konus op je wielbouten maken? (Dubbele passing zegt je wellicht iets).
Momentenwet kent denk ik iedereen. Echter, welke arm wordt groter dan? De krachten door bochtenwerk gaan min of meer in de richting van de bouten, dus daar kan een spacer niets uitmaken.
Blijft je gewichtskracht. Deze heeft door de spacer inderdaad een langere arm. Echter, ik vraag me af of deze krachten in de buurt komen van wat je bouten in een bocht te verwerken krijgen (immers, je wielstraal is daarvoor de momentarm. Bij gewichtskracht alleen de offset).
En zelfs dan, ik denk dat bouten als het goed is alleen op trek belast worden. Zodra daar buig- of zelfs afschuifkrachten op werken is er iets goed mis. Mijn mening h¨, zoals ik het analyseer. Misschien kun je me met een schets van het tegendeel overtuigen.
Spacers lijken me eerder verboden omdat je kinematika verstoord wordt, vooral bij de (gestuurde) voorwielen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-01-2006 09:03 #640490
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje over velgen
@John,
"het centreergat laat maar beperkte beweging toe aan de bouten."
Ik snap wat je bedoelt te zeggen, de naaf zou zo kunnen vermijden dat de bouten van elastische naar plastische buiging overgaan.
Het lijkt me echter sterk dat het überhaupt zover komt, als ik eerlijk ben. Als er zoveel beweging tussen velg en naaf was, zou het aanligvlak op je remtrommel dan niet mooi glad zijn inmiddels?
En zou je wiel dan niet -overdreven gezegd- constant op en neer gaan t.o.v. je naaf, namelijk bij elke omwenteling?
"het centreergat laat maar beperkte beweging toe aan de bouten."
Ik snap wat je bedoelt te zeggen, de naaf zou zo kunnen vermijden dat de bouten van elastische naar plastische buiging overgaan.
Het lijkt me echter sterk dat het überhaupt zover komt, als ik eerlijk ben. Als er zoveel beweging tussen velg en naaf was, zou het aanligvlak op je remtrommel dan niet mooi glad zijn inmiddels?
En zou je wiel dan niet -overdreven gezegd- constant op en neer gaan t.o.v. je naaf, namelijk bij elke omwenteling?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-01-2006 17:08 #640491
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje over velgen
~~~cuote~~Die Spacers zullen geen probleem opleveren voor je lagers omdat de velg met die ET waarde al verder naar binnen staat.
Met spacers van 5 mm kom je weer in de buurt van de juiste ET waarde~~~cuote/
Dit bericht van jeroen, is erg goed.
Want, Met een hogere ET waarde maak je de spoorbreedte kleiner.
Dus MI. de as belasting kleiner (als je er vanuit gaat dat wiel +moeren een vaste verbinding vormen)
Dus als je spacers gebruikt( wat ik niet nodig had) maak je de spoorbreedte weer origineel...
Dit alles in het geval je een wiel monteerd welke een grotere ET waarde heeft als origineel.
Ander geval is waneer je een wiel monteerd dat de originele ET waarde heeft en dan spacers gaat monteren.......
(ik heb niet gestudeert, dus ik benader het misschien iets eenvoudiger als jullie )
Met spacers van 5 mm kom je weer in de buurt van de juiste ET waarde~~~cuote/
Dit bericht van jeroen, is erg goed.
Want, Met een hogere ET waarde maak je de spoorbreedte kleiner.
Dus MI. de as belasting kleiner (als je er vanuit gaat dat wiel +moeren een vaste verbinding vormen)
Dus als je spacers gebruikt( wat ik niet nodig had) maak je de spoorbreedte weer origineel...
Dit alles in het geval je een wiel monteerd welke een grotere ET waarde heeft als origineel.
Ander geval is waneer je een wiel monteerd dat de originele ET waarde heeft en dan spacers gaat monteren.......
(ik heb niet gestudeert, dus ik benader het misschien iets eenvoudiger als jullie )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets