Project: B204GT in een 360
- V300 register
- Verbannen
GT in 740, 780
FT in 960
Een B234GT/FT is maar eenmalig gemaakt voor een Volvo werknemer/hoge piet, verder nooit in een 780 geleverd.
B204 onderdelen op een B234 sleutelen is niet het beste idee, het onderblok van een b204 is sterker! (OA door gesmede goodies). 700 PK kan zeker maar niet met een origineel onderblok, nja niet betrouwbaar in ieder geval. 350-400 moet goed kunnen met het originele onderblok van een B204FT/GT, er zijn in ieder geval genoeg Zweden die er meer rondrijden als DD.
Een 16v ligt ook gekanteld in een 7/9, mijn B234 en B204FT iig wel en een vriend zijn GT ook.
Je zult toch wat met de motorsteunen moeten gaan hoddelen, kun je meteen zien op wat voor manier je de meeste ruimte krijgt.
De motorkap moet passen, er is ook een 360 met Penta aq171 (B254) met turbo, zonder problem kap dicht!
Mocht het uitlaatspruitstuk niet passen, dan zijn er voor weinig geld via turbobricks/ebay logheader kitjes te krijgen, met flens en al. Makkelijk in elkaar te zetten en je krijgt iets meer ruimte. (niet super wat betreft flow, maar het werkt)
Heb gisteren meegeholpen met het uitbouwen van een V6 in een 760 waar ook een B204GT in gaat komen (hopelijk binnen twee weken) mocht je willen komen kijken dan is dat vast geen probleem, wellicht handig als je straks met de bekabeling aan de gang gaat. Is ook veel kennis aanwezig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
Eerst zijn we begonnen met de radiateur eruit halen. Hierdoor kregen we een hoop meer ruimte aan de voorkant van het blok. Daarvoor moesten we eerst de aircoradiateur demonteren. Deze was gelukkig al leeg dus scheelde weer veel rotzooi. Daarna was de radiateur incl intercooler er zo uit. Ze zitten aan elkaar vast, erg makkelijk.
Daarna alle slangen van de radiateur, intercooler, stuurpomp, airco, ed los gemaakt. Gaskabel niet te vergeten natuurlijk. De kabelboom bleek nog het lastigste te zijn. Overal weggewerkt en stekkers die lastig te bereiken en los te krijgen waren. Wel goed aan labelen geweest zodat ik straks wel weet waar welke stekker op moet.
Toen hebben de auto op de brug geduwd om aan de onderkant alles los te maken. Niet dat er veel los moest. Paar bouten van de versnellingsbak aan de motor en het eerste deel van de uitlaat wat aan de turbo vast zat. Ging vrij makkelijk. Daarna de motorsteunen losgemaakt en de motor eruit getilt. Ging allemaal erg makkelijk vond ik zelf.
Toen heb ik alle spullen bij elkaar geraapt en alles in een grote kist gezet incl de motor zelf. Die heb ik op mijn werk in het magazijn gezet. Ga er van de week weer mee verder. De auto heb ik weer thuis gebracht. Ga deze week de kabelboom er verder uit halen.
Heb trouwens voordat ik begon nog een stukje gereden. Zat op een middenarmsteun, dus niet erg vast. Maar rechtdoor rijd die als een gek. Wat een vermogen. Echt niet normaal, en dat in een auto van 1500 kg. Word straks helemaal gek in mijn eigen auto. Als het allemaal past dan, hoop het wel.
Over die kabelboom. De vorige eigenaar heeft er allemaal stekkers afgeknipt en nu kan ik dus niet meer goed zien waar die draden van zijn. Daarom ben ik van plan om de kabelboom er gewoon bij te leggen en alleen voor de motor te gebruiken.
Ook had ik nog een vraag over de brandstofpomp en leidingen. Ik neem aan dat de leidingen bij dit blok dikker zijn als bij die van mij. En dat de brandstofpomp wat meer druk levert. Hoe moet ik dit gaan oplossen?? De brandstofpomp bij deze auto zit in de tank verwerkt, dus die kan ik niet gebruiken.
Kijk op de volgende link naar de gemaakte foto's:
www.mijnalbum.nl/Album=3V7UV8EE
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Anders de intankpomp van een 740 16vt of gewone 8vt nemen als je hem bij de 780 niet uit de tank krijgt. Je hebt in ieder geval zeker weten een intank pomp nodig!
Of de diameter van de slang en de dikte verschillend is durf ik niet te zeggen, mja nieuwe brandstofslang/leiding kost niet de wereld.
Bij ons gaat de B204GT er ook waarschijnlijk komende week uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Geweldig he, dat vermogen. Echt een prachtblok!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
Het zijn wel vreselijk veel draden en word veel uitzoekwerk wat ik nodig heb en wat niet. Ben al zoek geweest naar een bedradingsschema van deze auto maar nog nergens kunnen vinden. Weet iemand andere toevallig waar ik deze zou kunnen vinden???
En over die brandstofpomp. Waarom heb ik persee een intank pomp nodig. Is daar geen andere oplossing voor te maken??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Lid worden van de Volvo 700 Vereniging, of VADIS op de kop tikken...Eyeball360;61460 schreef : Het zijn wel vreselijk veel draden en word veel uitzoekwerk wat ik nodig heb en wat niet. Ben al zoek geweest naar een bedradingsschema van deze auto maar nog nergens kunnen vinden. Weet iemand andere toevallig waar ik deze zou kunnen vinden???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bodejodel;61278 schreef : 187.000 is nog steeds een eitje. Bij goed onderhoud gaan die blokken nooit kapot.
Heb mijn 200 000 klm B204FT voor 300 euro gekocht:D
Blokken zijn wel gevoelig voor oververhitting daarbij komt dat de warmteverwerking niet echt het sterkste punt bij een 16vT is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Eyeball360;61460 schreef : Nou vandaag de kabelboom uit de auto gehaald. Tenminste het grootste en lastigste gedeelte. De auto heeft in totaal 5 kabelbomen. 1 aan de motor, 1 links in de motorruimte en dashboard. 1 rechts in de motorruimte en dashboard. 1 in het dashboard zelf. En 1 die naar achteren loopt (die zit nog in).
Het zijn wel vreselijk veel draden en word veel uitzoekwerk wat ik nodig heb en wat niet. Ben al zoek geweest naar een bedradingsschema van deze auto maar nog nergens kunnen vinden. Weet iemand andere toevallig waar ik deze zou kunnen vinden???
En over die brandstofpomp. Waarom heb ik persee een intank pomp nodig. Is daar geen andere oplossing voor te maken??
Vandaag is de B204 uit de 740 gekomen. Volgens mij hebben we vast wel ergens een bedradingsschema, zal morgen even bellen om te zien of dat er ook digitaal is.
Het is wel een blok waarbij de electronica enorm belanrijk is! Vooral zaken als TCU en EGT maken het pittig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.