Viscokoppeling ventilator
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-10-2020 22:35 #988286
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator
Vervolg...
-Radiateur doorgespoeld niets bijzonders 2 kanten op volle straal water. conclusie radiateur niet verstopt.
-Slang van waterpomp zuigzijde vertikaal gezet en met draaiende motor vol water gehouden doormiddel van tuinslang. Spuit voldoende water uit gat van thermostaat. (deze had ik eruit gehaald uiteraard) conclusie: hij pompt.
-Thermostaat (nieuw) in de waterkoker gehangen aan een touwtje rond de 90-95 graden opent hij. (Er staat 88 graden op maar hij werkt maar langzaam natuurlijk) conclusie: Thermostaat gaat wel open.
-Thermostaat eruit gelaten, gevuld met water (tijdelijk natuurlijk) en rijden. Meter blijft na een half uur flink doorrijden tegen de driekwart van de meter staan. Al stuken beter dus.
Waarom gaat mijn thermostaat niet open in de auto? Of zou de pomp niet genoeg water er door pompen. Of komt er steeds een luchtbel in?
Het water in het reservoir staat stil dus een koppakking lek, compressie lucht => koelwater, is het ook niet.
-Radiateur doorgespoeld niets bijzonders 2 kanten op volle straal water. conclusie radiateur niet verstopt.
-Slang van waterpomp zuigzijde vertikaal gezet en met draaiende motor vol water gehouden doormiddel van tuinslang. Spuit voldoende water uit gat van thermostaat. (deze had ik eruit gehaald uiteraard) conclusie: hij pompt.
-Thermostaat (nieuw) in de waterkoker gehangen aan een touwtje rond de 90-95 graden opent hij. (Er staat 88 graden op maar hij werkt maar langzaam natuurlijk) conclusie: Thermostaat gaat wel open.
-Thermostaat eruit gelaten, gevuld met water (tijdelijk natuurlijk) en rijden. Meter blijft na een half uur flink doorrijden tegen de driekwart van de meter staan. Al stuken beter dus.
Waarom gaat mijn thermostaat niet open in de auto? Of zou de pomp niet genoeg water er door pompen. Of komt er steeds een luchtbel in?
Het water in het reservoir staat stil dus een koppakking lek, compressie lucht => koelwater, is het ook niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
02-10-2020 00:16 #988288
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator
Rijwind zelf moet voldoende zijn voor de koeling. Bij mijn 360 zit d'r 'n elektrische fan in die alleen aanspringt als ze echt tegen 't streepje aan zit. Ik neem aan dat de ventilator gewoon netjes vrij/mee draait bij lopende motor, dan houd die ook geen lucht tegen.
Verder kun je de temperatuursensor zelf (zit onder 't inlaatspruitstuk als ik me niet vergis) controleren/vervangen, daar wil ook nog wel eens iets mis gaan. Wie weet klopt de temperatuur wel, maar de meting niet. Verklaart wellicht ook waarom je viscokoppeling niet vast sloeg bij warme motor (als ik 't goed heb begrepen).
Expansievat dop heb je al gehad, dat is namelijk ook nog wel 's 'n kwaaltje.
Meter op driekwart is nogsteeds te warm eigenlijk, maar beter dan tegen 't streepje.
Verder kun je de temperatuursensor zelf (zit onder 't inlaatspruitstuk als ik me niet vergis) controleren/vervangen, daar wil ook nog wel eens iets mis gaan. Wie weet klopt de temperatuur wel, maar de meting niet. Verklaart wellicht ook waarom je viscokoppeling niet vast sloeg bij warme motor (als ik 't goed heb begrepen).
Expansievat dop heb je al gehad, dat is namelijk ook nog wel 's 'n kwaaltje.
Meter op driekwart is nogsteeds te warm eigenlijk, maar beter dan tegen 't streepje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
02-10-2020 08:32 #988293
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Viscokoppeling ventilator
Ok, mooi gedaan. Dan is de volgende stap om de temperatuur sensor te checken.
Die kun je uit het blok draaien, en in een pannetje water de weerstand meten bij verschillende temperaturen. Begin maar eens bij de waarden op 20, 50 en 80 graden.
Die kun je uit het blok draaien, en in een pannetje water de weerstand meten bij verschillende temperaturen. Begin maar eens bij de waarden op 20, 50 en 80 graden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
02-10-2020 10:14 #988294
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Viscokoppeling ventilator
Jip, de specs van een NTC of PTC worden ook gegeven bij 20°C
Bij het vervangen van de waterpomp kocht ik een zogenaamd geschikt exemplaar wat achteraf een te lage weerstand bleek te hebben, temperatuur metertje in de hoek waar de klappen vallen.
En zo verder stap voor stap zaken uitsluiten, zo ingewikkeld is het koelsysteem gelukkig niet.
Overigens is het metertje in jouw dashboard ook afhankelijk van de juiste en stabiele spanning (iets met de wet van Ohm)
Misschien had je in het topic over mijn Alto al gezien dat ik gebruik maak van een IR thermometer, zo kun je prima controleren wat de KVS temperatuur is op diverse plekken in het systeem.
Succes!
Bij het vervangen van de waterpomp kocht ik een zogenaamd geschikt exemplaar wat achteraf een te lage weerstand bleek te hebben, temperatuur metertje in de hoek waar de klappen vallen.
En zo verder stap voor stap zaken uitsluiten, zo ingewikkeld is het koelsysteem gelukkig niet.
Overigens is het metertje in jouw dashboard ook afhankelijk van de juiste en stabiele spanning (iets met de wet van Ohm)
Misschien had je in het topic over mijn Alto al gezien dat ik gebruik maak van een IR thermometer, zo kun je prima controleren wat de KVS temperatuur is op diverse plekken in het systeem.
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
02-10-2020 15:58 #988295
door V300 register
Kan ik ergens de weerstand waardens vinden bij deze temperaturen? Wat het moet zijn?
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator
Begin maar eens bij de waarden op 20, 50 en 80 graden
Kan ik ergens de weerstand waardens vinden bij deze temperaturen? Wat het moet zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 275
02-10-2020 20:24 #988298
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Viscokoppeling ventilator
Andersom checken kan wellicht ook, oa met de IR thermometer zoals Wouter noemt.
Dan meet je dus de echte KVS temperatuur, weet je ook of het te heet is of dat de meting (of meter?) niet klopt.
Dan meet je dus de echte KVS temperatuur, weet je ook of het te heet is of dat de meting (of meter?) niet klopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
02-10-2020 22:34 #988304
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Viscokoppeling ventilator
Ja dat is nog mooier, maar niet iedereen heeft zo'n ding.
De sensor eerst los testen en daarna in de auto op bedrijfstemperatuur geeft je ook een beeld van de koelwater temperatuur. Je hebt immers in het pannetje gezien welke weerstandswaarde bij welke temperatuur hoort.
Of de weerstandswaarden hoger of lager zijn dan zou moeten maakt dan niet meer uit. Die sensor is toch alleen voor het metertje dus als ie verkeerde waardes geeft, heeft dat alleen gevolgen voor je dashboard. De injectiemodule haalt z'n gegevens van een andere, aparte sensor.
De sensor eerst los testen en daarna in de auto op bedrijfstemperatuur geeft je ook een beeld van de koelwater temperatuur. Je hebt immers in het pannetje gezien welke weerstandswaarde bij welke temperatuur hoort.
Of de weerstandswaarden hoger of lager zijn dan zou moeten maakt dan niet meer uit. Die sensor is toch alleen voor het metertje dus als ie verkeerde waardes geeft, heeft dat alleen gevolgen voor je dashboard. De injectiemodule haalt z'n gegevens van een andere, aparte sensor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-10-2020 11:28 #988308
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator
Tja maar als hij in mijn pannetje (80 graden) bijv. 25ohm aangeeft. En in de auto ook. Wil dat nog niets zeggen. Alleen dat de auto waarschijnlijk ook 80 graden is. Maar mischien moet de sensor bij 80 graden wel 40 ohm hebben...
Ik heb met een infrarood temperatuur gemeten op het thermostaat huis: 80-85 graden. Meter staat op streepje HEET. Weerstand waardens zoeken of gewoon temperatuurmeter bestellen dus.
Ik heb met een infrarood temperatuur gemeten op het thermostaat huis: 80-85 graden. Meter staat op streepje HEET. Weerstand waardens zoeken of gewoon temperatuurmeter bestellen dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 275
04-10-2020 17:45 #988315
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Viscokoppeling ventilator
Als ik het goed begrijp is het goede nieuws dus dat het in de meting zit, en niet in de koeling (of gebrek hieraan)?
Dan is het idd of de sensor, of de meter, of de bedrading. Nog een eliminatieproef te gaan om de mol t eontmaskeren.
Dan is het idd of de sensor, of de meter, of de bedrading. Nog een eliminatieproef te gaan om de mol t eontmaskeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
04-10-2020 19:56 #988317
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator
Toevallig heb ik een keer drie tellerbakken geprobeerd in m'n 360. Bij de ene stond de temperatuur hooguit op een kwart, bij de tweede perfect in het midden en bij de derde bijna rechts tegen het streepje. Met andere woorden: vertrouw die metertjes niet te veel.
Maar het is een rotprobleem om uit te zoeken.
Maar het is een rotprobleem om uit te zoeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets