Viscokoppeling ventilator
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Binnen 10 min al "heet" lijkt idd op een thermostaat die niet open gaat, maar dan zouden je radiatorslangen ook niet warm zijn. Als er niets voor de radiator steekt zou ik 't koelsysteem eens goed doorspoelen, met name je radiateur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 341
JKiers;258501 schreef : Al rijdend doet de rijwind 't koelen en heeft de viscofan geen functie meer (denk ik), tenzij er een kar achter hangt en je toeren maakt oid.
Binnen 10 min al "heet" lijkt idd op een thermostaat die niet open gaat, maar dan zouden je radiatorslangen ook niet warm zijn. Als er niets voor de radiator steekt zou ik 't koelsysteem eens goed doorspoelen, met name je radiateur.
Met een kanttekening: ik heb bij de B21A in de 245 me hier ook door op verkeerde been laten zetten. De slangen werden wel warm, omdat de thermostaat vast zet op een kiertje. Wel flow, maar niet genoeg, en ook flow bij koude motor. Dus lang gezocht, wegens valse aannames...
Testen door open te maken en inspectie/testen.
Of eerst gewoon stationair laten warmdraaien. De slangen moeten eerst koud blijven, dan bij openen thermostaat plots warm worden. Als het geleidelijk gaat hangt ie, maar is niet helemaal dicht.
Waar zit de sensor die de temp moet aangeven? Daar wordt het iig heel snel heel warm, of de sensor klopt niet helemaal meer...
[edit:]
Je kunt ook nog kijken of je de visco vast kunt zetten, zodat ie altijd meedraait. Als dat helpt is het idd de visco denk ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Je kunt ook nog kijken of je de visco vast kunt zetten, zodat ie altijd meedraait. Als dat helpt is het idd de visco denk ik.
Jep dit ga ik morgen eerst doen. Ik heb vandaag de auto warm gereden tot streepje maximaal, toen zonder bang te zijn met draaiende motor mijn hand in de ventilator gestoken.... nee das niet waar, met een waterpomptang voorzichtig tegen het hart aan gedrukt, maar ik kon hem zo stil zetten.... Ik zal eens kijken of ik hem ergens mee vast kan zetten. (schroefje of klemmetje ofzo.) En dan maar eens opzoek naar een nieuwe visco en gelijk maar een thermostaat. Dat zijn ook de kosten niet.
Zit er veel verschil in visco-koppelingen, maten of verschillen in aangrijpen? Of zeggen jullie dat ik beter een elektronische ventilator erin kan zetten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 18
Geen verschil na mijn weten.
Heb nog wel zo’n koppeling liggen.
Zal vandaag even kijken hoe die voelt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Is ie dan stuk? Vast. Maakt dat iets uit voor de motor koeling? In NL onder normale omstandigheden niet.
Voordat je geld gaat uitgeven zou ik eerst eens de radiateur doorspoelen en/of de thermostaat verwijderen voor een testrondje.
Daarna de sensor eens doormeten.
Pas daarna zou ik gaan denken aan zaken als een waterpomp of viscokoppeling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;258512 schreef : Ik zou er niet zomaar een andere viscokoppeling opzetten. Afgelopen zomer reed ik met 35 graden, een loeizware aanhanger en de airco aan (940 B230FT, en dus met hete aircokoeler VOOR en hete olie koeler NA de radiateur). Zelfs dan blijft de viscokoppeling soepel.
Is ie dan stuk? Vast. Maakt dat iets uit voor de motor koeling? In NL onder normale omstandigheden niet.
Voordat je geld gaat uitgeven zou ik eerst eens de radiateur doorspoelen en/of de thermostaat verwijderen voor een testrondje.
Daarna de sensor eens doormeten.
Pas daarna zou ik gaan denken aan zaken als een waterpomp of viscokoppeling.
U gaat door naar de volgende ronde!:groovy:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben heel tevreden over dit bedrijfje, eigenlijk eenmanszaak aan de overkant van de ijsselkade in Zutphen.
Voor een paar tientjes is je radiateur weer als nieuw.
www.oldtimerradiateur.nl/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Die radiateur is lek en natuurlijk nergens meer te vinden, misschien kunnen zij helpen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.