Viscokoppeling ventilator
- V300 register
- Verbannen
-
Pas daarna zou ik gaan denken aan zaken als een waterpomp of viscokoppeling
Jep. Raar dat ik nog niet eerder verder gekeken heb. (Waarschijnlijk omdat mijn koelslangen wel warm werden)
Maar net de visco vast gezet. Rondje gereden. Geen verschil, kei warm die motor. Ik zet m uit. Draai de dop van het expansievat. Bijna geen sis en koelwater koud.. waterpomp dus.. beetje jammer.. gaan we die maar eens vervangen. Weet iemand zo uit zijn hoofd of de radiateur er voor uit moet? Denk het haast niet trouwens....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Voor een smallblock chevy kun je gewoon verschillende versies krijgen, hangt af van wat voor regio je woont. Het hete California stelt andere eisen dan het koude New York. Het blijft echter gerommel in de marges, net als je thermostaten met verschillende temperaturen kunt krijgen. Je kunt echter de viscokoppeling ook gewoon vervangen door een vaste plaat zodat de ventilator altijd meedraait. Geen big deal, want dat ding voegt alleen iets toe bij langzame snelheden en draait boven de 15km/h gewoon doelloos mee omdat de rijwind koelt.
Het bestaansrecht van de viscokoppeling is trouwens ook wel leuk. Dat is brandstofbesparing omdat de fan anders 95% van de tijd doelloos aangedreven wordt. Echt zo'n oliecrisis-achtig ding.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Johnny40;258519 schreef : Jep. Raar dat ik nog niet eerder verder gekeken heb. (Waarschijnlijk omdat mijn koelslangen wel warm werden)
Maar net de visco vast gezet. Rondje gereden. Geen verschil, kei warm die motor. Ik zet m uit. Draai de dop van het expansievat. Bijna geen sis en koelwater koud.. waterpomp dus.. beetje jammer.. gaan we die maar eens vervangen. Weet iemand zo uit zijn hoofd of de radiateur er voor uit moet? Denk het haast niet trouwens....
Dat het koelwater niet rond gaat wil niet zeggen dat de waterpomp stuk is. Het kan nog steeds een verstopte radiateur of thermostaat zijn.
Dus ik blijf erbij: eerst doorspoelen

Radiateur eruit maakt het makkelijker. Beetje schudden met schoonmaakmiddel. En als het dan toch de waterpomp is, kun je daar meteen goed bij.
Er zit trouwens verschil tussen de pompen van de B19 (wel/geen visco) en die van de B200 is op zijn beurt ook weer anders
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
General Custom;258520 schreef :
Het bestaansrecht van de viscokoppeling is trouwens ook wel leuk. Dat is brandstofbesparing omdat de fan anders 95% van de tijd doelloos aangedreven wordt. Echt zo'n oliecrisis-achtig ding.
Niet mee eens. Je merkt het ook echt in vermogen en reactie van de motor. Een beetje hetzelfde effect als een zwaarder vliewiel.
Mijn 760 heeft ook zo'n prachtig geluid als hij koud start. Maar hij rijdt merkbaar 'zwaarder' die eerste minuut.
Behalve voor het geluid wil je zo'n fan helemaal niet op je motorblok hebben. Daarom zijn ze later ook terecht vervangen door elektrische fans.
Dus behalve verbruik is het ook voor het vermogen gedaan. En vroeger hield het vermogen van auto's al helemaal niet over, dus waren die 5 PK meteen mooi meegenomen + dat de auto veel soepeler rijdt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Daarvoor geschikte middelen kun je altijd nog proberen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 18

Leg hem plat op de werkbank en laat het even inweken voor een uurtje.
Daarna goed doorspoelen met de tuinslang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 341
v0lv0freak;258525 schreef : Niet mee eens. Je merkt het ook echt in vermogen en reactie van de motor. Een beetje hetzelfde effect als een zwaarder vliewiel.
Mijn 760 heeft ook zo'n prachtig geluid als hij koud start. Maar hij rijdt merkbaar 'zwaarder' die eerste minuut.
Behalve voor het geluid wil je zo'n fan helemaal niet op je motorblok hebben. Daarom zijn ze later ook terecht vervangen door elektrische fans.
Dus behalve verbruik is het ook voor het vermogen gedaan. En vroeger hield het vermogen van auto's al helemaal niet over, dus waren die 5 PK meteen mooi meegenomen + dat de auto veel soepeler rijdt.
Scheelt het echt zoveel? 5PK is maar liefst 5% van de ongeveer 100PK die de B21A in mijn 245 levert.
Goed dat het in de 340 met B14.4 een electrische fan is, daar zou het 10% zijn...
Het soepeler lopen verhaal klinkt overigens wel heel logisch.
Begin me af te vragen of ik in de 245 ook een electrische fan moet plaatsen ipv die vaste...
EDIT: op internet kom ik electrische fans tegen tot ca 300Watt, hetgeen overeenkomt met ca 0.4 PK. Er zit vast nog een efficientieslag tussen, maar dat is dan een factor 12 om richting 5 PK te komen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.