Lekkage olie -> hoe heet het onderdeel?
- V300 register
- Verbannen
-
Het gaat om dat ding waar de rode pijl naar wijst, met heel die slangetjes er aan:
Hier is te zien dat het aan de onderkant olie moet druppelen (olie hangt er niet meer aan, heb ik af geveegd om te zien of het olie of benzine was):
Bovenaanzicht:
Verder is die aluminium-kleurige slang ook niet meer zo geweldig, maar waarvoor dient die? Deze loopt van een aansluiting op de buis naar de luchtfilter, naar de motor:
Vooral omdat ''ding'' waarvan ik niet weet wat het is maak ik me zorgen :wtf2:Kan iemand mij helpen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
In alle gevallen geldt; eerst goed schoonmaken (hogedrukspuit of koudontvetter o.i.d.), dan in de gaten houden waar de olie vandaan komt (want is het niet gewoon de klepdekselpakking..?).
Die slang is de voorverwarmingsslang (krijgt de luchtinlaat vast warme lucht van de uitlaat, is handig bij een koude motor), kun je zo universeel wel ergens kopen. Bij een caravanzaak o.i.d.
Het moet wel wat hittebestendig zijn
- V300 register
- Verbannen
-
die grote buis naar je luchtfilter is voor het makkelijker warm worden/lopen van de motor in koude tijden!

edit: Joost was me al voor
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;197444 schreef : is dat niet de dampbelafscheider?
In alle gevallen geldt; eerst goed schoonmaken (hogedrukspuit of koudontvetter o.i.d.), dan in de gaten houden waar de olie vandaan komt (want is het niet gewoon de klepdekselpakking..?).
De klepdekselpakking kan natuurlijk ook nog. Alleen ik vind het zo typisch dat onder die dampbelafscheider dan, een plek zit waar het er uitziet alsof er druppels zijn gevallen. Daar is het een beetje bruinig.
Maar ik zal het eens schoonmaken. Kan nooit kwaad.
volvofiel;197444 schreef : Die slang is de voorverwarmingsslang (krijgt de luchtinlaat vast warme lucht van de uitlaat, is handig bij een koude motor), kun je zo universeel wel ergens kopen. Bij een caravanzaak o.i.d.
Het moet wel wat hittebestendig zijn
Ok, maar die kan ik dan in de zomer ook nog wel vervangen denk ik. Dan worden toch allen filters, slijtagedelen, en rubberslangen vervangen. (pakkingen en keerringen en zo niet)
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
zit tegen de bovenbalk van het voorfront geschroefd, ergens naast de elektrische koelvin
- V300 register
- Verbannen
-
Misschien dan toch de kleppendekselpakking, en dat het dan via de brandstofpomp naar beneden druppelt.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
als de brandstofpomp (thx voor de les anjo

Je ziet ook duidelijk een pakking op de foto.
Een jaar of 3 geleden heb ik de brandstofpomp van mijn 345 vervangen (werkt via een dergelijk systeem, maar dan aangedreven door de krukas) en nieuwe pakking geplaatst, poosje later ging het daar toch wat zweten. Ik heb de bouten gewoon wat strakker aangedraaid omdat ik wist dat het nieuw was en wat kon hebben.
Maar, nogmaals, nu eerst in de gaten houden waar het vandaan komt. Kan ook een lekkage uit het verleden zijn..! Olie blijft lang doorkruipen.
Edit: dit keer was Joris mij voor, dit bericht is een reactie op Bart (en ik moet sneller typen)
- V300 register
- Verbannen
-