Eigenschappen van een diesel
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2009 00:03 #629219
door V300 register
Eigenschappen van een diesel is gemaakt door V300 register
Omdat ik zo'n ontzettend groot leek ben op dieselgebied...wat zijn de eigenaardigheden van zo'n 1.6D motor, behalve zijn traagheid. Wat is het regulier onderhoud naast olie wat vaker verversen? (bijvoorbeeld ontsteking) Gloeien e.d.....waar moet je op letten? Wat zijn de ervaringen?
Er zijn vrijwel 0 topics over de diesel, ik denk omdat ze zo zeldzaam zijn, maar ik wil die van mijn zus straks toch in de gaten blijven houden en 't liefst zelf achter problemen komen en eenvoudig onderhoud verrichten.
Heel veel vragen, ik weet het...maar begin maar ergens met antwoorden!
Er zijn vrijwel 0 topics over de diesel, ik denk omdat ze zo zeldzaam zijn, maar ik wil die van mijn zus straks toch in de gaten blijven houden en 't liefst zelf achter problemen komen en eenvoudig onderhoud verrichten.
Heel veel vragen, ik weet het...maar begin maar ergens met antwoorden!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2009 00:38 #786460
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
Voorgloeien = sleutel op contact draaien, wachten tot het lampje uit gaat, en dan pas doordraaien. Als ie dan nog niet goed start en/of veel rook geeft, moeten de gloeiplugjes nagekeken worden.
Verder geen choke of andere handelingen noodzakelijk, eigenlijk heel simpel.
Onderhoud is buiten olie/filter niet veel van bijzonders. De tandriem is wel een leuk verhaal want daar loopt ook de pomp op mee. Vergt preciese timing etc.
Luchtfilter spreekt voor zich, klepspeling is ook enkel ter controle of alles OK is (verloopt amper)
Brandstoffilter is wel aandachtspunt, als dat verstopt raakt is ie helemaal niet meer vooruit te branden. er staat wel een verversingstermijn voor, het schijnt dat deze sneller aan de beurt komt als je vaak de tank bijna helemaal leeg rijdt.
Deze diesels hebben geen:
- turbo
- regelklepjes en slangetjes die met de turbo te maken hebben
- EGR
- luchtmassameter
- katalysator
en dat zijn juist de onderdelen die bij huidige diesels zo'n 95% van de klachten veroorzaken.
De ervaring die ik viavia met deze motoren gehoord heb is dat ze niet bestand zijn tegen continu doortrekken tot de 4000 (=einde bruikbare toerengebied)
drijfstanglagers en krukaslagers zijn niet zo sterk als van een VW 1.9TDI dus..
Verder geen choke of andere handelingen noodzakelijk, eigenlijk heel simpel.
Onderhoud is buiten olie/filter niet veel van bijzonders. De tandriem is wel een leuk verhaal want daar loopt ook de pomp op mee. Vergt preciese timing etc.
Luchtfilter spreekt voor zich, klepspeling is ook enkel ter controle of alles OK is (verloopt amper)
Brandstoffilter is wel aandachtspunt, als dat verstopt raakt is ie helemaal niet meer vooruit te branden. er staat wel een verversingstermijn voor, het schijnt dat deze sneller aan de beurt komt als je vaak de tank bijna helemaal leeg rijdt.
Deze diesels hebben geen:
- turbo
- regelklepjes en slangetjes die met de turbo te maken hebben
- EGR
- luchtmassameter
- katalysator
en dat zijn juist de onderdelen die bij huidige diesels zo'n 95% van de klachten veroorzaken.
De ervaring die ik viavia met deze motoren gehoord heb is dat ze niet bestand zijn tegen continu doortrekken tot de 4000 (=einde bruikbare toerengebied)
drijfstanglagers en krukaslagers zijn niet zo sterk als van een VW 1.9TDI dus..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
01-07-2009 00:41 #786461
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Eigenschappen van een diesel
je brandstoffilter gaat om en om met de oliewisselinterval, de ene keer vervang je brandstoffilter + olie en filter, daarna vervang je de olie + filter en haal je via het kraantje onderaan het brandstoffilter evt water uit de unit. daarna kraantje dichtdraaien en diesel oppompen (ronde knop bovenop filterunit) tot hij "hard" is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2009 01:31 #786463
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
Oja, en in welke Renaults is dit blokkie nog meer geleverd? Kan handig zijn als ze in Frankrijk ergens stil komt te staan. Renault express dacht ik gelezen te hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2009 02:05 #786464
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
Is dit 'm dan denk ik:
en.wikipedia.org/wiki/Renault_F-Type_engine
The FxM (F8M) displaces 1.6 L.
1985?1989 Renault R11
1985?1989 Renault R9
1985? Renault R5 Super 5
1986? Renault Extra
en.wikipedia.org/wiki/Renault_F-Type_engine
The FxM (F8M) displaces 1.6 L.
1985?1989 Renault R11
1985?1989 Renault R9
1985? Renault R5 Super 5
1986? Renault Extra
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
01-07-2009 09:18 #786467
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Eigenschappen van een diesel
Als je een diesel op de juiste manier gebruikt (dus even rustig "warmrijden") gaat 'ie nooooooit kapot.
De traagste diesels zijn meestal ook de betrouwbaarste/duurzaamste.
Vooral bij zo'n oude rookdiesel is het echt van belang dat je niet gaat doortrappen. Snel is 'ie toch niet.
Voorgloeien is al gezegd zie ik.
En daarnaast is 'ie ook lekker zuinig natuurlijk
we hebben al een aantal jaar ervaring met oude, stinkende en roetende dieseltjes
De traagste diesels zijn meestal ook de betrouwbaarste/duurzaamste.
Vooral bij zo'n oude rookdiesel is het echt van belang dat je niet gaat doortrappen. Snel is 'ie toch niet.
Voorgloeien is al gezegd zie ik.
En daarnaast is 'ie ook lekker zuinig natuurlijk
we hebben al een aantal jaar ervaring met oude, stinkende en roetende dieseltjes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2009 11:33 #786488
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
En natuurlijk heeft zo'n diesel een vacuumpomp in plaats van een vacuum door de gasklep verkregen. Ik heb eens gehoord dat die wel eens kapot wil gaan. Daar wist volvodieselaar op het forum hier wel wat van.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2009 11:59 #786491
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
Ja, vooral dat die pomp niet meer verkrijgbaar is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2009 12:38 #786493
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eigenschappen van een diesel
Onderdelenlijn.nl, gezocht op Renault Express: nog vier 1.6 vacuumpompen te vinden. Welk merk is best? Onderdeelnummer?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Minder
Meer
01-07-2009 12:59 #786495
door Jeroen van Bodegom
In de renault 19 had deze motor een inhoud van 1.9, verder is hij ook hetzelfde. Dit blokje kun je er dus ook in leggen mocht je daar zin in hebben. Dan is hij nog steeds traag, maar wel iets sneller.
Ik vind deze auto's persoonlijk heerlijk rustig rijden. Echt ontstressend.
Als je de kap opentrekt zie je verdacht veel gelijkenis met een 340 1.7 als ik het me goed kan herrinneren.
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Eigenschappen van een diesel
Deze motortjes roken amper... :nono:volvofiel;111639 schreef : Vooral bij zo'n oude rookdiesel
In de renault 19 had deze motor een inhoud van 1.9, verder is hij ook hetzelfde. Dit blokje kun je er dus ook in leggen mocht je daar zin in hebben. Dan is hij nog steeds traag, maar wel iets sneller.
Ik vind deze auto's persoonlijk heerlijk rustig rijden. Echt ontstressend.
Als je de kap opentrekt zie je verdacht veel gelijkenis met een 340 1.7 als ik het me goed kan herrinneren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets