Distrubutie riem vervangen B172
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2010 23:36 #819583
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Distrubutie riem vervangen B172
Met 125 tanden i.p.v. 124 staat de riem gewoon alleen wat slapper denk ik? Andersom past het misschien niet eens...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-02-2010 01:22 #819599
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distrubutie riem vervangen B172
het past niet eens, omdat de positie van de loop- en spanrol ook weer net anders is.
m.a.w. als je die flut boeken en hbase (volgens welke alle onderdelen op alle types passen, zolang jij het maar koopt) aan de kant pleurt en voor dat je alles los schroeft even kijkt naar de vorm van de houder voor de spanrol, komt het helemaal goed.
B172K en B172KD heeft alleen te maken met een speciale Duitsland (D) versie. Had iets te maken met emissie/typegoedkeuring. Geen grote verschillen overigens, en beide types zijn met 124, ?n met 125 tands riemen geleverd.
je kunt het vaak ook al aan de carburateur zien. Als deze nog een rubber schijfje op een lange handle heeft als vlotterkamer afsluiter, is het het oude type. Als deze alleen een scharnierend dingetje heeft wat een 'dopje' aan de bovenkant van de carburateur zijdelings indrukt, is het het nieuwere type.
volgens mij was het oud = 124, nieuw = 125 tanden. maar dat mag ik kwijt zijn.
m.a.w. als je die flut boeken en hbase (volgens welke alle onderdelen op alle types passen, zolang jij het maar koopt) aan de kant pleurt en voor dat je alles los schroeft even kijkt naar de vorm van de houder voor de spanrol, komt het helemaal goed.
B172K en B172KD heeft alleen te maken met een speciale Duitsland (D) versie. Had iets te maken met emissie/typegoedkeuring. Geen grote verschillen overigens, en beide types zijn met 124, ?n met 125 tands riemen geleverd.
je kunt het vaak ook al aan de carburateur zien. Als deze nog een rubber schijfje op een lange handle heeft als vlotterkamer afsluiter, is het het oude type. Als deze alleen een scharnierend dingetje heeft wat een 'dopje' aan de bovenkant van de carburateur zijdelings indrukt, is het het nieuwere type.
volgens mij was het oud = 124, nieuw = 125 tanden. maar dat mag ik kwijt zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-02-2010 19:35 #819672
door V300 register
Kun je niet gewoon ffff op op de oude riem kijken of daar de maat nog op staat,,dan zit je zeker goed.
Heb in het verleden ook eens de distririem van mijn toenmalige 1700 vervangen.Ik kreeg van mijn vaste onderdelen leverancier beide versies mee. " Die wat niet past,breng je maar terug."
Vaste klant zijn loont zich.
Heb in het verleden ook eens de distririem van mijn toenmalige 1700 vervangen.Ik kreeg van mijn vaste onderdelen leverancier beide versies mee. " Die wat niet past,breng je maar terug."
Vaste klant zijn loont zich.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-02-2010 19:47 #819673
door V300 register
Kijk nou gewoon naar die rollen, dat is echt de meest eenvoudige manier (buiten het motornummer) om ze te onderscheiden. Het verschil is echt heeel heel heeeeeeel erg duidelijk.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2010 19:22 #819824
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Distrubutie riem vervangen B172
Kun je geen code ontdekken op de oude riem?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-03-2010 07:34 #819891
door V300 register
Ben er door omstandigheden (hele weekend schilderen) nog niet aan kunnen beginnen! Wat ik wel al heb kunnen uitvinden is de motorcode. Die is B172K...
Nu nog even uitvissen wat het aantal tanden zou moeten zijn voor de riem en dan komen we er wel!
Ik betwijfel trouwens of er enige informatie op de riem zelf zal staan! Als ik nu de twee riemen die ik heb even naast elkaar houd, dan kom ik er zelf maar amper uit wat het onderlinge verschil is...
Nu nog even uitvissen wat het aantal tanden zou moeten zijn voor de riem en dan komen we er wel!
Ik betwijfel trouwens of er enige informatie op de riem zelf zal staan! Als ik nu de twee riemen die ik heb even naast elkaar houd, dan kom ik er zelf maar amper uit wat het onderlinge verschil is...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2010 14:10 #819913
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Distrubutie riem vervangen B172
Merkstreepje zetten en tandjes tellen. Als er ooit al wat op de riem heeft gestaan is dat er al wel af.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-03-2010 14:12 #819914
door V300 register
Dat is ook een manier! Maar heb gemerkt (bij de nog verse riemen) dat mistellen bijna gegarandeerd is! Vooral als ze dan nog komen storen!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-03-2010 15:14 #819917
door V300 register
de betreffende versie is met 1 oogopslag te zien aan de houder van de spanrol.
deze vervang je samen met de spanrol
aangezien ik dit klusje nog maar een paar keer gedaan heb, zonder camera natuurlijk (en de betreffende auto's respectievelijk op de sloop en 100 km + hier vandaan staan) kan ik helaas geen foto's aanleveren.
laat maar een foto zien van beide sets, dan kan ik je zo vertellen welke voor welk type is.
een clou kun je ook al uit de REN versie van de carburateur halen trouwens.
Het monteren van zo'n riem is inderdaad niet iets waarbij je kunt gebruiken dat iemand je komt storen voor het een of ander.
Het grote voordeel van de 1.7 is dat er een heel simpele en eenduidige blokkering van de krukas mogelijk is. Het speciale gereedschap kun je vervangen door een passende metalen staaf.
deze vervang je samen met de spanrol
aangezien ik dit klusje nog maar een paar keer gedaan heb, zonder camera natuurlijk (en de betreffende auto's respectievelijk op de sloop en 100 km + hier vandaan staan) kan ik helaas geen foto's aanleveren.
laat maar een foto zien van beide sets, dan kan ik je zo vertellen welke voor welk type is.
een clou kun je ook al uit de REN versie van de carburateur halen trouwens.
Het monteren van zo'n riem is inderdaad niet iets waarbij je kunt gebruiken dat iemand je komt storen voor het een of ander.
Het grote voordeel van de 1.7 is dat er een heel simpele en eenduidige blokkering van de krukas mogelijk is. Het speciale gereedschap kun je vervangen door een passende metalen staaf.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-03-2010 18:29 #819935
door V300 register
Let op bij het vervangen van de riem,nooit gelijk de motor starten.
Eerst de motor met de hand 10x maal rond draaien.
Pen in de krukas terug zetten en kijken of de nokkenas nog op de goede streep staat,en spanning.
Dan pas de motor starten.
Eerst de motor met de hand 10x maal rond draaien.
Pen in de krukas terug zetten en kijken of de nokkenas nog op de goede streep staat,en spanning.
Dan pas de motor starten.
Moderators: Mark Smeets