CVT schakelt niet op
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-04-2019 09:47 #981889
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT schakelt niet op
Vermoedelijk zaten de gaten op dezelfde positie van elkaar maar weten doe ik niet omdat de bus met gewichten uit de trommel werden gelanceerd toen de moer los kwam. Ik heb de pen er nooit ingekregen omdat beide gaten (bus en as) niet boven elkaar zaten.
De reden is dat de schijven van de primaire overbrenging maximaal naar binnen moeten zitten (dus kortste afstand van elkaar) en niet in de "opstart" stand (dus maximaal uit elkaar) zoals geadviseerd werd.
Tijd voor een volledige en korrekte beschrijving
De reden is dat de schijven van de primaire overbrenging maximaal naar binnen moeten zitten (dus kortste afstand van elkaar) en niet in de "opstart" stand (dus maximaal uit elkaar) zoals geadviseerd werd.
Tijd voor een volledige en korrekte beschrijving
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-05-2019 12:32 #981989
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT schakelt niet op
dan zat er toch iets niet goed in die vario of je hebt wat gemist want het klopt WEL. membraaN wissel met riemen op de auto, zo van de straat : de zogenaamde ''spijker'' methode, lang geleden beschreven in het daf clubblad. ipv een spijker is een lange dikke draad met haaks omgebogen eind handiger. aangedrukt houden in het gat (dat echt tegenover de as zit met de schijven uitelkaar en de riem onderin kijk maar in de doorsnee tekening in de vraagbaak!), moer losdraaien en de draad klemt zichzelf netjes vast. DAN PAS is het veilig memraaN wisselen. je bent ontsnapt aan flinke verwondingen, die veerdruk is behoorlijk groot...
overigens hoort dit topic in een andere afdeling (CVT), misschien kan de moderator dat verplaatsen want zo is het lastig terugvinden voor de volgende vrager.
overigens hoort dit topic in een andere afdeling (CVT), misschien kan de moderator dat verplaatsen want zo is het lastig terugvinden voor de volgende vrager.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-05-2019 16:28 #981991
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT schakelt niet op
Duidelijkheid
Dank je gromsound voor de reactie.
Het zette mij wel aan het denken. Mijn redenatie is als volgt: bij afremmen en stoppen van auto zal de overbrenging van motor naar wiel maximaal groot zijn. Dus ook de CVT zal een maximaal grote overbrenging hebben. Dat kan alleen als de riem bij de conische schijven van de primaire overbrenging een zo klein mogelijk bocht maakt en de schijven daar dus uit maximaal UIT elkaar staan (overbrenging 1 op 4). Dat is ook wat ik zie als de auto stil staat.
MAAR ... het komische is dat het niet uitmaakt waar de riem zit. Als de riem onderin de conische schijven zit betekend het alleen dat de bladveren in de trommel verder worden ingedrukt. De positie van het gat in de bus van het vlieggewicht verandert niet t.o.v. de positie van het gat in de as. Die wordt bepaald door de moer op de as die als aanslag dient.
Bij mij lukte het niet de pen in beide garten te krijgen. Dat kan 2 oorzaken hebben gehad. Of de pen die gebruikte was te dik (in het onderste gat past net een pen van 4 mm diameter) of het gat in het vlieggewicht zat 180 grd. verdraaid op de as (het gat in de as loopt niet door en het vlieggewicht kan maar op 2 posities)
Zie bijgaand plaatje waarbij de riem is verwijderd en het vlieggewicht - tegen de veerdruk in - met behulp van een balkje en een bus - is ingedrukt tot tot het einde van de draad op de as. In de gaten zit een boor van 4 mm rond en 23 mm diep.
Dank je gromsound voor de reactie.
Het zette mij wel aan het denken. Mijn redenatie is als volgt: bij afremmen en stoppen van auto zal de overbrenging van motor naar wiel maximaal groot zijn. Dus ook de CVT zal een maximaal grote overbrenging hebben. Dat kan alleen als de riem bij de conische schijven van de primaire overbrenging een zo klein mogelijk bocht maakt en de schijven daar dus uit maximaal UIT elkaar staan (overbrenging 1 op 4). Dat is ook wat ik zie als de auto stil staat.
MAAR ... het komische is dat het niet uitmaakt waar de riem zit. Als de riem onderin de conische schijven zit betekend het alleen dat de bladveren in de trommel verder worden ingedrukt. De positie van het gat in de bus van het vlieggewicht verandert niet t.o.v. de positie van het gat in de as. Die wordt bepaald door de moer op de as die als aanslag dient.
Bij mij lukte het niet de pen in beide garten te krijgen. Dat kan 2 oorzaken hebben gehad. Of de pen die gebruikte was te dik (in het onderste gat past net een pen van 4 mm diameter) of het gat in het vlieggewicht zat 180 grd. verdraaid op de as (het gat in de as loopt niet door en het vlieggewicht kan maar op 2 posities)
Zie bijgaand plaatje waarbij de riem is verwijderd en het vlieggewicht - tegen de veerdruk in - met behulp van een balkje en een bus - is ingedrukt tot tot het einde van de draad op de as. In de gaten zit een boor van 4 mm rond en 23 mm diep.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-05-2019 22:14 #981992
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT schakelt niet op
Het kan idd dat de pen die je gebruikt hebt te dik is geweest en daarom niet onderin de as viel. Dan ploft door de druk van de veervingers de boel met een flinke vaart naar buiten. Gelukkig heb je geen letsel opgelopen.
De uitdaging met een boortje is dat deze zeer strak tegen de stalen plaat van de menbraam zit. De boor is daardoor best lastig te verwijderen. Als je nu de keuze hebt laat dan bij het monteren de boor naar beneden wijzen. Zodra deze dan zonder spanning komt bij het aandraaien van de moer dan valt hij er zo uit.
De uitdaging met een boortje is dat deze zeer strak tegen de stalen plaat van de menbraam zit. De boor is daardoor best lastig te verwijderen. Als je nu de keuze hebt laat dan bij het monteren de boor naar beneden wijzen. Zodra deze dan zonder spanning komt bij het aandraaien van de moer dan valt hij er zo uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets