CVT schakelt niet op

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-04-2019 15:40 #981836 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT schakelt niet op
How-to gevonden

Opnieuw dank hengel. De how-to instructie van boger315 (Ted Bogers) heb ik al gevonden. Ik heb ook al vastgesteld dat het linker membraan echt lek is door in de slangetjes direct naar de "pot" te blazen. Het rechter membraan is OK.

Ik ga hier - voorzichtig - mee aan de slag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-04-2019 20:25 #981840 door V300 register
En een van de belangrijkste tips van Ted niet vergeten: de onderdelen (deksel, spanring) ten opzichte van de trommel markeren voor je ze verwijdert.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-04-2019 21:20 #981841 door V300 register
Afstand tussen conische schijven

Dank Niels. Markering is gebeurd. Er blijkt een groot gat in het membraan te zitten. Zie bijlage. Wat ik niet goed begrijp is het volgende. Uit de beschrijving van Ted Bogers lijkt het dat de conische schijven zo ver mogelijk UIT elkaar moeten staan om de pen te kunnen plaatsen. Vanuit de technische tekeningen van de trommel die is mijn conclusie dat de conische schijven juist zo dicht mogelijk BIJ elkaar moeten zijn.

Zoals op de bijlage is te zien zit de metalen schijf van het membraan ca. 2 cm onder de rand van de trommel en is het gat waar de pen in moet moeilijk te vinden.

Wat is correct en waarom ?

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-04-2019 22:02 #981842 door V300 register
Schijven dicht, zoals de auto stopt is het goed. De metalen rand van het membraan staat licht naar binnen gebogen. Zeer dicht achter die rand moet je in de as het gaatje vinden. Het is best lastig te vinden omdat je zeer weinig ruimte hebt. Het is pielen met je vingertoppen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2019 10:27 #981846 door V300 register
Hallo Hengel. Dit begrijp ik niet. Als de auto stopt zijn de conische schijven van de primaire overbrenging toch UIT elkaar (riem op de kleinste radius) ?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2019 10:46 #981858 door V300 register

Malenies;254403 schreef : Hallo Hengel. Dit begrijp ik niet. Als de auto stopt zijn de conische schijven van de primaire overbrenging toch UIT elkaar (riem op de kleinste radius) ?

Je hebt gelijk, ik was mis met hoe de schijven van de secundaire staan.

Zoals de auto stopt kun je werken om het membraan te vervangen. Heb er zo al zeker 10-12 vervangen, wel gelukkig op een brug.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2019 11:54 #981860 door V300 register
Dank hengel. Een man met ervaring. Ik heb je hulp nodig. De auto staat op een brug. Gister geprobeerd het kapotte membraan te demonteren maar loop tegen 2 problemen aan:

- een gat in de bus met vertanding ca. 10 mm achter het membraan ( waarin een pen gestoken kan worden) vindt ik wel maar is zeer ondiep (naar schatting 5 à 6 mm). Mogelijk zit de bus niet op de goede plaats boven het gat in de as. Ik krijg wel een pen van 6 mm diameter in het gat maar denk dat dit niet gaat werken omdat het gat iets groter is dan de pen en deze niet blijft zitten als er kracht op komt. De riem is daarbij in de "onderste" stand dus de kleinste radius en de trommel het verst naar buiten zodat het membraan nog in de trommel zit.

- de moer waarmee de membraanschijf en het doorvoerpotje is vastgezet krijg ik niet los ondanks een groot "draaimoment" met een dop van 22 mm. Onder de auto is helaas geen ruimte voor mijn pneumatische "gereedschap" naast de trommel.

Graag advies wat de beste aanpak is ?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2019 16:39 #981863 door V300 register
De moer is intussen - net - los . Een verlengstuk op het handvat van de ratel geplaatst en er het beste van gehoopt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2019 20:25 #981881 door V300 register
Membraan is ook er uit.

Het membraan is ondertussen ook gedemonteerd.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2019 22:45 #981887 door V300 register
En zat de as er goed op? Dus de 2 gaten recht tegenover elkaar?

Bij het monteren van het membraan eerst de steunring monteren, dan goed de onderkant van de rubberrand in de trommel leggen terwijl je de bovenste helft wat open laat staan. Daarna kun je de juiste hoeveelheid olie achter de openstaande rand doen en het rubber er verder inleggen.
Dan deksel op de juiste markeringen monteren.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC