CVT schakelt niet op
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-03-2019 11:42 #635108
door V300 register
CVT schakelt niet op is gemaakt door V300 register
Na het lezen van "Diagnose en storingzoeken aan de CVT" is de conclusie dat de oorzaak in het vacuumsysteem moet worden gezocht (oorzaak 2; druk loopt terug). Maar ook constateer ik dat er geen vacuum ontstaat bij controle van de EMVK.
De vacuum-verbinding naar de carbeurateur is OK maar ik vind ook een "vacuum regulator valve" (zie bijlage)
Wat is het advies om verder te gaan ?
De vacuum-verbinding naar de carbeurateur is OK maar ik vind ook een "vacuum regulator valve" (zie bijlage)
Wat is het advies om verder te gaan ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
30-03-2019 13:28 #981443
door Erick Janssen (GAST)
Helaas kan foto niet zien zonder in te loggen. :no:
Foto's ed kan je makkelijk van je PC / laptop uploaden. Scrol naar onder naar "Bestanden Toevoegen" en klik op "Beheer Bijlagen" en de rest volgt van zelf.
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic CVT schakelt niet op
Malenies;253973 schreef : ftp://astrotechniek.net/foto/vacregvalve.jpg
Helaas kan foto niet zien zonder in te loggen. :no:
Foto's ed kan je makkelijk van je PC / laptop uploaden. Scrol naar onder naar "Bestanden Toevoegen" en klik op "Beheer Bijlagen" en de rest volgt van zelf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-03-2019 16:27 #981444
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT schakelt niet op
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
Minder
Meer
31-03-2019 12:00 #981461
door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic CVT schakelt niet op
Je kan het afgebroken kopje met 3 seconden lijm terug lijmen, dat houdt zeker enkele maanden, en je kan meteen rijden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-04-2019 17:15 #981787
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT schakelt niet op
Volgende "vraag EMVK opschakelen"
Ondertussen weer een stuk verder. De vacuum-opschakelklep werkt nu goed; vacuum is aanwezig in de EMVK en tachorelais is OK. Ook de vakuumdichtheid van de membramen lijkt OK (niet 100% maar ook niet lek)
Desondanks schakelt de CVT niet (of heel langzaam) omhoog. Ik heb nu de EMVK anders uitgeprobeerd: ik zuig aan het vacuumspuitstuk van de EMVK en houdt het vacuum-gat van het "neerschakelen" dicht (donkere plastic).
Ik kan dan wel is waar enigszins lucht aanzuigen maar het gaat moeizaam en vraag mij af of dit juist is.
Is dit de werking van het vakuum-reductie ventiel waar o.a. Wouter het over heeft ? In dit topic is sprake van een plaatje van het reductie-ventiel met link www.volvo300club.nl/discus/messages/8/2126.jpg .
De link werkt echter niet meer. Kan ik dat plaatjes ergens anders vinden op de site ?
Ondertussen weer een stuk verder. De vacuum-opschakelklep werkt nu goed; vacuum is aanwezig in de EMVK en tachorelais is OK. Ook de vakuumdichtheid van de membramen lijkt OK (niet 100% maar ook niet lek)
Desondanks schakelt de CVT niet (of heel langzaam) omhoog. Ik heb nu de EMVK anders uitgeprobeerd: ik zuig aan het vacuumspuitstuk van de EMVK en houdt het vacuum-gat van het "neerschakelen" dicht (donkere plastic).
Ik kan dan wel is waar enigszins lucht aanzuigen maar het gaat moeizaam en vraag mij af of dit juist is.
Is dit de werking van het vakuum-reductie ventiel waar o.a. Wouter het over heeft ? In dit topic is sprake van een plaatje van het reductie-ventiel met link www.volvo300club.nl/discus/messages/8/2126.jpg .
De link werkt echter niet meer. Kan ik dat plaatjes ergens anders vinden op de site ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-04-2019 21:43 #981790
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT schakelt niet op
De foto in je eerste bericht is de begrenzingsklep van de ontkoppelhulp, die je bedient met de knop bovenop de schakelpook. Die zorgt ervoor dat de koppeling ook vrijkomt boven het standaard aangrijpingstoerental zodat je (in principe) ook bij uitgetrokken choke tussen de verschillende rijstanden kunt schakelen.
Aan de opschakelzijde van de EMVK is de onderdruk inderdaad begrensd op ongeveer 400 mBar. Dat is vrij grof gedaan met een stelschroef die eenmaal door de fabriek werd ingesteld en daarna is dichtgesmeerd.
Er zit dus enig verschil in opschakelkarakter tussen auto's met verschillende emvk's. Om dat verschil echt goed te meten moet je met een vacuümmeter aan de slag.
Maar dan nog zit er een aanzienlijk verschil in toerental tussen een variomatic met een vrij 'lauw' afgestelde vacuümbegrenzer in de emvk en een vario die gewoon niet door middel van vacuüm opschakelt, iets dat je duidelijk ook zonder toerenteller kunt merken. Gezien je bericht is het dus dat laatste.
Belangrijkste vraag is allereerst: begint de aansluiting voor het opschakelvacuüm van de emvk te zuigen zodra je het motortoerental boven de 1800 brengt? Dat kun je gewoon doen door je vinger op het gat te houden, en het effect dat je zoekt is dat je je vinger met enige moeite van het gat kunt halen, alsof je je vlakke hand op de stofzuigerslang houdt. Is dat niet goed -> controle emvk en elektrische aansluitingen.
Werkt dat allemaal naar behoren, DAN is de vraag of er een lekkage zit in het vacuümsysteem in de primaire trommels, dus de membranen en/of het doorvoerpotje, die ook allemaal rubber bevatten dat in de loop der jaren kan zijn gescheurd of verduurd.
Aan de opschakelzijde van de EMVK is de onderdruk inderdaad begrensd op ongeveer 400 mBar. Dat is vrij grof gedaan met een stelschroef die eenmaal door de fabriek werd ingesteld en daarna is dichtgesmeerd.
Er zit dus enig verschil in opschakelkarakter tussen auto's met verschillende emvk's. Om dat verschil echt goed te meten moet je met een vacuümmeter aan de slag.
Maar dan nog zit er een aanzienlijk verschil in toerental tussen een variomatic met een vrij 'lauw' afgestelde vacuümbegrenzer in de emvk en een vario die gewoon niet door middel van vacuüm opschakelt, iets dat je duidelijk ook zonder toerenteller kunt merken. Gezien je bericht is het dus dat laatste.
Belangrijkste vraag is allereerst: begint de aansluiting voor het opschakelvacuüm van de emvk te zuigen zodra je het motortoerental boven de 1800 brengt? Dat kun je gewoon doen door je vinger op het gat te houden, en het effect dat je zoekt is dat je je vinger met enige moeite van het gat kunt halen, alsof je je vlakke hand op de stofzuigerslang houdt. Is dat niet goed -> controle emvk en elektrische aansluitingen.
Werkt dat allemaal naar behoren, DAN is de vraag of er een lekkage zit in het vacuümsysteem in de primaire trommels, dus de membranen en/of het doorvoerpotje, die ook allemaal rubber bevatten dat in de loop der jaren kan zijn gescheurd of verduurd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-04-2019 14:06 #981800
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT schakelt niet op
CVT schakelt niet op
Dank Niels voor de uitvoerige reactie. Wat je schrijft is mij duidelijk. Ik heb het vacuum aan de EMVK nog een keer "getest". Het effect wat je beschrijft als ik een vinger op het gat voor het opschakel-vacuum houdt is er wel maar zeer zwak. Veel minder dan b.v. dezelfde test bij het neerschakel-vacuum. Dat laatste zal mede veroorzaakt worden door de grotere opening maar verklaart het verschil mijns inziens niet geheel.
Ik heb de instelschroef naast de vacuum-aansluiting vrijgemaakt en zal daar eens mee experimenteren.
Ook zal ik eens rijden op verschillende snelheden en de bergrem aanzetten. Als dat effect heeft betekend het dat de CVT wel was opgeschakeld.
Ik heb sinds kort de beschikking over een brug en zal de CVT trommels eens nader bekijken.
Dank Niels voor de uitvoerige reactie. Wat je schrijft is mij duidelijk. Ik heb het vacuum aan de EMVK nog een keer "getest". Het effect wat je beschrijft als ik een vinger op het gat voor het opschakel-vacuum houdt is er wel maar zeer zwak. Veel minder dan b.v. dezelfde test bij het neerschakel-vacuum. Dat laatste zal mede veroorzaakt worden door de grotere opening maar verklaart het verschil mijns inziens niet geheel.
Ik heb de instelschroef naast de vacuum-aansluiting vrijgemaakt en zal daar eens mee experimenteren.
Ook zal ik eens rijden op verschillende snelheden en de bergrem aanzetten. Als dat effect heeft betekend het dat de CVT wel was opgeschakeld.
Ik heb sinds kort de beschikking over een brug en zal de CVT trommels eens nader bekijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-04-2019 13:37 #981810
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT schakelt niet op
Heb je het revisie setje voor de emvk al gebruikt? Heb zelf 1 keer gehad dat het vastgelijmde nieuwe klepje niet ver genoeg op het steeltje zat. Daardoor ligt het klepje te ‘hoog’ en komt het gaatje om het vacuüm door te geven niet geheel vrij.
Vergelijk de hoogte van de 2 kanten eens met elkaar.
Een test om te kijken of de vario zelf goed functioneert is door op de 2stalen buisjes vanaf de emvk een langere slang aan te sluiten. Je kunt dan makkelijk in die langere slang blazen en voelen of er langs de andere buis lucht terug komt. Dat mag nl niet. Je moet een duidelijke opbouw van tegendruk voelen. Blaast de lucht door heb je een lekke variomatic. Meestal is het het menbraam, soms de doorvoerpotjes. Of de slangen tussen de stalen buizen en de vario zijn zo oud dat ze verharden en niet meer goed aansluiten. De gehele slang moet zacht aanvoelen, vooral de uiteinden.
Vergelijk de hoogte van de 2 kanten eens met elkaar.
Een test om te kijken of de vario zelf goed functioneert is door op de 2stalen buisjes vanaf de emvk een langere slang aan te sluiten. Je kunt dan makkelijk in die langere slang blazen en voelen of er langs de andere buis lucht terug komt. Dat mag nl niet. Je moet een duidelijke opbouw van tegendruk voelen. Blaast de lucht door heb je een lekke variomatic. Meestal is het het menbraam, soms de doorvoerpotjes. Of de slangen tussen de stalen buizen en de vario zijn zo oud dat ze verharden en niet meer goed aansluiten. De gehele slang moet zacht aanvoelen, vooral de uiteinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-04-2019 18:41 #981813
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT schakelt niet op
Dank je Hengel. De test met blazen zoals jij die aan geeft heb ik gedaan en is duidelijk. De lucht komt terug uit de andere slang. Wel is waar moet ik druk maken met blazen maar dat betekent waarschijnlijk dat het lek klein is en groot genoeg voor de CVT om niet op te schakelen.
Ik heb gezocht op de site of er instructies zijn voor het vervangen van het membraan maar niets gevonden. Kijk ik niet goed of is zo simpel dat het zichzelf wijst ?
Ik heb gezocht op de site of er instructies zijn voor het vervangen van het membraan maar niets gevonden. Kijk ik niet goed of is zo simpel dat het zichzelf wijst ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-04-2019 15:05 #981835
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT schakelt niet op
Volgens mij bestaat daar wel een how-to voor. Omdat ik zelf geen lid ben van de club kan ik niet in het technische gedeelte (terecht), misschien dat daar een how-to te vinden is?
In elk geval niet zo maar ff losdraaien, na het verwijderen van het deksel zie je in het doorvoerpotje een centrale moer zitten, als je die zo losdraait springt door de spanning van de veren daar achter van alles om je oren. Of zoals mij overkwam zit de ratel met verlengstuk muurvast tussen de vario en de bodemplaat
De truc is om direct achter het kapotte menbraam een boortje van 5 mm in een gaatje te frommelen. Door dit boortje blokkeer je de veren en kun je wel de moer losdraaien. Nadeel van het gaatje is dat het veel prutsen is, tenzij je superlange en zeer lenige vingers hebt.
In elk geval niet zo maar ff losdraaien, na het verwijderen van het deksel zie je in het doorvoerpotje een centrale moer zitten, als je die zo losdraait springt door de spanning van de veren daar achter van alles om je oren. Of zoals mij overkwam zit de ratel met verlengstuk muurvast tussen de vario en de bodemplaat
De truc is om direct achter het kapotte menbraam een boortje van 5 mm in een gaatje te frommelen. Door dit boortje blokkeer je de veren en kun je wel de moer losdraaien. Nadeel van het gaatje is dat het veel prutsen is, tenzij je superlange en zeer lenige vingers hebt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets