Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
Test uitgevoerd met remreiniger bij de carburateurvoet en daar reageerde de motor op. De carb eraf gehaald en geïnspecteerd.
Na meten met voelermaatjes moet ik constateren dat mijn carburateurvoet niet perfect vlak is. Afwijking van 0,2 mm ofzo. Ik heb het geheel de vorige keer wat provisorisch gevlakt (zonder glasplaat) dus dat kan zeker beter.
Bij nadere inspectie lijkt het erop dat de montagevoet van het inlaatspruitstuk ook krom is. Dat kan ik eigenlijk alleen maar goed meten wanneer ik het spruitstuk eraf haal. Ga ik later in de week proberen te doen. Volgende stap lijkt me de carb en inlaat zo precies mogelijk te vlakken en dan de werking opnieuw testen.
@Erik
Vlotter is bij revisie niet getest. Is wel op de grond gevallen met een klein deukje als resultaat. Hoe kan ik de vlotter testen?
Wat de vervangingsonderdelen zoals bougies en rotor betreft: grote beurt is ongeveer 2000 km geleden (6 maanden) dus dat spul is eigenlijk nog vrij vers. Bougiekabels zijn nog origineel en wat hard geworden.
Ik richt me nu eerst op de carb. Mocht dat geen uitsluitsel geven dan zijn dat de volgende punten waar ik mee aan de slag ga.
Foto's volgen z.s.m. :yesyes:
- V300 register
- Verbannen
Er zijn hier misschien wel mensen die weten hoe zwaar een vlotter van een 1.4 hoort te zijn, die van mij heb ik vergeleken met een nieuwe van BBB en dat verschilde behoorlijk in gewicht. Die van mij had zich volgezogen met benzine, je hoorde niets klotsen ofzo maar hij was gewoon veel zwaarder. Uit mijn hoofd scheelde het 40 gram.
Maar dat is een ander type voor de 1.7, dus dat zou een ander gewicht dan die van de 1.4 kunnen zijn.
Makkelijkste is om het gewicht van de vlotter te vergelijken met een goede/nieuwe en vervangen en dan testen.
- Steven340
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
Steven340;252555 schreef : Of gewoon onderwater houden, als je belletjes ziet is deze lek, zoniet is deze prima te gebruiken. Gewicht? Kijk ik nooit naar, zolang hij maar drijft. Das de enige functie van wat het hoort te doen.
Mijn oude vlotter dreef ook nog, ik heb hem nog liggen dus ik kan het laten zien, maar ik denk dat hij net wat dieper in de vlotter lag dan de nieuwe.
Misschien komt het ook wel door toevoegingen in moderne benzine, dat misschien ethanol reageert op de vlotter en hier iets van op het materiaal inwerkt, maar dat weet ik niet.
Bij het afrijden van rotondes (bocht naar rechts) viel de motor stil (of schokjes) met de oude vlotter op de voorgeschreven fabrieks hoogteafstelling.
Dan had ik als alternatief nog kunnen rommelen door hem hoger af te stellen, maar als zo'n cruciaal onderdeel niet meer 100% is dan werkt de auto ook gewoon niet meer 100% heb ik het idee.
Ik heb op het v3m forum weleens gelezen over het gewicht van de vlotter, dus vandaar dat ik de oude en de nieuwe destijds bij vervanging ook met elkaar op het gewicht heb vergeleken.
- V300 register
- Verbannen
Bedankt voor jullie toevoeging over de vlotter. Dat heb ik gecheckt en hij blijft drijven. Gewicht heb ik (nog) niet gemeten. Wilde eerst weten of het vlakken effect had.
Ik heb zowel de carbvoet, inlaatspruitstuk en verwarmingselement gevlakt. Allen waren in meer of mindere mate krom. Carb en spruitstuk zaten op ongeveer 0,1 mm deflectie. Nu zit alles onder de 0,02 mm (mijn kleinste voelermaat) en dat lijkt me meer dan goed genoeg voor deze toepassing.
Het resultaat is een beter startende en lopende motor. Met de CO schroef op ongeveer 4 slagen loopt het geheel best netjes. Er is nu eindelijk met de auto te rijden!
De rem blijft een groot effect hebben op het lopen van de motor. Bij rem intrappen en schakelen wil de motor wel eens uitvallen. Ik heb alleen nog maar zonder luchtfilter gereden, wellicht kan ik het geheel met wat fijnafstelling nog verbeteren.
Met de CO op 4 slagen kan ik de motor aardig laag stationair laten draaien (ik schat zo'n 500-660 RPM). Het lijkt erop dat de carb door de laatste ingreep goed zijn werk doet.
Met afdoppen van de vacuümleiding is het effect bij remmen verdwenen. Slangen lijken optisch nog in goede staat te zijn. Kan ik de werking van het membraam in de vacuümslang naar de rembekrachtiger testen? Hebben jullie tips waar ik een mogelijk lek kan zoeken?
Nog wat foto te goed:
- Steven340
- Nieuw lid
Zoek een beetje de grens op tussen zo arm mogelijk en mooi blijven lopen (hoogste toerental)
Stationair toerental altijd afstellen op zo'n 8 a 900
Als je dan op de rem trap moet de motor bijna geen kick geven.
Als hij dat dus wel doet, het CO iets rijker zetten en weer proberen.
Als je hem voor je gevoel te rijk moet zetten om dit euvel op te lossen is er iets anders mis.
In dat geval wellicht een interne vacuum lek in de EMVK of verder naar achteren richting CVT.
Als je op de rem trapt wordt de schakelaar geactiveerd op de hoofdremcilinder waardoor de EMVK aan de terugschakelkant gaat zuigen, (let wel, daar is enige flinke remkracht voor nodig wil je deze activeren) dit om er voor te zorgen dat als je een noodstop maakt het CVT wel in het hoogste verzet terug komt.
Dit is één van de 3 schakelaars in serie, zoals de kickdown en de bergrem.
Bij één onderbreking van één van die schakelaars moet de terugschakelkant gaan zuigen. Kun je dus ook makkelijk testen.
Weet je dat daar geen klepje afgebroken is in de EMVK
Als de motor hierbij uitvalt, verliest hij ergens vacuum. Soort valse lucht wat dan automatisch gecreërd wordt.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
Ik ben met je tips aan de slag gegaan om het geheel zo goed mogelijk proberen af te stellen. Dat verminderde het reageren op de rem aanzienlijk. Afgelopen weekend totaal zo’n 200 km gereden en dat ging over het algemeen goed. Alleen na warme start (een aantal keer) wederom een bokkende en inhoudende motor. Gepaard met afslaan na in de versnelling zetten. Wat geëxperimenteerd met het verder open of dicht zetten van de CO-schroef waarna het probleem weer verdween. Als de motor warm is en je bent onderweg werkt alles eigenlijk prima.
CO-schroef staat nu tussen de 4-5 slagen open.
EMVK is gereviseerd dus daar verwacht ik de oorzaak eigenlijk niet. Zal de werking testen zoals beschreven op de 300 club website.
Er is met de auto te rijden dus dat probeer ik ook te doen. Komende vrijdag staat er weer een ritje van een paar honderd km op het programma. Hopelijk zonder problemen. Zo niet dan wordt het een kerst in de garage denk ik.
Houd jullie op de hoogte.