Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-11-2018 22:12 #635008
door V300 register
Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT is gemaakt door V300 register
Beste forumleden,
Ik ben ruim een jaar in het bezit van een witte 340 uit 1991. Na aanhoudend slecht lopen, roken bij warm starten en onregelmatig stationair besloot ik medio augustus de carburateur te reviseren.
Die revisie liep uiteindelijk uit op een veel groter project. Ik besloot o.a. de koppeling te vervangen en meteen wat andere zaken aan te pakken. De motor is hiervoor uit de auto geweest waarbij het volgende is vernieuwd:
Druklager en drukgroep heb ik niet vervangen. Die waren ogenschijnlijk nog in goede staat.
De werkzaamheden zagen er ongeveer zo uit:
imgur.com/a/ZFnhgVz
Na al deze werkzaamheden leek alles goed te werken. Ik kreeg het echter niet voor elkaar de motor goed te laten lopen. Er was niet te rijden met de auto doordat hij bleef bokken onder deellast inclusief ploffen en sissen als een wild beest. De Vario schakelde niet goed op en ik dacht aan een kapotte EMVK. Na het vervangen van de EMVK en Tachograaf bleek dat ik de vacumslangen verkeerd had aangesloten (dat zie je ook op de foto's). Oeps..
Ik dacht dat dit de problemen zou oplossen maar helaas niet. Nog steeds loopt de auto niet goed genoeg om ermee te rijden en ik ben aardig ten einde raad. Daarbij heeft zich een nieuw probleem ontwikkeld: een suizend geluid in het koppelinshuis. Dit geluid is ineens gekomen en het lijkt alsof de koppeling continu sleept. Ik heb een flimpje gemaakt:
Ik zou jullie advies zeer goed kunnen gebruiken.
Heeft iemand enig idee wat de suizende koppeling zou kunnen veroorzaken?
De problemen met de carburateur komt later, eerst probeer ik de oorzaak te zoeken van het vreemde geluid.
Wellicht goed om te vermelden: Ik ben bekend met de threads over storingzoeken van EMVK, valse lucht, reviseren carburateur en vervangen koppeling. Ik heb ze allemaal gelezen om zelf de diagnose te stellen maar ik kom er niet meer uit.
Ik realiseer me dat ik misschien teveel tegelijk heb aangepakt waardoor de oorzaak van de problemen moeilijker te bepalen is. Ik hoop dat jullie met me kunnen meedenken om de oorzaak van de problemen te vinden.
Met vriendelijke groet,
Cas
Ik ben ruim een jaar in het bezit van een witte 340 uit 1991. Na aanhoudend slecht lopen, roken bij warm starten en onregelmatig stationair besloot ik medio augustus de carburateur te reviseren.
Die revisie liep uiteindelijk uit op een veel groter project. Ik besloot o.a. de koppeling te vervangen en meteen wat andere zaken aan te pakken. De motor is hiervoor uit de auto geweest waarbij het volgende is vernieuwd:
- Koppelingsplaten (afgesteld op 0,1 mm)
- Waterpomp vervangen
- Motorsteunen vervangen (PU)
- Uitlaatpakkingen (2 bouten uitlaatspruitstuk bleken afgebroken)
- Oliekering vliegwiel
- Oliekering krukas
- Carburateur ultrasoon gereinigd & gereviseerd
- Voet carburateur gevlakt (krom)
- Nieuwe tussenflens en pakkingen
- Vacuumslangen vernieuwd waar nodig of bij twijfel
Druklager en drukgroep heb ik niet vervangen. Die waren ogenschijnlijk nog in goede staat.
De werkzaamheden zagen er ongeveer zo uit:
imgur.com/a/ZFnhgVz
Na al deze werkzaamheden leek alles goed te werken. Ik kreeg het echter niet voor elkaar de motor goed te laten lopen. Er was niet te rijden met de auto doordat hij bleef bokken onder deellast inclusief ploffen en sissen als een wild beest. De Vario schakelde niet goed op en ik dacht aan een kapotte EMVK. Na het vervangen van de EMVK en Tachograaf bleek dat ik de vacumslangen verkeerd had aangesloten (dat zie je ook op de foto's). Oeps..
Ik dacht dat dit de problemen zou oplossen maar helaas niet. Nog steeds loopt de auto niet goed genoeg om ermee te rijden en ik ben aardig ten einde raad. Daarbij heeft zich een nieuw probleem ontwikkeld: een suizend geluid in het koppelinshuis. Dit geluid is ineens gekomen en het lijkt alsof de koppeling continu sleept. Ik heb een flimpje gemaakt:
Ik zou jullie advies zeer goed kunnen gebruiken.
Heeft iemand enig idee wat de suizende koppeling zou kunnen veroorzaken?
De problemen met de carburateur komt later, eerst probeer ik de oorzaak te zoeken van het vreemde geluid.
Wellicht goed om te vermelden: Ik ben bekend met de threads over storingzoeken van EMVK, valse lucht, reviseren carburateur en vervangen koppeling. Ik heb ze allemaal gelezen om zelf de diagnose te stellen maar ik kom er niet meer uit.
Ik realiseer me dat ik misschien teveel tegelijk heb aangepakt waardoor de oorzaak van de problemen moeilijker te bepalen is. Ik hoop dat jullie met me kunnen meedenken om de oorzaak van de problemen te vinden.
Met vriendelijke groet,
Cas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Minet
- Nieuw lid
Minder
Meer
09-11-2018 23:15 #979993
door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT
Hoi cas
Je bent aardig bezig geweest
Wat het suizen betreft ; heb je voldoende afstandsplaatjes geplaatst tussen de plaat en de groep ? Als je te weinig ruimte hebt zodat het slepende geluid kunnen veroorzaken
Wat het slecht lopen / bokken betreft heb je de hoofdsproeier in de carburateur goed
Vastgezet na revisie ? Heb dat ook een keer gehad dat ie los was getrild
Mvg
André
Je bent aardig bezig geweest
Wat het suizen betreft ; heb je voldoende afstandsplaatjes geplaatst tussen de plaat en de groep ? Als je te weinig ruimte hebt zodat het slepende geluid kunnen veroorzaken
Wat het slecht lopen / bokken betreft heb je de hoofdsproeier in de carburateur goed
Vastgezet na revisie ? Heb dat ook een keer gehad dat ie los was getrild
Mvg
André
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-11-2018 07:36 #979994
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT
Hoi André,
Thnx voor je snelle reactie.
Hoofdsproeier zou goed vast moeten zitten. Ik zal het even checken dit weekend.
Wat betreft de koppeling: het suizende geluid lijkt te komen en gaan. Toen ik de motor voor het eerst startte was dat geluid er ook, na een stukje rijden was het verdwenen en nu is het weer terug.
Ik zal de afstand tussen vliegwiel en koppeling nog eens nameten. Bij twijfel maak ik de afstand wat groter om te kijken of dit het probleem oplost.
Wellicht handig om ook te vermelden: de auto blijft eigenlijk alleen goed stationair draaien wanneer de CO stelschroef meer dan 10 slagen open staat. Het probleem lijk erg op valse lucht (motor reageert op rempedaal) maar een test met remreiniger bij het spruitstuk heeft geen effect. Zonder belasting pakt de motor goed op en reageert eigenlijk prima. Wanneer je wilt gaan rijden gaat het mis, wegrijden gaat nog maar bij meer dan 1/4 gas begint de auto te bokken.
Thnx voor je snelle reactie.
Hoofdsproeier zou goed vast moeten zitten. Ik zal het even checken dit weekend.
Wat betreft de koppeling: het suizende geluid lijkt te komen en gaan. Toen ik de motor voor het eerst startte was dat geluid er ook, na een stukje rijden was het verdwenen en nu is het weer terug.
Ik zal de afstand tussen vliegwiel en koppeling nog eens nameten. Bij twijfel maak ik de afstand wat groter om te kijken of dit het probleem oplost.
Wellicht handig om ook te vermelden: de auto blijft eigenlijk alleen goed stationair draaien wanneer de CO stelschroef meer dan 10 slagen open staat. Het probleem lijk erg op valse lucht (motor reageert op rempedaal) maar een test met remreiniger bij het spruitstuk heeft geen effect. Zonder belasting pakt de motor goed op en reageert eigenlijk prima. Wanneer je wilt gaan rijden gaat het mis, wegrijden gaat nog maar bij meer dan 1/4 gas begint de auto te bokken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
10-11-2018 10:26 #979995
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT
Dat geluid lijkt het lager in het staartstuk van het koppelingshuis. Zet de auto op het moment dat hij het geluid maakt eens in z'n D; is het geluid dan nog steeds aanwezig of is het dan weg?
Betreffende de motor denk ik als eerste aan afstellen; het is vrij normaal dat na het rigoureus aanpakken van wat luchtlekkages de motor voor geen meter meer loopt
Betreffende de motor denk ik als eerste aan afstellen; het is vrij normaal dat na het rigoureus aanpakken van wat luchtlekkages de motor voor geen meter meer loopt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-11-2018 11:25 #979996
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT
Zojuist de koppeling opnieuw afgesteld. De speling vergroot van 2,3 naar 2,5 mm. Bij 2,3 mm voelde ik een klein beetje weerstand bij het handmatig ronddraaien van de aandrijfas. Met 2,5 mm durf ik vrij zeker te zeggen dat de koppeling zonder weerstand draait. Luchtspleet is nu zo'n 0,2 - 0,3 mm. Het suizende geluid is helaas nog niet verdwenen.
@Anjo
Het geluid blijft als ik de auto in zijn D zet. Het lager in het koppelingshuis leek nog prima rond te draaien toen ik de koppeling vernieuwde. Dat kan ik natuurlijk verkeerd hebben ingeschat.
Aan de klank en gasreactie lijkt het alsof de motor ergens weerstand ondervindt. Als ik de motor uitzet komt hij ook sneller dan normaal tot stilstand.
Check onderstaande filmpje:
@Anjo
Het geluid blijft als ik de auto in zijn D zet. Het lager in het koppelingshuis leek nog prima rond te draaien toen ik de koppeling vernieuwde. Dat kan ik natuurlijk verkeerd hebben ingeschat.
Aan de klank en gasreactie lijkt het alsof de motor ergens weerstand ondervindt. Als ik de motor uitzet komt hij ook sneller dan normaal tot stilstand.
Check onderstaande filmpje:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-11-2018 22:04 #979997
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT
zit de restrictie nog wel in de slang naar kleppendeksel? emvk kan ook lekken evenals de balg van de hulpkoppeling. Beide slangen kun je tijdelijk afdichten.
Geluid kan ook nog uit de waterpomp komen : even luiteren met schroevendraaier
Geluid kan ook nog uit de waterpomp komen : even luiteren met schroevendraaier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-11-2018 22:42 #979998
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT
Hoi Wim,
De restrictie zit er nog in. Het afdoppen van de vacuümslangen is een goede tip! Dat ga ik zeker proberen als ik de oorzaak van het suizen heb gevonden.
Waterpomp kwam ook in me op. Heb de motor gestart met de V-snaar eraf en dat geeft geen verschil (zit dus ook niet in de dynamo). Startmotor gecheckt of die niet meedraait maar dat is ook niet zo.
Het kan eigenlijk alleen maar uit het koppelingshuis komen. Ik kom zelf tot drie mogelijke oorzaken:
Ik ga het koppelingshuis eraf halen voor een verdere diagnose.
De restrictie zit er nog in. Het afdoppen van de vacuümslangen is een goede tip! Dat ga ik zeker proberen als ik de oorzaak van het suizen heb gevonden.
Waterpomp kwam ook in me op. Heb de motor gestart met de V-snaar eraf en dat geeft geen verschil (zit dus ook niet in de dynamo). Startmotor gecheckt of die niet meedraait maar dat is ook niet zo.
Het kan eigenlijk alleen maar uit het koppelingshuis komen. Ik kom zelf tot drie mogelijke oorzaken:
- Ik heb de koppeling er verkeerd om ingezet (kan dat eigenlijk wel?)
- Het geluid komt van het aanlopen van de koppeling op de frictieplaat van vliegwiel of drukgroep.
- Het is een lager in het koppelingshuis.
Ik ga het koppelingshuis eraf halen voor een verdere diagnose.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-11-2018 11:54 #979999
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT
Een update:
Ik heb het blok er vanochtend uitgehaald. Onder de auto werken vind ik erg vervelend..
Mijn bevindingen:
1. De koppeling zat met de bolle kant naar het blok toe. Dat is volgens mij verkeerd om?
2. Het frictiedeel van het vliegwiel ziet er niet zo fraai uit. Ik dacht dat het nog wel ging maar bij nader inzien lijkt het erop dat het geheel te warm is geworden. De drukgroep is ook enigszins verkleurd maar ziet er minder gehavend uit als het vliegwiel.
Ik denk dat ik zowel het vliegwiel als de drukgroep ga vervangen.
Wat denken jullie?
De foto's:
Ik heb het blok er vanochtend uitgehaald. Onder de auto werken vind ik erg vervelend..
Mijn bevindingen:
1. De koppeling zat met de bolle kant naar het blok toe. Dat is volgens mij verkeerd om?
2. Het frictiedeel van het vliegwiel ziet er niet zo fraai uit. Ik dacht dat het nog wel ging maar bij nader inzien lijkt het erop dat het geheel te warm is geworden. De drukgroep is ook enigszins verkleurd maar ziet er minder gehavend uit als het vliegwiel.
Ik denk dat ik zowel het vliegwiel als de drukgroep ga vervangen.
Wat denken jullie?
De foto's:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Minet
- Nieuw lid
Minder
Meer
11-11-2018 13:47 #980000
door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT
Hoi cas
De koppelingsplaat kan idd verkeerd om gemonteerd zijn geweest de drukgroep niet
Vliegwiel is misschien nog wel bruikbaar na afdraaien indien er diepe groeven in zitten
Drukgroep vervangen is idd slim als het geheel te strak gemonteerd heeft gezeten
Heb je een vraagbaak van de 340?
Daar staat in hoe de koppeling moet worden gedemonteerd en gemonteerd
Mvg
André
De koppelingsplaat kan idd verkeerd om gemonteerd zijn geweest de drukgroep niet
Vliegwiel is misschien nog wel bruikbaar na afdraaien indien er diepe groeven in zitten
Drukgroep vervangen is idd slim als het geheel te strak gemonteerd heeft gezeten
Heb je een vraagbaak van de 340?
Daar staat in hoe de koppeling moet worden gedemonteerd en gemonteerd
Mvg
André
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-11-2018 11:05 #980013
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT
Hoi Andre,
Ik heb geen vraagbaak. Ik gebruik de Volvo Green books beschikbaar via V3M.
Koppelingsplaat zat inderdaad verkeerd om. Bolle kant hoort richting de aandrijfas.
p40.--> KLIK
Vliegwiel heb ik ondertussen naar een revisiebedrijf gebracht, die gaan hem voor me afdraaien.
Drukgroep is besteld. Eind deze week/begin volgende week gaat alles weer in elkaar.
Wordt vervolgd.
Ik heb geen vraagbaak. Ik gebruik de Volvo Green books beschikbaar via V3M.
Koppelingsplaat zat inderdaad verkeerd om. Bolle kant hoort richting de aandrijfas.
p40.--> KLIK
Vliegwiel heb ik ondertussen naar een revisiebedrijf gebracht, die gaan hem voor me afdraaien.
Drukgroep is besteld. Eind deze week/begin volgende week gaat alles weer in elkaar.
Wordt vervolgd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets