Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-08-2018 12:08 #976634 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Dit spul heeft mij al wel vaak uit de brand geholpen:
www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Wonderspr...s%20de%20bliksem.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2018 17:57 #976656 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Ik verwacht dat het spul niet veel anders is dan WD40.

Maar goed ik heb vooruitgang geboekt.
Heb de cilinders nu een kleine week in de diesel gezet.
Daarna met de compressor alle diesel eruit gespoten.
Lekkere dampen. :uh-uhh:

[ATTACH]5104[/ATTACH]

Daarna de cilinder volgespoten met WD40 en met een volle accu een paar heel kort de startmotor er tegen aan late tikken. daarbij leek het of ik de V-snaar een keer iets zag bewegen.
Ik had afgetekend waar het vliegwiel stond je ziet dat hij iets is verschoven. witte stipje is naar het midden verschoven.

[ATTACH]5105[/ATTACH]

Maar kwam daarna niet veel verder meer.
Dus heb ik de cilinders volg gezet met WD40 en de krukas met spanband onder spanning gebracht.

[ATTACH]5106[/ATTACH]

Dit laat ik een tijde zo staan en dan blaas ik weer alles schoon en probeer ik het nog eens met de start motor.
Daarna ga ik de ATF erin gooien.

Lastig dat je de auto niet gewoon de versnelling kan zeggen en heen en weer bewegen. (zou een stuk sneller gaan)
En dan kan ik de cilinder wel de andere kant op krijgen en de speling groter maken.
Ik kan nu helaas maar 1 kant op. Of is er nog een manier om de motor toch de andere kant op te krijgen?

Bijlagen:

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2018 01:35 #976682 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Vandaag nog eens geprobeerd met de startmotor. Blok is niks verder gekomen. Nu ATF olie in de cilinder gedaan en over een paar dagen nog eens proberen.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2018 06:13 #976683 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Of hij zit bij de krukas vast.

Wat je dan nog zou kunnen proberen, olie aftappen en ver boven niveau vullen met ATF zodat ook de krukas onder staat.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2018 10:23 #976686 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Persoonlijk zou ik het beperken tot smeermiddelen en veel geduld. Grof geweld (in de versnelling zetten en aanslepen) of enorme verlengstukken op de krukasbout zetten richt over het algemeen nog veel meer schade aan. Je zult niet de eerste zijn die de zuigerveren sloopt.

B14 blokjes kosten niet veel en heb je in een dag vervangen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-09-2018 09:08 #976694 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Ik zou hem zelf ook vervangen eigenlijk. Een zeldzaam motorblok is het niet, en áls je hem met veel moeite los krijgt heb je geen garantie dat hij ooit nog fatsoenlijk gaat lopen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2018 10:57 #976710 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
ik zou de tijd en moeite om aan te blijven klooien met smeermiddelen en olie besparen. je bent je nu aan het focussen op het los krijgen van de motor, waarvan je al weet dat de koppakking defect is.

zou persoonlijk direct de cilinderkop eraf schroeven, dan kun je in ieder geval zien in welke cilinders er water gestaan heeft. dan is het een kwestie van die zuiger(s) demonteren, busje schoon honen; restant van de werkzaamheden omtrent de lekke koppakking en gaan met die banaan.

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2018 11:17 #976830 door Albert Jan Algera
Heb het opgegeven om heb blok los te krijgen. Las ook een aantal verhalen waarbij een blok vrij snel problemen gaf nadat deze los kwam.

Het is inderdaad geen zeldzaam blok, dus ben ik opzoek gegaan naar een andere compleet blok. Lijkt mij de beste / snelste oplossing. Deze heb ik gevonden met ook een lage km stand.:worship:
Het gaat om een compleet blok van een 340 met handbak.
Hoop deze er snel in te kunnen plaatsen. Moet nog even uitzoeken wat er allemaal van de koppeling / vliegwiel moet worden overgezet.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2018 12:55 #976834 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Gelijk krukas keerring vervangen, kom je dan goed bij en eventueel vliegwiel lager.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2018 00:46 #976846 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Oude blok, kop er af schroeven en deze bewaren. Rest van het blok kaal maken kan ook. Ik zie af en toe een roestige carterpan. Dus die bewaren kan geen kwaad. Verder kunnen alle losse onderdelen, zoals benzinepomp als reserve dienen

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC