Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?

Lees meer
23-08-2018 10:48 #634951 door Albert Jan Algera
Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand? is gemaakt door Albert Jan Algera
Normaal hou ik me alleen bezig met 360's.


Maar een jaar geleden kwam ik een mooie 340 vario BJ 1983 tegen met een lekke koppakking.
Alleen had ik er niet echt ruimte of tijd voor op dat moment. (had 4st. 360's staan)
Dus ik hem een jaar weggezet. (buiten maar wel onder een dak)
Nu kon ik er eindelijk aan beginnen alleen bleek dat de motor nu niet meer rond ging op de startmotor. (dat was daarvoor wel).
Heb vervolgens geprobeerd (met verlengstuk) wat kracht de zetten op de bout van de krukaspoelie. Nu had ik het gevoel dat de bout iets verdraaide maar de motor niet. Durf daar niet te veel kracht meer op te zetten.

Hoe krijg ik de motor het best los.
Welke vloeistof kan ik het best in de cilinders gieten?

Ik hoor mensen het hebben over slaolie, WD40, motorolie, diesel???
Wat werkt het beste?
En is het best om nu de kop er al af te halen of kan dat beter worden gedaan nadat de vloeistof een tijd in de cilinder heeft gestaan?

Ik hoor het graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-08-2018 17:45 #976565 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Eerst zorgen dat de motor rond draait voor dat je de kop erafhaalt want dan kan je ook de pakkingen van de cilinderbussen vernieuwen.

Alle dunne smeermiddelen zijn goed en ook flink inspuiten met WD 40 kan ook geen kwaad maar laat het zeker een paar dagen tot een week voor je weer gaat proberen.

Als het gaat of mogelijk is, probeer aan de vliegwiel kant de krukas te draaien je heb hier meer krachtoverbrenging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2018 18:24 #976566 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?

2 Fast 4 U;251476 schreef : Eerst zorgen dat de motor rond draait voor dat je de kop erafhaalt want dan kan je ook de pakkingen van de cilinderbussen vernieuwen.

Alle dunne smeermiddelen zijn goed en ook flink inspuiten met WD 40 kan ook geen kwaad maar laat het zeker een paar dagen tot een week voor je weer gaat proberen.

Als het gaat of mogelijk is, probeer aan de vliegwiel kant de krukas te draaien je heb hier meer krachtoverbrenging.





Dank voor je antwoord, was al van plan morgen de kop eraf te halen. Maar daar wacht ik dan nog even een weekje mee.
Ga ik mogen wat diesel in de cilinder gieten en een boel WD40.
Waar kan ik bij het vliegwiel het makkelijks draaien. Deze ligt niet echt vrij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-08-2018 19:25 #976568 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Vliegwiel van de 340 vario ligt idd niet vrij. Ik zou een dop met een verlengstuk op de voorste moer zetten en die met een spanband wat onder spanning zetten en dan een dagje laten staan. Dan zie je vrij vlot of de zuigers etc weer in beweging komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2018 20:08 #976569 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Een eetlepel ATF-olie op de zuigers, dat vervliegt niet. Gedurende een week een paar keer doen.

Of je het spul nog los krijgt vraag ik me af. Door de lekke koppakking is er waarschijnlijk water in de verbrandingsruimte gekomen waardoor de hele handel compleet is vastgeroest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2018 23:42 #976591 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Ik het het proberen, hopelijk lukt het. Moeten de bougies erin of eruit blijven in de tussentijd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-08-2018 01:27 #976593 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Ik zou de bougies d'r weer in doen, maar niet erg vast. Meer om d'r voor te zorgen dat d'r niet nog meer troep bij kan komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2018 15:16 #976621 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Ik heb er nu twee keer diesel in gegooid. Nog niet echt beweging in gekregen via de krukaspoeliebout. Ga van de week volspuiten met WD40. +
Is er ook een manier om het blok achteruit te draaien? De krukaspoeliebout zou daar alleen maar los van gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2018 18:32 #976625 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Heb je die ATF al geprobeerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2018 11:45 #976632 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Volvo 340 motor vast na een jaar stilstand?
Heb de ATF al kaar staan. Wellicht dat ik er volgend weekend een goede accu in zet en met de startmotor eens heel kort probeer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets