Motor uitbouw:
- V300 register
- Verbannen
Erg leuk ook om mensen op het forum te hebben die aan dezelfde motoren sleutelen in de auto's waar ze eigenlijk vandaan komen.
Over de 1.7, ik heb er zelf eentje. Net wat je zegt, het kunnen vervelende dingen zijn, maar als het allemaal in goede staat van onderhoud is en netjes staat afgesteld dan loopt het ook prachtig! Persoonlijk vind ik het de fijnste motor voor een Volvo 300. Die van mij heb ik overigens wat aangepast, daar zitten de nokkenas en carburateur van een iets pittiger Renault 21-blok op. Dat rijdt echt heerlijk vlot en comfortabel.
Qua carburateur, bij Volvo is er enkel een Solex geleverd, op hele vroege 440's en 460's een iet wat geupdate versie van de 340 1.7, maar nog steeds met dezelfde vlotter die vrij vlug verslijt. Men is bij Volvo echter al vrij snel overgegaan op injectie.
Zelf heb ik ook wel eens zitten denken om een andere carburateur te gaan gebruiken, alleen is het wat lastig te bepalen welke. Tot die tijd is eens in de 2 á 3 jaar een nieuwe vlotter van €40 natuurlijk ook niet rampzalig... Ze zijn gelukkig weer goed verkrijgbaar bij Born-Buit-Beauties.
Over de auto, post eens wat foto's. Een GL kun je herkennen aan dingen als dichte hoofdsteunkussens, pluche bekleding en zwarte velgen met grote lelijke wieldoppen. Als je stoelverwarming en elektrische ramen hebt zou het zelfs zomaar kunnen dat je een Special hebt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
De meest bullet proof motor uit de 300-serie is de B19A. Ontzettend sterk en met de foutloze Stromberg carburateur. Heb je nooit iets mee. Ik heb er jaren mee gereden en heb nu een B200E, maar die heeft echt een ander karakter (minder fijn, vind ik persoonlijk...).
Maar ja, die in een 340 bouwen is wel even wat werk...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Een kromme carburateurvoet kun je op een glasplaat goed zien, echter ben ik die slechts 2 keer tegengekomen waarvan 1x eigen schuld op mijn eigen auto na rijden met te weinig koelvloeistof (uiteraard niet expres). Die laatste heeft het overigens nog een tijdje prima gedaan in combinatie met de dikke rubber pakking die Volvo heeft bedacht om dit probleem op te vangen. Om die redenen zeg ik, bij goed onderhoud vind ik de vlotter toch echt een groter probleem dan de carburateurvoet.
Natuurlijk is het zeker interessant om een 440 carburateur te monteren. Je neemt met een simpele handeling het risico op een vervelend probleem weg zonder daar enige negatieve gevolgen van te ondervinden.
Helaas heb ik nog nooit met een 360 carburateurversie mogen sturen (enkel injectie, hoewel het een beetje zeer doet om te zeggen, vond ik dat eigenlijk niet zo'n fijne auto's). Ik geloof je meteen als je zegt dat die veel kunnen hebben. Niet voor niets dat je 200-series ziet met bizar veel kilometers op de teller ziet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De 340 ombouwen naar 1.7 is al meerdere malen gedaan, o.a. door Erik hier op het forum. Tips kan je dus zo krijgen. De 340 is een dankbare auto: tijd die je erin steekt krijg je terug in veel rijplezier. Zelf rij ik er al meer dan 10 jaar dagelijks mee; veel kilometers (30.000+ km's, ook wel eens het dubbele) en met plezier en nagenoeg geen problemen.
volvofiel;247994 schreef : De meest bullet proof motor uit de 300-serie is de B19A. Ontzettend sterk en met de foutloze Stromberg carburateur. Heb je nooit iets mee.
Zelfs met deze carburateur wel eens problemen gehad. Maar was idd met een hamer en een beitel op te lossen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Rogiergtx88;247988 schreef : Dag allemaal, bedankt voor het warme ontvangst!
Zoals het er nu uitziet trek ik een blok uit één van onze 5jes die op dit moment stil staat vanwege een ongeluk. Hier zit nou een 1.4 cleon in met injectie. Dus het wordt het kwestie van de spruitstukken wisselen en even naar de carburateur kijken en hopelijk aankomend weekend knallen:groovy:
nope.. dat gaat je niet lukken. De blokken in Volvo zijn equivalent aan de basisblokken uit de C1J reeks. De injectie motoren uit de diverse renault modellen zijn allemaal C2 of C3. De boutconfiguratie van de spruitstukken is verschillend!!!
Wat je wél kunt doen is een Volvo B14.3 kopen en daar de bestaande in- en uitlaat spruitstukken op overzetten. Bij gebruik van de carburateur en ontsteking van de B14.4 is het resultaat dan 100% gelijk aan een B14.4
Aan de andere kant is er met een B14.3 niet zoveel mis, als het spruitstuk nog gasdicht is althans. Behalve die spruitstukken zijn er eigenlijk geen zwakke punten. De carburateurs zijn erg goed. De luchtfilters trillen niet los. Het verbruik is OK. Power net iets minder dan een B14.4 maar als je die continu voluit laat lopen wordt het een hele dure auto!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Nou een beetje in dubio wat te doen.. Heb nog de 1.7 F2N motor. Toch een ombouw doen of opzoek naar een 1.4tje en de hoop dat de rest in redelijke staat is en gewoon eerst is ff lekker rijden?
Hierbij vast wat foto's van de betreffende 340:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zal op de pagina showroom wat meer foto's plaaten en ook van de 5jes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Alleen die handgreep achterop... :lol:
Als je toch gaat ombouwen, waarom dan er geen 360 van maken? De B200-motoren (Volvo Redblocks) zijn er in grote aantallen en je kunt benodigde onderdelen overzetten. Op het forum staat een mooi draadje over het ombouwen van 340 naar 360: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=9731
Helaas wel ook in deze thread het photobouquet-issue... :snif:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Handgreep gaat eraf uiteraard haha
De pest is dat ik de laatste tijd al veel heb geïnvesteerd in de 5jes en de volvo op dit moment zo goedkoop mogelijk moet want aan de kant zetten vind ik ook jammer..
De 1.7 wat ik heb staan moet sowieso voorzien worden van een nieuwe distributie, dan moet er nog een kabelboom bij, vliegwiel, koppeling, huis, motorsteunen, koelslangen, spruitstukken en uitlaat en zal vast nog wel iets vergeten:wtf2:
Dus beste lijkt mij een 1.4tje te vinden, bups overzetten en eerst is lekker rijden:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Van een 1.4 een 1.7 maken schijnt vrij eenvoudig te zijn als je het motorblok van een 340 1.7 gebruikt. Dat laatste vereist nauwelijks aanpaswerk naar wat ik gelezen heb, enkel het subframe van de 1.7 monteren, de aandrijfas overzetten (als de 340 al een 5-bak handgeschakeld heeft) en natuurlijk de randapparatuur zoals de renix, dampbelafscheider, etc. Als je geen donor 340 met 1.7 hebt is het vooral lastig om aan de nodige onderdelen te komen omdat ze zo zeldzaam zijn.
Kortom, ik zou dus voor de 1.4 gaan omdat het je een hoop zoekwerk en kosten bespaart.
Over de werkplaatshandboeken, daar hebben we binnen de club zelfs een heel groot digitaal aanbod in. Deze zijn echter enkel voorclubleden in te zien. Clublid worden is overigens wel erg interessant t.o.v. zelf werkplaatshandboeken aanschaffen.
@Leon, als je topics leest op het forum zul je zien dat een ombouw naar 360 een stuk lastiger is. Een 360 heeft een hele andere carosserie dan een 340, waardoor je flink wat moet verbouwen. Je zit o.a. vast aan de torqtube constructie i.p.v. de cardanas (waarmee je ook meteen het beruchte koppelstukje moet gebruiken, en dus maar afwachten of je nog een goede kunt vinden), voor montage moet je dingen omlassen. Verder moet je uiteraard motor, subframe en versnellingsbak van een 360 gebruiken omdat die anders zijn. Een 360 heeft grotere remmen, waarvan het rdw het wel leuk vindt dat ze er op zitten, etc.
Als je wilt gaan ombouwen en je vindt het geen bezwaar om wat om te lassen, een 1.7 multipoint injectie of zelfs een 1.7 turbo uit een 400-serie levert een vergelijkbaar vermogen als een 360, met enkel het ombouwen van het inlaatspruitstuk. Daarnaast is het verstandig (maar niet meteen essentieel) om het rubber in de cardanas te laten vervangen door een sterkere verbinding. In het geval van een 1.7 injectie blijf je bovendien mooi precies onder de grens van herkeuring bij het rdw.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.