Motor uitbouw:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2017 16:12 #634631 door V300 register
Motor uitbouw: is gemaakt door V300 register
Goedemiddag, zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Rogier en sinds gisteren eigenaar samen met mijn neefje Wouter van een 340 GL uit '89. Wij rijden beiden eigenlijk altijd in Renault 5jes en wilden graag nog een 340 dus bij deze:) Het is een leuke grijze 340 (xs-53-dn) met weinig roest. Tenminste onderzijde is hard en de bovenkant heeft een paar bekende plekjes zolangs langs de raamranden en achterklep scharnieren.

Gisteren een poging gedaan om naar huis te rijden maar zijn em uiteindelijk toch gaan slepen. Koelsysteem zat helemaal dicht en de motor is wel aan z'n eind. 2x koppakking vervangen in korte tijd, klinkt heel ijzerig, bokt, stoot en ligt zodanig los dat je em er bijna uit kunt pakken.

We hebben nog een 1.7 van Renault liggen en deze zou er met de tijd in moeten komen. Tot die tijd willen we eigenlijk gewoon rijden op een zo goedkoop mogelijke manier gezien we met meerdere projecten bezig zijn.
Wie heeft er toevallig nog een 1.4tje liggen die we voor een schappelijke prijs over kunnen nemen?
Alvast bedankt en foto's komen z.s.m

Groetjes,
Rogier

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2017 17:44 #973249 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Motor uitbouw:
Hallo Rogier

Welkom, ben benieuwd naar foto's, en wat je motor betreft, heb heel wat 1.4'tjes liggen.

Stuur maar een pb ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2017 18:51 #973256 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor uitbouw:
Welkom op het forum!

Een tip voor het wisselen van de motor: waarschijnlijk ligt er nu een B14.4E in, neem ook weer een motorblok met die motorcode. Het is het meest voorkomende blok waardoor onderdelen het makkelijkst te krijgen zijn, verder is deze versie vrij zuinig in het verbruik, kun je gewoon loodvrije benzine tanken, en kent dit blok weinig storingen.
Toevallig zag ik op marktplaats.nl ook nog een 1.4 staan voor €150, weliswaar een B14.3, maar misschien heb je er wat aan.

Omtrent de ombouw naar 1.7 ben ik wel benieuwd. Lees ik goed dat het motorblok uit een Renault komt? Wat voor carburateur zit er op?
De 340 1.7 (met Renault-motor) is een ontzettend fijne soepele motor, alleen ontzettend miskend omdat deze één typisch zwak punt hebben: de Solex Cisac 28/34 Z10 carburateur. Zoals je bij de 2-liter modellen het beruchte koppelstukje zo af en toe van andere boutjes moet voorzien, en bij een 1.4 vario de EMVK eens van nieuwe klepjes moet voorzien, heeft de 1.7 af en toe een andere carburateurvlotter nodig. Als er dus een relatief eenvoudige manier is om een andere carburateur op een 1.7-liter motor te monteren, dan zou dat een welkome aanvulling zijn.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2017 19:12 #973258 door Steven340
B14.3E heeft een enkeltraps solex carburateur, welke wat minder vermogen heeft dan een B14.4 met de tweetraps weber.

Heb bijna alleen maar B14.4's liggen.
Ook andere types had ik al gezien, teveel om op te noemen....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2017 19:48 #973261 door V300 register

Steven340;247981 schreef : B14.3E heeft een enkeltraps solex carburateur, welke wat minder vermogen heeft dan een B14.4 met de tweetraps weber.

Is dat ook niet die motor met de beruchte spruitstukken Steven?

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2017 19:51 #973262 door Steven340
Yup :yesyes:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2017 20:23 #973265 door V300 register
Dag allemaal, bedankt voor het warme ontvangst!
Zoals het er nu uitziet trek ik een blok uit één van onze 5jes die op dit moment stil staat vanwege een ongeluk. Hier zit nou een 1.4 cleon in met injectie. Dus het wordt het kwestie van de spruitstukken wisselen en even naar de carburateur kijken en hopelijk aankomend weekend knallen:groovy:

Betreft de 1.7. Hier zat inderdaad een solex op. Rot dingen, maar als het loopt wil het ook best. Wil er graag een weber 32 op hebben want die zijn toch iets betrouwbaarder en ook op 5jes zijn geleverd. In Duitsland dacht ik ook op de 1.7's teminste bij de 5jes. Beide carburateurs passen tenmiste op het spruitstuk, weet nog niet hoe dit precies op de volvo zit.

Houdt jullie op de hoogte en zal morgen een paar mooie plaatjes schieten:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2017 20:25 #973266 door V300 register
Weet ook niet of iemand het kenteken kent?
Xg-53-dn.. Was niet de meest duurste en zal geheid nog dingen tegen komen. Hopelijk niet zodanig dat ie op de sloop beland:wtf2:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2017 20:26 #973267 door V300 register
Wat wel apart was is dat de rdw aangeeft dat het een dl is maar achterop staat toch echt gl:) is ook wel erg luxe uitgevoerd moet ik zeggen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2017 20:34 #973268 door V300 register
Wat ook wel vreemd was, is dat de rdw aangeeft dat het een DL is terwijl er groot op de klep GL staat. Ook is de volvo erg luxe uitgevoerd. Miss toch een foutje van de rdw?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC