Voorste krukaskering
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-11-2015 12:43 #959332
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Je moet bij die AANhaalmomenten wel bedenken dat dit het AAN haal moment is geweest bij het MONTEREN van de bout.
door de tijd en mogelijk wat corrosievorming kan een bepaalde bout veeeeeeeel meer kracht gaan kosten om LOS te halen.
Daarom dat slagmoersleutels ook meestal een flow(/koppel)regeling hebben op de rechtsom richting, en linksom volle kracht gaan.
door de tijd en mogelijk wat corrosievorming kan een bepaalde bout veeeeeeeel meer kracht gaan kosten om LOS te halen.
Daarom dat slagmoersleutels ook meestal een flow(/koppel)regeling hebben op de rechtsom richting, en linksom volle kracht gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-11-2015 14:35 #959351
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Oke. Dat is wel belangrijk dat je het zegt. Want het loshalen ging met een kracht van 250 NM. Daar zat hij mee vast. Totaal niet met 80NM.
Daarom wilde ik hem ook terug veel vaster zetten, maar zie aan je verhaal dat ik dat dus beter niet kan doen... Onder het moto van met 80NM valt hij er zo van af....
Ik zag trouwens geen enkele roest maar toch. Overigens is het op de foto, in dit forum bij gedeeltelijk reviseren, goed te zien welke ring ik bedoel. Hij zit daar namelijk nog gewoon op...
Je ziet daar een ronde buis met een ring. Moet deze eraf? En hoe? Je gaat me toch niet vertellen dat juist op die ring die keering moet zitten, dan ontbreekt hij bij mij totaal... Maar dat is volgens mij niet zo, volgens mij zie ik hem namelijk zitten, voor deze ring.
Daarom wilde ik hem ook terug veel vaster zetten, maar zie aan je verhaal dat ik dat dus beter niet kan doen... Onder het moto van met 80NM valt hij er zo van af....
Ik zag trouwens geen enkele roest maar toch. Overigens is het op de foto, in dit forum bij gedeeltelijk reviseren, goed te zien welke ring ik bedoel. Hij zit daar namelijk nog gewoon op...
Je ziet daar een ronde buis met een ring. Moet deze eraf? En hoe? Je gaat me toch niet vertellen dat juist op die ring die keering moet zitten, dan ontbreekt hij bij mij totaal... Maar dat is volgens mij niet zo, volgens mij zie ik hem namelijk zitten, voor deze ring.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-12-2015 17:04 #959542
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Dat is dus onderdeelnummer 3287508-0 met de naam HUB wat vast zit. Verder zie ik op de tekening onderdeel 3102855-8 zitten met de naam KEY zal toch niet zo zijn dat die KEY de HUB vast houd... Klinkt als bijna ja, zeker met de naam KEY...
Want als je die dikke ring eruit hebt, trek je de poelie eraf en dan zit er dus onderdeel 3287508-0 in wat je er niet uitkrijgt. Of de key is voor het tandwiel en dan moet hij absoluut niet los.
Want als je die dikke ring eruit hebt, trek je de poelie eraf en dan zit er dus onderdeel 3287508-0 in wat je er niet uitkrijgt. Of de key is voor het tandwiel en dan moet hij absoluut niet los.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
01-12-2015 21:06 #959543
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Voorste krukaskering
zit die nieuwe keerring er nog steeds niet in dan?, normaal gesproken een kwartiertje werk incl koffiepauze:D
het hulpasje kun je zo van de krukas af schuiven, vaak lukt me dat met de hand, af en toe heb je even een schroevendraaier nodig om hem los te wippen via het randje van de distributiedeksel. daarna heb je volledige toegang tot de keerring; oude eruit met een schroevendraaier oid, nieuwe erin tikken met een goed passende stempel.
het hulpasje kun je zo van de krukas af schuiven, vaak lukt me dat met de hand, af en toe heb je even een schroevendraaier nodig om hem los te wippen via het randje van de distributiedeksel. daarna heb je volledige toegang tot de keerring; oude eruit met een schroevendraaier oid, nieuwe erin tikken met een goed passende stempel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-12-2015 22:22 #959546
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Ik zal er een foto van maken voor de zekerheid, maar ik denk dat we het over hetzelfde onderdeel hebben. Want zonder dat hulpasje te verwijderen, krijg je de kering er niet overgeduwt...
Dat hulpasje is 1 onderdeel toch? Volgens het onderdelenboek in elk geval wel. Ik dacht nog even dat ik een platte ring had verwijderd, na het verwijderen van de poelie, maar die kan ik nergens meer vinden. Meer een soort platte ring van enkele mm met een inkeping. Dus ik denk dat dit niet zo is... Ik bedoel niet de schroef met de ring. Als dat hulpasje uit twee onderdelen bestaat dan mis ik iets... Maar in het onderdelenboek zie ik dat onderdeel helemaal niet zitten, dus ik vergis me waarschijnlijk.
Nee, hij zit echt wel vast.... zal een schroevendraaier proberen
Dat hulpasje is 1 onderdeel toch? Volgens het onderdelenboek in elk geval wel. Ik dacht nog even dat ik een platte ring had verwijderd, na het verwijderen van de poelie, maar die kan ik nergens meer vinden. Meer een soort platte ring van enkele mm met een inkeping. Dus ik denk dat dit niet zo is... Ik bedoel niet de schroef met de ring. Als dat hulpasje uit twee onderdelen bestaat dan mis ik iets... Maar in het onderdelenboek zie ik dat onderdeel helemaal niet zitten, dus ik vergis me waarschijnlijk.
Nee, hij zit echt wel vast.... zal een schroevendraaier proberen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
02-12-2015 14:25 #959547
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Gelukt. Maar dat hulpasje zat goed vast zeg. Een vijl tussen gezet om het los te krijgen. (Was met een vijl ook zo los) maar met een schroevendraaier of laat staan met je handen....
Daarna eerst het hulpasje terug geplaats dat ronde ding, vervolgens de poelie en de schroef met dikke ring. Boel aangedraaid op 100 NM op de chineese sleutel en klaar... Tussen het hulpasje dat ronde ding en de krukaspoelie heb ik niets meer zitten. Als dat klopt is alles goed gegaan...
Het was wel nodig zeg. Heel dat hulpasje zat onder verse olie. En als ik mijn vinger langs de kering liet gaan zat hij ook vol met verse olie. Vraag me wel af, is hij met een nieuwe kering echt droog, of lekt hij altijd wel wat?
Ik durfde dat hulpasje niet zomaar los te halen, omdat ik bang was dat het vast met iets zat, maar dat was niet zo.
V snaar weer goed strak gezet zoals hij eerst stond (niet oer strak gewoon dat je hem 1cm kunt induwen)
Zo dat was wel een projectje zeg.... Maanden over gedaan. Op naar het nieuwe project.
Daarna eerst het hulpasje terug geplaats dat ronde ding, vervolgens de poelie en de schroef met dikke ring. Boel aangedraaid op 100 NM op de chineese sleutel en klaar... Tussen het hulpasje dat ronde ding en de krukaspoelie heb ik niets meer zitten. Als dat klopt is alles goed gegaan...
Het was wel nodig zeg. Heel dat hulpasje zat onder verse olie. En als ik mijn vinger langs de kering liet gaan zat hij ook vol met verse olie. Vraag me wel af, is hij met een nieuwe kering echt droog, of lekt hij altijd wel wat?
Ik durfde dat hulpasje niet zomaar los te halen, omdat ik bang was dat het vast met iets zat, maar dat was niet zo.
V snaar weer goed strak gezet zoals hij eerst stond (niet oer strak gewoon dat je hem 1cm kunt induwen)
Zo dat was wel een projectje zeg.... Maanden over gedaan. Op naar het nieuwe project.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
02-12-2015 15:37 #959548
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
toch nog best knap dat het na zo'n lange tijd proberen en puzzelen toch gelukt is om het zelf op te lossen.
Heel belangrijk is dat de nieuwe keerring 'recht' in de behuizing zit, dus overal even diep. anders werkt de olie zich alsnog naar buiten.
Heel belangrijk is dat de nieuwe keerring 'recht' in de behuizing zit, dus overal even diep. anders werkt de olie zich alsnog naar buiten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
02-12-2015 20:11 #959549
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Dat heb ik goed gedaan. Wanneer hij er scheef in zit gaat hij lekken op het punt waar hij er uit steekt...
Och ja lang puzzelen. Aan tijd heb ik er niet veel aan besteed, gok 2 uur. Maar het duurde som ook even dat ik antwoord kreeg maar zo raar is dat niet... Bedoel trek de Haynes op of de vraagbaak. Staat dit erin? Nee. Waarom niet? Omdat ze het zo makkelijk achten dat ze dat niet nodig vinden. Van de andere kant, een garage rekent hier geen 15 minuten voor he. Denk eerder tussen de 1 a 1.5 uur.... Dus je bent met zoiets zo 150 a 200 euro kwijt bij een garage...
En aangezien ik de tijd had... Eigenlijk achteraf is het echt een makkelijk klusje. Zou het nu zo weer kunnen doen maar dan heel snel, want het stelt eigenlijk niets voor.
Ik heb het zonder stempel gedaan, maar rond getikt met een kleine hamer... Zo,n stempel is al snel 70 euro, maar dat was een grote verstelbare dus ik neem aan dat er goedkopere in de handel zijn.
Op internet staat heel duidelijk dat je echt een stempel moet gebruiken. Het kan wel met een hamer, maar dan moet je wel goed geoefend zijn. Och ja. Het is de eerste keer he....
www.datona.nl/lager-en-keerring-montages...z5vckCFesBwwodKB0JoA
Op zich niet eens zo heel duur... En dan zitten ze er zeker gelijkmatig in...
Och ja lang puzzelen. Aan tijd heb ik er niet veel aan besteed, gok 2 uur. Maar het duurde som ook even dat ik antwoord kreeg maar zo raar is dat niet... Bedoel trek de Haynes op of de vraagbaak. Staat dit erin? Nee. Waarom niet? Omdat ze het zo makkelijk achten dat ze dat niet nodig vinden. Van de andere kant, een garage rekent hier geen 15 minuten voor he. Denk eerder tussen de 1 a 1.5 uur.... Dus je bent met zoiets zo 150 a 200 euro kwijt bij een garage...
En aangezien ik de tijd had... Eigenlijk achteraf is het echt een makkelijk klusje. Zou het nu zo weer kunnen doen maar dan heel snel, want het stelt eigenlijk niets voor.
Ik heb het zonder stempel gedaan, maar rond getikt met een kleine hamer... Zo,n stempel is al snel 70 euro, maar dat was een grote verstelbare dus ik neem aan dat er goedkopere in de handel zijn.
Op internet staat heel duidelijk dat je echt een stempel moet gebruiken. Het kan wel met een hamer, maar dan moet je wel goed geoefend zijn. Och ja. Het is de eerste keer he....
www.datona.nl/lager-en-keerring-montages...z5vckCFesBwwodKB0JoA
Op zich niet eens zo heel duur... En dan zitten ze er zeker gelijkmatig in...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
02-12-2015 22:14 #959550
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Voorste krukaskering
Mooi dat het je gelukt is Mark, en alles wat je er over schrijft of naar vraagt kan een ander ook weer verder helpen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
02-12-2015 22:21 #959551
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Voordeel voor amateursleutelaars. Waar voor een geoefende van alles van zelfsprekend is, is dat voor iemand die alles voor de eerste keer tegenkomt niet. Die komt waarschijnlijk met dezelfde vragen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets