Voorste krukaskering
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
26-09-2015 12:14 #958722
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Ow dat lukt me wel dat lijkt vrij simpel. Denk wel dat ik de olie van te voren moet aftappen omdat het anders wel een klederboel wordt...
Met andere worden onderste poelie losdraaien, (als je aan die schroef zit draait volgens mij ook het vliegwiel mee) rubbere ring eruit trekken nieuwe erin, boel terugplaatsen klaar. Zo simpel?
Met andere worden onderste poelie losdraaien, (als je aan die schroef zit draait volgens mij ook het vliegwiel mee) rubbere ring eruit trekken nieuwe erin, boel terugplaatsen klaar. Zo simpel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
26-09-2015 20:51 #958731
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Voorste krukaskering
neee hoeft niet, ja onderste poelie losdraaien, ff schroevendraaier in t vliegwiel steken dan draait ie niet mee, ja ouwe eruit nieuwe erin, ja boel terugplaatsen en apk:y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
02-10-2015 15:00 #958787
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Ja... schroevendraaier in het vliegwiel, hoe precies zonder de boel te beschadigen. Overigens dat distributiedeksel is volgens mij ook niet helemaal recht, lijkt een beetje ingedeukt, niet echt een beetje maar dat hoor volgens mij zo. Het is namelijk niet een kaarsrecht deksel. Bij de poelie is hij recht en dan gaat hij vervolgens wat naar beneden het deksel.
He he, sulleke. Ik had dus niet goed gelezen en dacht dat de schroevendraaier tussen de poelie moest. Ik dacht nog, wat een mafketel die denkt dat die daar een schroevendraaier door heen kan steken. Dus toen ben ik er maar mee gestopt....
Maar ik ben zelf de mafketel omdat hij vermoed ik tussen het gat vlakbij de nokassensor moet, als je hem dan in een van die gaten van het vliegwiel steekt kan het volgens mij wel. Is dit de goede plek om niets te beschadigen?
En nog een vraag welke kant moet ik opdraaien. Soms zijn het van die Engels bouten en loop ik continue de verkeerde kant op te draaien...
Ik wil trouwens niet weten met welke kracht dat ding vast zit, want dat is volgens mij nogal....
He he, sulleke. Ik had dus niet goed gelezen en dacht dat de schroevendraaier tussen de poelie moest. Ik dacht nog, wat een mafketel die denkt dat die daar een schroevendraaier door heen kan steken. Dus toen ben ik er maar mee gestopt....
Maar ik ben zelf de mafketel omdat hij vermoed ik tussen het gat vlakbij de nokassensor moet, als je hem dan in een van die gaten van het vliegwiel steekt kan het volgens mij wel. Is dit de goede plek om niets te beschadigen?
En nog een vraag welke kant moet ik opdraaien. Soms zijn het van die Engels bouten en loop ik continue de verkeerde kant op te draaien...
Ik wil trouwens niet weten met welke kracht dat ding vast zit, want dat is volgens mij nogal....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
02-10-2015 19:09 #958789
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Klopt het trouwens dat de krukaspolie vast zit met 80 MN? Ik zag dat in de vraagbaak... Dat is namelijk vrij weinig voor een dergelijke poelie. Je hebt er ook die gewoon tussen de 200 - 400 vast zitten.
Geen lijm zoals lockhite of hoe dat spul heet om het vast te zetten?
Dan denk ik dat ik eens een grote momentsleutel ga halen, heb ik toch ziejzo nodig, dan gaat het prima lukken.
Moet ik alleen de richting weten waar ik naar toe moet draaien, als ik met mijn neus voor de auto sta. Is dat links (vermoed ik) of toch rechts om?
Geen lijm zoals lockhite of hoe dat spul heet om het vast te zetten?
Dan denk ik dat ik eens een grote momentsleutel ga halen, heb ik toch ziejzo nodig, dan gaat het prima lukken.
Moet ik alleen de richting weten waar ik naar toe moet draaien, als ik met mijn neus voor de auto sta. Is dat links (vermoed ik) of toch rechts om?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
02-10-2015 19:35 #958790
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Voorste krukaskering
Beste Mark, als ik dat allemaal zo lees... kun je niet beter lid worden en gewoon even naar een sleuteldag komen? Dan is het zo gepiept en er is altijd wel een handje extra beschikbaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
02-10-2015 20:42 #958792
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Ja, dat scheelt wel een hele hoop. Dat klopt. Heb toen die afstelplaatjes zelf gedaan, maar met de hulp van Anjo, die niet eens lang bezig is geweest maar gewoon wat tips heeft gegeven (trouwens wel de schakelstang heeft vervangen, en ook de handrem die achteraan liep los heeft gezet) was dat zo voor elkaar. Maar die plaatjes had ik weer zelf vervangen. Anjo heeft toen wel nagekeken of het ook goed was gedaan...
Hoe raar het ook mag klinken sommige dingen moet je gewoon eens gedaan hebben. Om nog een beter voorbeeld te geven, als ik nu riemen of een secundair of primair moet vervangen kan ik dat helemaal zonder hulp. Believe it or not zou ik zeggen...
Maar dat is ook omdat ik die toen met Eric vervangen had, en toen nogmaals een keer omdat de eerste die we er toen ingelegd hadden ook kapot was. Tja, als je dat zo 2 keer achter elkaar doet erin en eruit dan weet je het de 3e keer wel...
Maar toch heb de v snaar er al af, dat stelde trouwens niets voor en nu hoef ik alleen die schroef nog los te wippen.
Ik zag alleen op internet van die verhalen van die gasten zoals ik, die dan vrolijk de moer kapot draaien van de poelie en dan ik grote problemen zitten. Vandaar dat ik het vraag. Dan lukt het wel. Of van die gasten die hem er zelf wel afkrijgen, hem er terug opleggen en waar hij er dan van af loopt. Zoek maar eens op google krukaspolie losdraaien. Je wilt niet weten wat voor resultaten dat geeft.
Maar de sleuteldag is wel ideaal en juist zo,n dergelijk klusje (laat je 1 van de leden van de technische commissie desnoods even die schroef losdraaien) ideaal.
Alle benzineslangen ook vervangen, zelf ging ook goed, en ook de benzinepomp, de dynamo, opnieuw gespoten dat ging ook wel goed. Tja, dit wat minder. Maar google zegt dat ik niet de enige ben. En ik heb het niet zo geprobeerd, ik heb geen zin met een afgebroken bout te zitten of een poulie die er afloopt tijdens het draaien. Vraag ik liever hoe het zit. Mijn vorige klusjes was meen ik vario riemen vervangen, das ook gelukt.
Hoe raar het ook mag klinken sommige dingen moet je gewoon eens gedaan hebben. Om nog een beter voorbeeld te geven, als ik nu riemen of een secundair of primair moet vervangen kan ik dat helemaal zonder hulp. Believe it or not zou ik zeggen...
Maar dat is ook omdat ik die toen met Eric vervangen had, en toen nogmaals een keer omdat de eerste die we er toen ingelegd hadden ook kapot was. Tja, als je dat zo 2 keer achter elkaar doet erin en eruit dan weet je het de 3e keer wel...
Maar toch heb de v snaar er al af, dat stelde trouwens niets voor en nu hoef ik alleen die schroef nog los te wippen.
Ik zag alleen op internet van die verhalen van die gasten zoals ik, die dan vrolijk de moer kapot draaien van de poelie en dan ik grote problemen zitten. Vandaar dat ik het vraag. Dan lukt het wel. Of van die gasten die hem er zelf wel afkrijgen, hem er terug opleggen en waar hij er dan van af loopt. Zoek maar eens op google krukaspolie losdraaien. Je wilt niet weten wat voor resultaten dat geeft.
Maar de sleuteldag is wel ideaal en juist zo,n dergelijk klusje (laat je 1 van de leden van de technische commissie desnoods even die schroef losdraaien) ideaal.
Alle benzineslangen ook vervangen, zelf ging ook goed, en ook de benzinepomp, de dynamo, opnieuw gespoten dat ging ook wel goed. Tja, dit wat minder. Maar google zegt dat ik niet de enige ben. En ik heb het niet zo geprobeerd, ik heb geen zin met een afgebroken bout te zitten of een poulie die er afloopt tijdens het draaien. Vraag ik liever hoe het zit. Mijn vorige klusjes was meen ik vario riemen vervangen, das ook gelukt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
02-10-2015 21:08 #958794
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Als ik voor de motorkap sta moet ik hem dan naar links draaien?(bijrijderskant) Deed ik nu, moest erg veel kracht zetten en gebeurde nog niets...
Daarom dacht ik stop er maar mee, blijkt het dadelijk rechts (bestuurderskant voorzijde motorkap) te zijn zit ik met een afgebroken bout...
Maar 80 nm klopt? als aanhaalmoment? Had die wel los mogen zijn dacht ik zo.
Overigens bouten die afbreken, op internet staat dat dit ook kan voorkomen omdat mensen gaan hangen aan de sleutel. Een langere hefboom en daar een zwiep aangeven schijnt bouten veel meer heel te laten, dan met een korte sleutel met je volle gewicht er aan te hangen...
Wat ik nu dus net gedaan heb. Maar goed bout zit er nog steeds op, wellicht is het gewoon verstandig om het niet meer te proberen en de boel gewoon terug te plaatsen....
Maar goed eerst even een momentsleutel aanschaffen met een flinke hefboom van 50 cm of meer. Nu zit ik met 25 cm, das niet veel... Daarbij komt een dergelijke sleutel voor pas en zijn ze tegenwoordig niet eens meer zo duur....
Het kan zijn, dat er lijm is gebruikt om de bout terug te plaatsen toen hij al een keer vervangen is.... Dat kan wel.... Wel vind ik 80 NM erg weinig, als ik dat vergelijk met andere wagens. Als er van dat lock spul is gebruikt krijg je hem bijna niet los....
Daarom dacht ik stop er maar mee, blijkt het dadelijk rechts (bestuurderskant voorzijde motorkap) te zijn zit ik met een afgebroken bout...
Maar 80 nm klopt? als aanhaalmoment? Had die wel los mogen zijn dacht ik zo.
Overigens bouten die afbreken, op internet staat dat dit ook kan voorkomen omdat mensen gaan hangen aan de sleutel. Een langere hefboom en daar een zwiep aangeven schijnt bouten veel meer heel te laten, dan met een korte sleutel met je volle gewicht er aan te hangen...
Wat ik nu dus net gedaan heb. Maar goed bout zit er nog steeds op, wellicht is het gewoon verstandig om het niet meer te proberen en de boel gewoon terug te plaatsen....
Maar goed eerst even een momentsleutel aanschaffen met een flinke hefboom van 50 cm of meer. Nu zit ik met 25 cm, das niet veel... Daarbij komt een dergelijke sleutel voor pas en zijn ze tegenwoordig niet eens meer zo duur....
Het kan zijn, dat er lijm is gebruikt om de bout terug te plaatsen toen hij al een keer vervangen is.... Dat kan wel.... Wel vind ik 80 NM erg weinig, als ik dat vergelijk met andere wagens. Als er van dat lock spul is gebruikt krijg je hem bijna niet los....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
03-10-2015 10:44 #958796
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Voorste krukaskering
meer spinazie eten dan, zo vast zit die bout echt niet..
die 80Nm klopt inderdaad, anders had het ook niet in de manuals gestaan. hogere aanhaalmomenten komen ook voor, maar ligt aan de toepassing en wat voor bout er gebruikt wordt om de poelie (en evt distributietandwiel) vast te zetten.
motor draait rechtsom, dus er zit gewoon normaal (rechts)schroefdraad in, linksom = los.
die 80Nm klopt inderdaad, anders had het ook niet in de manuals gestaan. hogere aanhaalmomenten komen ook voor, maar ligt aan de toepassing en wat voor bout er gebruikt wordt om de poelie (en evt distributietandwiel) vast te zetten.
motor draait rechtsom, dus er zit gewoon normaal (rechts)schroefdraad in, linksom = los.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-10-2015 11:35 #958798
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Het is ook kracht durven zetten denk ik, maar ik zat dus wel goed met mijn linksom bijrijderskant is los. Dus het is een normale schroefdraad. (Meestal is linksom los namelijk!)
Een hefboom scheelt trouwens echt veel hoor, dan hoef je veel minder kracht te zetten. Zo,n sleutel schaf ik ziejzo aan, het is ook handig dat je de aanhaalmomenten volgens het boekje kunt opvolgen. Op gevoel werkt niet altijd! Kun je hem namelijk ook instellen dat je hem op 90 NM losdraait, hoef je ook niet bang te zijn dat je eventueel te veel kracht geeft. Van de andere kant is dat juist weer niet de bedoeling van zo,n dergelijke sleutel losdraaien zijn de doorgaans niet voor gemaakt...
Maar ik heb bij de 300 serie nog nooit iets gelezen over afgebroken bouten en dergelijke, ik denk ook omdat dit komt omdat hij met gemiddeld 80 NM vast zit. Bij de Ford Focus schijnt het bijvoorbeeld vaker voor te komen. Is dan eerder een constructiefout. De 300 serie heeft dat bijvoorbeeld bij de moer van de secundair die eraf kan lopen.
Een afgebroken bout bij een 300 serie is vrees ik de radiator uitbouwen en de grill en bumper en dan boren... Maar wellicht dat je hem er dan alsnog uit krijgt dat weet ik niet. Met een tang of zo. Omdat hij toch op 80 nm vast zit en niet op 250....
Over aanhaalmomenten dit is lachen, je kunt het gewoon uitrekenen. Stel dat ding zit daadwerkelijk vast met 80 nm, en ik heb een sleutel van 30 cm lang, dan moet ik op het eind van de sleutel minimaal 26.6 kilo heffen om hem los te krijgen. Eerder waarschijnlijk een kilo of 30...
Dat is dus even met je volle gewicht op de sleutel hangen. Vandaar dat ik dan met het idee kom van dadelijk breekt het....
Een hefboom scheelt trouwens echt veel hoor, dan hoef je veel minder kracht te zetten. Zo,n sleutel schaf ik ziejzo aan, het is ook handig dat je de aanhaalmomenten volgens het boekje kunt opvolgen. Op gevoel werkt niet altijd! Kun je hem namelijk ook instellen dat je hem op 90 NM losdraait, hoef je ook niet bang te zijn dat je eventueel te veel kracht geeft. Van de andere kant is dat juist weer niet de bedoeling van zo,n dergelijke sleutel losdraaien zijn de doorgaans niet voor gemaakt...
Maar ik heb bij de 300 serie nog nooit iets gelezen over afgebroken bouten en dergelijke, ik denk ook omdat dit komt omdat hij met gemiddeld 80 NM vast zit. Bij de Ford Focus schijnt het bijvoorbeeld vaker voor te komen. Is dan eerder een constructiefout. De 300 serie heeft dat bijvoorbeeld bij de moer van de secundair die eraf kan lopen.
Een afgebroken bout bij een 300 serie is vrees ik de radiator uitbouwen en de grill en bumper en dan boren... Maar wellicht dat je hem er dan alsnog uit krijgt dat weet ik niet. Met een tang of zo. Omdat hij toch op 80 nm vast zit en niet op 250....
Over aanhaalmomenten dit is lachen, je kunt het gewoon uitrekenen. Stel dat ding zit daadwerkelijk vast met 80 nm, en ik heb een sleutel van 30 cm lang, dan moet ik op het eind van de sleutel minimaal 26.6 kilo heffen om hem los te krijgen. Eerder waarschijnlijk een kilo of 30...
Dat is dus even met je volle gewicht op de sleutel hangen. Vandaar dat ik dan met het idee kom van dadelijk breekt het....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-11-2015 16:30 #959211
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorste krukaskering
Ik had zo,n sleutel gekocht van 70 cm lang en hij was binnen 1 seconde los. Beetje fatsoenlijk materiaal is belangrijk he....
Je komt eerst een bout tegen met een dikke ring er om heen, dan trek je de poelie er zo van af. Maar dan kom je nog een kleinere ring tegen, moet deze ook los? (denk het haast wel) Het is een ring die om die buis heen zit nadat je de poelie eraf hebt.
Hoe doe je dat, gewoon met tang, schroevendraaier? Keering zelf zie ik al zitten. Alleen die ring ervoor zit nog in de weg.
Je komt eerst een bout tegen met een dikke ring er om heen, dan trek je de poelie er zo van af. Maar dan kom je nog een kleinere ring tegen, moet deze ook los? (denk het haast wel) Het is een ring die om die buis heen zit nadat je de poelie eraf hebt.
Hoe doe je dat, gewoon met tang, schroevendraaier? Keering zelf zie ik al zitten. Alleen die ring ervoor zit nog in de weg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets