Stotteren rond de 1500 toeren

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-03-2015 13:32 #956532 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren rond de 1500 toeren
Als ik alles zo doorlees, moet het bijna de ontsteking zijn die hapert. Wel erg vreemd dat dit enkel bij een constant toerental gebeurt. Misschien een probleem bij de hall sensor, contactjes eens schoonmaken?

Stottert hij ook als je stilstaand de motor rechtstreeks aan de carburateur op een constant toerental houdt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2015 16:13 #956533 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stotteren rond de 1500 toeren
Renix al eens vervangen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2015 13:09 #956559 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren rond de 1500 toeren

Nicholas;235601 schreef : Als ik alles zo doorlees, moet het bijna de ontsteking zijn die hapert. Wel erg vreemd dat dit enkel bij een constant toerental gebeurt. Misschien een probleem bij de hall sensor, contactjes eens schoonmaken?

Stottert hij ook als je stilstaand de motor rechtstreeks aan de carburateur op een constant toerental houdt?


Bij stilstand de motor laten lopen, dan begint het stotteren rond de 2000 toeren (niet 1500). Wat kun je aan de ontsteking doen?
Bougies en kabels zijn al vervangen, evenals de verdelerkap en de rotor kleppen zijn gesteld en de carburateur is vervangen. Het probleem blijft!
Kun je de ontsteking afstellen of moet ik het ergens anders zoeken?
Waar zit trouwens de Hall sensor? Kun je de bobine doormeten?
Als de EVMK niet goed werkt, dan wordt het vacuum verstoord. Geldt dat alleen voor de CVT of ook voor de motorwerking?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2015 13:10 #956560 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren rond de 1500 toeren

Steven340;235602 schreef : Renix al eens vervangen?


Ook dat gedaan afgelopen zaterdag, helpt ook al niet. De andere carburateur geeft ook geen verandering!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2015 13:20 #956561 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren rond de 1500 toeren
Als je ergens een vacuumlek hebt verstoort dit zeker de motorwerking! Normaalgezien zijn zulke lekken wel juist erger stationair en verbetert het bij hogere toerentallen. Sluit alle vacuumleidingen misschien eens af en test stationair.

De renix en de bobine zitten aan elkaar bevestigd, dus die zal je waarschijnlijk tezamen vervangen hebben. De Hall sensor: volg vanaf de renix de kabel naar onder, naar de voorkant van het koppelingshuis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2015 16:34 #956565 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren rond de 1500 toeren

Nicholas;235631 schreef : Als je ergens een vacuumlek hebt verstoort dit zeker de motorwerking! Normaalgezien zijn zulke lekken wel juist erger stationair en verbetert het bij hogere toerentallen. Sluit alle vacuumleidingen misschien eens af en test stationair.

De renix en de bobine zitten aan elkaar bevestigd, dus die zal je waarschijnlijk tezamen vervangen hebben. De Hall sensor: volg vanaf de renix de kabel naar onder, naar de voorkant van het koppelingshuis.


De renix is toch de verdelerkap met rotor, of niet? Die twee heb ik vervangen, de bobine zelf nog niet. Kun je de werking van de bobine testen?
Hoe moet je vacuumleidingen afsluiten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2015 16:46 #956566 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren rond de 1500 toeren
Nee, volg van aan de verdeelkap de middenste kabel (de andere 4 lopen naar de cilinders), deze komt aan bovenop de bobine. De renix hangt vast aan de bobijn en bestuurt de primaire wikkeling (neemt de functie over van de visplatin?es). Het is een elektronisch systeem dat als inputs het rpm signaal van de hall sensor ?n een vacuumsignaal vanaf de carburateur neemt.
Aan de hand daarvan bepaalt de renix het aantal graden voorontsteking, onderbreekt de stroom door de primaire wikkeling van de bobine met als gevolg een een hoog voltage puls in de secundaire.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2015 18:20 #956569 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren rond de 1500 toeren
Dit probleem komt me bekend voor, dat was ook bij een auto die lang stil had gestaan. Nadat ik het benzinefilter en de brandstofleidingen had doorgeblazen en de tank schoon had gemaakt, heb ik geen problemen meer gehad. Bij mij zat er wat vocht in de tank, waarschijnlijk is er wat in het benzinefilter blijven zitten waardoor de motor af en toe net te weinig benzine kreeg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2015 14:47 #957322 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren rond de 1500 toeren
Vacu?m sensor Renix

Op de Renix zit een dun slangetje naar de vacu?m sensor.
Als ik dit slangetje los maak, dan is het stotteren vrijwel over.
Vraag is dus: waarvoor dient dit slangetje en kan het kwaad als als het niet meer op de Renix zit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2015 15:33 #957324 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stotteren rond de 1500 toeren
Je creeert hiermee een vacuumlek en ontneemt de renix de mogelijkheid om het ontstekingstijdstip te corrigeren afhankelijk van de motorbelasting (dat is nl waarvoor die vacuumslang dient). Niet echt een optimale oplossing dus :)
Ik weet eigenlijk niet hoe groot het vacuumlek langs deze slang is, heb deze nog nooit losgehaald met lopende motor. Zuigt hij veel lucht aan langs deze slang?

Je zei eerder dat je de renix al eens vervangen had, maar ik denk dat je hiermee de rotor + verdeelkap bedoelde. De focus ligt nu dus opnieuw op de renix. We komen er wel :p

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD