- Berichten: 284
achterruitverwarming: zekering brandt door
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
De zekering was doorgebrand, en die heb ik dus eerst vervangen.
Daarna nog eens geprobeerd. Resultaat: een fractie van een seconde oplichten van het dash-lampje en het er dan weer uitklappen van zekering.
Ik vermoed (weet dus wel bijna zeker) dat er ergens een sluiting zit...
Waar kan ik het best beginnen met zoeken?
Zit er nog meer op die zekering? Zo ja, wat?
Suggesties welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Het moet dus in schakelaar/kabels liggen.
Welke van de zijden is de massa, welke de voeding?
Hoe en waar lopen de betreffende kabels?
Helaas is mijn multometer overleden, dus kan ik even geen weesrtanden of voltages meten, nou ja 12V wel, met lampje natuurlijk....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Voor dit soort adviezen zit ik hier op het forum uiteraard!:humor:
Maarre ... zal ik zeker doen.
Al zal 't 'm vandaag niet meer worden vrees ik...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
In dit geval heb je echt heel veel gemak van de doormeetfunctie. Dan kun je precies kijken waar een kortsluiting zit, door stukje voor stukje het elektrisch circuit te meten tussen de achterruitverwarming en de zekering. Begin eerst met de kring van zekering tot verwarming, vervolgens maak je de kring steeds kleiner.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Wat bedoel je trouwens met doormeetfunctie? Weerstand op (een deel van) de kring? Of is dit een handige extra feature op de multometer? Dan moet ik die er natuurlijk ook op hebben...
Aangezien de schakelaar wel 12V heeft, en alleen bij inschakelen doorbrand, zal het tussen sckalaar en ruit zitten, ergens in voedingsdraad dus.
Of stel ik me de kring te simpel voor, en zit er een relais tussen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
De kans zit erin dat ??n van de kabels tussen de stijl van de achteruit heeft gezeten en daar nu dus massa loopt te maken...het kabeltje maakt dan zijn 'knik' de verkeerde kant op.
EDIT: even het schema erbij gepakt, vanaf de zekering naar de schakelaar; wit/groene draad, daarna zwart/bruin tot aan de achterruit, ??n draad met de voeding, de andere draad is de massa.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
BartJu;231856 schreef : Wat bedoel je trouwens met doormeetfunctie? Weerstand op (een deel van) de kring? Of is dit een handige extra feature op de multometer? Dan moet ik die er natuurlijk ook op hebben...
Dat is een soort weerstand meten, maar uitgaand van het principe dat de weerstand 0 is (meet door, maakt contact) of oneindig is (meet niet door, maakt geen contact).
Meestal hoor je een pieptoon als de weerstand 0 is, dat maakt het handig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Bij de achterruit zijn beide draden zwart. Geen bruin erbij.
En denk dat de rechterzijde 12V is, links massa. Maar ben niet zeker...
Met een nieuwe multometer moet dat echter te achterhalen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.