achterruitverwarming: zekering brandt door

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
09-09-2014 14:48 #633423 door BartJu
Sinds kort is de achterruitverwarming van mijn 340 GL Special uit 1990 defect.
De zekering was doorgebrand, en die heb ik dus eerst vervangen.
Daarna nog eens geprobeerd. Resultaat: een fractie van een seconde oplichten van het dash-lampje en het er dan weer uitklappen van zekering.

Ik vermoed (weet dus wel bijna zeker) dat er ergens een sluiting zit...

Waar kan ik het best beginnen met zoeken?
Zit er nog meer op die zekering? Zo ja, wat?

Suggesties welkom!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
09-09-2014 15:53 #950489 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic achterruitverwarming: zekering brandt door
Kijk eens achter op de achterruit of de aansluiting van de stekker nog goed vast zit op de achterruit. Misschien maakt die wel sluiting.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
10-09-2014 15:00 #950501 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic achterruitverwarming: zekering brandt door
Als ik de aansluitingen los heb liggen van de connectors op de ruit, dan nog brand ie door.
Het moet dus in schakelaar/kabels liggen.

Welke van de zijden is de massa, welke de voeding?
Hoe en waar lopen de betreffende kabels?

Helaas is mijn multometer overleden, dus kan ik even geen weesrtanden of voltages meten, nou ja 12V wel, met lampje natuurlijk....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2014 15:03 #950503 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic achterruitverwarming: zekering brandt door
Een nieuwe multimeter aanschaffen dan, zonder ben je in dit geval niks.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
10-09-2014 15:12 #950505 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic achterruitverwarming: zekering brandt door
Dank voor de tip Bart!
Voor dit soort adviezen zit ik hier op het forum uiteraard!:humor:

Maarre ... zal ik zeker doen.
Al zal 't 'm vandaag niet meer worden vrees ik...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2014 15:39 #950506 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic achterruitverwarming: zekering brandt door
Dat is begrijpelijk, je moet maar net even tijd hebben om naar de bouwmarkt te gaan natuurlijk.

In dit geval heb je echt heel veel gemak van de doormeetfunctie. Dan kun je precies kijken waar een kortsluiting zit, door stukje voor stukje het elektrisch circuit te meten tussen de achterruitverwarming en de zekering. Begin eerst met de kring van zekering tot verwarming, vervolgens maak je de kring steeds kleiner.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
10-09-2014 16:03 #950507 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic achterruitverwarming: zekering brandt door
Hopelijk morgen een pitstop bij de bouwmarkt. Gelukkig is de achterruitverwarming niet direct onmisbaar momenteel...

Wat bedoel je trouwens met doormeetfunctie? Weerstand op (een deel van) de kring? Of is dit een handige extra feature op de multometer? Dan moet ik die er natuurlijk ook op hebben...

Aangezien de schakelaar wel 12V heeft, en alleen bij inschakelen doorbrand, zal het tussen sckalaar en ruit zitten, ergens in voedingsdraad dus.

Of stel ik me de kring te simpel voor, en zit er een relais tussen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-09-2014 16:31 #950510 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic achterruitverwarming: zekering brandt door
Voor zover mij bekend, geen relais in dat circuit, de volle stroom loopt door de schakelaar.

De kans zit erin dat ??n van de kabels tussen de stijl van de achteruit heeft gezeten en daar nu dus massa loopt te maken...het kabeltje maakt dan zijn 'knik' de verkeerde kant op.


EDIT: even het schema erbij gepakt, vanaf de zekering naar de schakelaar; wit/groene draad, daarna zwart/bruin tot aan de achterruit, ??n draad met de voeding, de andere draad is de massa.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2014 21:31 #950518 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic achterruitverwarming: zekering brandt door

BartJu;231856 schreef : Wat bedoel je trouwens met doormeetfunctie? Weerstand op (een deel van) de kring? Of is dit een handige extra feature op de multometer? Dan moet ik die er natuurlijk ook op hebben...


Dat is een soort weerstand meten, maar uitgaand van het principe dat de weerstand 0 is (meet door, maakt contact) of oneindig is (meet niet door, maakt geen contact).
Meestal hoor je een pieptoon als de weerstand 0 is, dat maakt het handig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
10-09-2014 21:36 #950519 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic achterruitverwarming: zekering brandt door
Dank Wouter!

Bij de achterruit zijn beide draden zwart. Geen bruin erbij.
En denk dat de rechterzijde 12V is, links massa. Maar ben niet zeker...

Met een nieuwe multometer moet dat echter te achterhalen zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD