is dit de kachelweerstand???
- V300 register
- Verbannen
Velleman heeft m inderdaad als kit;
www.dertronics.nl/Webwinkel-Product-3529...REEDTE-OMVORMER.html
maar die doet maar 6,5A
Wel belangrijk om in de gaten te houden is dat we voor vervanging van de 1-2-3 standenknop niet de volle power van de motor hoeven te sturen, maar enkel de maximale stroom op standje 2 + veiligheidsmarge.
het zou zomaar kunnen dat 6,5A al ruim genoeg is; daar kun je zo 75W mee aandrijven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het uiteindelijke printje is iets ingewikkelder omdat je rekening moet houden met zaken als ontstoring enzo, en extra FET's nodig hebt, maar echt heel ingewikkeld wordt het niet...
@Niels: Lijkt me niet. Het kost stiekem best wel wat tijd om er "een aantal" van in elkaar te klussen.
Wat misschien wel kan is bouwpakketjes ervan maken, maar ook dat is best een klusje.
@Wouter: Ik zou juist opteren om het schemaatje tussen de draden van "standje 3" te plaatsen, en het complete regelbereik te laten regelen door je printje.
De 4-standen schakelaar achter de knop is eenvoudig te vervangen door een draaipotmeter; volgens mij is de bevestiging even groot. Kan je dus de knop laten zitten, voor de originele look.
En nogmaals, je wil ?cht wat marge inbouwen; het maximaal te verstoken vermogen van een FET keldert dramatisch als hij warmer dan 25C wordt. Marge + een koellichaam zijn best wel een must.
- V300 register
- Verbannen
Zoiets wil ik ook gaan maken in de BB, die heeft al iets wat bedoeld is als traploze regeling (rheostaat) maar dat werkt niet goed; regeling is ongevoelig en hij heeft een dood punt in het midden. Ik zou daar dan een schuifpotmeter voor nemen maar in principe maakt dat natuurlijk niks uit voor de werking van de print.
In principe zou ik best bouwpakketjes willen samenstellen voor clubleden, maar daar moet dan wel enige vergoeding voor gerekend kunnen worden. Het lijkt me dat we daar dan een inteken actie of iets dergelijks voor zouden moeten opzetten.
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
Mooi compact ook.
Alleen moet je dan dus wel even de potmeter voor de snelheid (fixed frequency) met draden aansluiten, zodat je het printje ergens vast kan klussen en de pot netjes in je dash met de knop er op.
Zo heb je geen last van die andere potmeter er naast.
- V300 register
- Verbannen
antiekeradio;186352 schreef : deze dan? www.canakit.com/30a-motor-speed-controller-pwm.html
Waarom heeft dit ding twee potmeters? (Misschien dat het in de beschrijving staat maar die heb ik [nog] niet bestudeerd)
Edit: Twee potmeters hiervoor denk ik: 'Independent controls for Duty Cycle and Frequency'. En nog een afbeelding van het ding nu hierbij.
- V300 register
- Verbannen
zelf ben ik geen held in elektronica maar mss dat iemand er wat aan heeft?
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
Als je zo snel schakelt (20kHz) moet je daar waarschijnlijk ook al je componenten op aanpassen. Het bijgeluid maak ik me niet zo heel druk over eigenlijk.
Die inductiestromen zijn trouwens wel een goede; er moet dus een flinke vrijloopdiode gebruikt worden anders zijn je FET's binnen een seconde naar de !@#$ER%te.
- V300 register
- Verbannen
Voor zover ik kan nagaan is de schakelfrequentie van het schema ruim b?ven de 20kHz, dus geen zorgen over bijgeluiden
Het schema van CO is dus zonder meer bruikbaar.
[edit] wat ik kan vinden is de frequentie ongeveer 28800 Hz.
Het hele verhaal van een potmeter met schakelaar en relais lijkt wel handig, omdat het schema zelf een duty cycle van tussen 5% en 99% heeft... Helemaal uit is dus geen optie.