is dit de kachelweerstand???
- V300 register
- Verbannen
lucass;185877 schreef : wss had die reactie meer moeite gekost dan een nummer van 2 tekens te typen:p
Nee hoor want ik weet ze niet uit m'n hoofd
12 is van de max stand, 19 is van de andere twee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Vermilion;185893 schreef : Nee hoor want ik weet ze niet uit m'n hoofd
12 is van de max stand, 19 is van de andere twee.
nja de zekeringen waren goed iig.
dus dan ist de kachelweerstand...
ik moet mn vraagbaak even zoeken maar hopelijk staat daarin hoeveel ohm die weerstanden zijn.
iemand enig idee (of ooit zelf geprobeerd) om gewoon andere (moderne/nieuwe) weerstanden te monteren/solderen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Misschien makkelijker dus om gewoon een weerstand te pakken die er origineel inzat, van de sloop of nieuw indien nog te verkrijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Lucluc;185910 schreef : Van een nieuwer model passen in een MKII. Hou je alleen 1 aansluiting over.
Perfect!
das mooi om te weten! de mijne is een MKII en pietje keijzer heeft 2 mk3's staan (4weken geleden iig nog)...
@ general custom
moet je daar allemaal rekening mee houden ja? ik dacht alleen de weerstand, dat dat genoeg was om naar te kijken:confused:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als je een goede weerstand vindt, kan je dan even de weerstandswaardes meten? Er ligt namelijk al een paar jaar een plan (stil) om dit te documenteren zodat we ze zelf kunnen repareren of namaken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
ja idd dat is geen verkeerd plan, alleen ben ik helaas niet de beste met electronica....snap de basis dingetjes wel alleen vaak loop ik nog tegen de lamp als ik zelf wat wil gaan maken (zoals dit dus, met zelf weerstandjes monteren, dat je ook rekening moet houden met vermogen e.d)setsunakaede;185924 schreef : Nee, je hebt namelijk hele kleine weerstandjes voor op printplaatjes bijv., die kunnen maar 1/8 of 1/4W verstoken. Vervolgens krijg je ze van 1W, 5W, 10, 20, 25W... En natuurlijk weerstandsdraad, zodat je zelf je eigen weerstanden kan maken door de juiste lengte af te knippen...
Als je een goede weerstand vindt, kan je dan even de weerstandswaardes meten? Er ligt namelijk al een paar jaar een plan (stil) om dit te documenteren zodat we ze zelf kunnen repareren of namaken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
lucass;185920 schreef : @ general custom
moet je daar allemaal rekening mee houden ja?
Moet je over het algemeen allemaal naar kijken ja, maar het klinkt groter dan het is. Een beetje uitleg wat ik bedoel:
-De spanning komt niet zo precies, alleen een weerstand ontworpen voor 230 Volt (stopcontact), zal in je auto gewoon niet doen wat hij zou moeten doen. Je auto word gewoon niet warm, en dan kun je weer opnieuw alles uit elkaar halen.
-Het materiaal zal bepalen hoeveel warmte de weerstand afstoot, dus handig om te weten omdat het anders wel eens koud zou kunnen blijven in de auto. Zo heb je bijvoorbeeld elektronica weerstanden die gemaakt zijn om stroom of spanning te begrenzen. Aan deze weerstanden heb je niks omdat ze haast geen warmte afgeven. Je moet echt warmteweerstanden hebben.
-De aansluitpunten spreekt voor zich. Als je een weerstand hebt met 2 aansluitpunten en je hebt 3 draden (voor bijv. 2 standen), dan kun je deze niet op de goede manier aansluiten.
-Het vermogen heeft setsunakaede al uitgelegd. Verder hangt dat weer samen met de spanning en stroom. (vermogen = spanning x stroom).
Ik hoop dat het een beetje duidelijker is geworden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
die weerstand zit er niet om warmte af te geven, maar om het toerental van de blowermotor te bepalen. De afgestoten warmte is een bijprodukt.
De warmte voor in je auto wordt afgegeven door de kachelradiator en wordt afgetapt van je koelwatersysteem.
De kachelweerstand is dus juist een stukje electronica om de spanning over de motor te begrenzen!!! En omdat de motor nogal stroom "lust" zijn het automagisch zware weerstanden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.