Versterker aansluiten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2007 09:47 #665610 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Versterker aansluiten
www.correct.nl/
Ceintuurbaan 111 :D

Hij was misschien niet zo herkenbaar, ik geloof dat ze carhifi en maritiem tegenwoordig business electronics noemen...

En bij deze: eigen stekkie ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2007 10:13 #665614 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Versterker aansluiten
Bedankt voor de link en het verplaatsen... zet je ook nog even zo'n mooi pionnetje bij de eerste post, voor de duidelijkheid? ;)

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2007 16:18 #665629 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Versterker aansluiten
Is er voldoende ruimte voor dergelijke aparaten onder de achterbank van een 340/360?
Ik vraag me ook af of het lekker voelt als er een subwoofer onder de achterbank ligt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2007 16:24 #665631 door V300 register

Erik;23956 schreef : Ik vraag me ook af of het lekker voelt als er een subwoofer onder de achterbank ligt?

Sommige vrouwen schijnen daar op te kicken :D

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2007 16:30 #665632 door Jeroen van Bodegom

Erik;23956 schreef : Is er voldoende ruimte voor dergelijke aparaten onder de achterbank van een 340/360?
Ik vraag me ook af of het lekker voelt als er een subwoofer onder de achterbank ligt?

Lijkt me lastig om daar ook maar iets van formaat onder te passen...
Bij mij komt er onder de kofferbakvloer een bescheiden subwoofer ter ondersteuning van de 4 deurspeakers.
Niks exotisch.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2007 18:07 #665644 door V300 register

Erik;23956 schreef : Is er voldoende ruimte voor dergelijke aparaten onder de achterbank van een 340/360?

Mijn cd-wisselaar paste net onder de achterste zitting van mijn 340 sedan... een subwoofer past denk ik niet...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2007 22:34 #668662 door V300 register
Zeg Jeroen, als jij eruit bent hoe het werkt hoor ik het wel he? ;)
Heb hier nog een Sub uit m'n oude Focus met een 700W versterker, die moest maar eens in de 340 dacht ik zo....... :cool:

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2007 23:44 #668673 door Jeroen van Bodegom
Ik weet inmiddels wel hoe het werkt, eigenlijk is het vrij simpel;

(met enig voorbehoud, ik kom net kijken wat deze materie betreft)

Voedingskabel (voldoende dik!) van je accu naar de versterker met een zekering zo dicht mogelijk bij de accu.
Kabels van je radio naar de versterker, zo ver mogelijk van de voedingskabel af naar achteren doorvoeren.
Dus de voeding aan de linkerkant langs de dorpel en de audiokabels langs rechts.
Daarna een kabel van je versterker naar de subwoofer of speakers.

Het enige waar je op moet letten is dat je de kabels voldoende dik maakt en dat je er een goede zekering in stopt.
Mijn Alpine 3544 versterker levert een gezonde 400W aan vermogen. De Xetec (ooit van gehoord? Mooi spul! :D )subwoofer die er in komt heeft een RMS belastbaarheid van 500W.
Ook komt er nog een versterker van 2 x 60W om de Xetec 100W RMS voordeurspeakers wat meer oumph te geven.
2 x 60W lijkt niks, maar de 4 x 50W die de meeste moderne radio's met ingebouwde versterker beweren te leveren zijn in de praktijk meestal niet meer als 4 x 20W. En daar kan al heel veel lawaai mee gemaakt worden!
De 2 x 60W zijn wel echte Wattjes...
Gevolg van zulk geweld in de deuren is dat ik mijn deuren en deurpanelen "dood" en stijf moet gaan maken met MDF en loodbitumen.

Om deze versterkers van sap te voorzien is bij een lengte van 5 meter een standaard "Caliber" voedingskabel van 10mm2 echt niet voldoende.
Mij is voor deze combinatie minstens 50mm2 aangeraden, dat is dus een kern van 8mm doorsnede...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-05-2007 00:14 #668676 door V300 register
Als je door een gewone huis-tuin- en keukenverlengsnoer (2,5mm2) straffeloos 3680 watt bij 220 mag voeren, lijkt die 50mm2 me schromelijk overdreven... Wat is het maximale opgenomen vermogen van de versterker bij 12 volt? Op langere stukken kabel zul je een geringe spanningsval hebben, op een stukje van 5 meter zal dat nagenoeg verwaarloosbaar zijn. Heb de formules ff niet bij de hand, heb er tijdens mijn opleiding allemaal mooie rekensommetjes over mogen maken. Maar waar is die kennis als je hem nodig hebt....

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2007 09:42 #668688 door Jeroen van Bodegom
Natuurlijk is 50mm2 te dik, ik heb het betreffende mailtje even nagekeken en het was 25mm2. Nog steeds aan de stevige kant dus. Goed voor 80A bij een kabellengte van max 3.6 meter.
Beide versterkers trekken maximaal 70A door dat snoertje dus voor de 5 meter die ik nodig heb is dat dik genoeg. En ik zal de installatie NOOIT maximaal belasten... :eek:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC