360 gezocht
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Johnny40;253912 schreef : Hohoo mannen en jongens. Turbo's, andere blokken en alles op een hoop. Ik bedoelde iets kleins.
Vliegwiel afdraaien kan misschien wel maar daar heb ik dus eigenlijk niets aan.
Andere nokkenas... Is misschien wel een idee. Maar dan zal er toch wel meer veranderd moeten worden zeker? Qua inspuiting of ontsteking??
Maar de ontsteking vervroegen... Dat klinkt interessant. Kan ik de verdelerkap wat verdraaien of hoe doe je dat bij elektrische ontsteking?
Een atmosferisch blok wordt niet sneller met ‘iets kleins’. Dat kun je uit je hoofd zetten.
Een turboblok is nog wel te chippen, maar bij een blok zonder turbo zullen je toch grote stappen moeten nemen voor kleine vermogenstoenames. Helaas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Robert340;253930 schreef : Ook met een turbo blok kom je al gauw in de problemen, vacuumslangen die door hogere druk losgaan en vervangen moeten worden, grotere intercooler nodig om de hogere temperaturen te compenseren. En als je een computer hebt die de turbodruk in de gaten houdt zoals bij alle moderne volvo's, dan is het een feest elke keer als je auto voor een beurt een reset krijgt.
Een gechipte ecu wordt bij een beurt niet gereset. Bij een hele nieuwe auto kan hooguit de garantie niet meer geldig zijn, maar de meeste problemen die je beschrijft ontstaan pas bij serieuze tuning.
Een T5 met 240PK kun je bijvoorbeeld makkelijk tunen naar 270PK zonder aanpassingen, enkel ecu (is turbodruk en inspuiting). Met een grotere uitlaat misschien nog wel iets meer.
Een ook een intercoolertje vervangen is makkelijker dan een andere nokkenas plaatsen zoals hierboven beschreven.
Met turbo motoren bevalt gewoon veel meer winst te behalen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
v0lv0freak;253940 schreef : Een gechipte ecu wordt bij een beurt niet gereset. Bij een hele nieuwe auto kan hooguit de garantie niet meer geldig zijn, maar de meeste problemen die je beschrijft ontstaan pas bij serieuze tuning.
Een T5 met 240PK kun je bijvoorbeeld makkelijk tunen naar 270PK zonder aanpassingen, enkel ecu (is turbodruk en inspuiting). Met een grotere uitlaat misschien nog wel iets meer.
Een ook een intercoolertje vervangen is makkelijker dan een andere nokkenas plaatsen zoals hierboven beschreven.
Met turbo motoren bevalt gewoon veel meer winst te behalen
Ik zeg ook niet dat een ecu compleet wordt gereset, maar als je een P1 of P26 chassis hebt of nieuwer dan zitten er sensoren in die van alles in de gaten houden en moeten worden onderdrukt als de boost te hoog wordt volgens fabriekwaarden.
Daardoor kan je aan de gang blijven als je geen deugdelijke chiptuning van bijv. Rica of bij modellen vanaf 2008 van Polestar via Volvo zelf hebt, maar een goedkopere aanbieder hebt gekozen.
Er zijn verder tal van marges ingebouwd en als je de grenzen opzoekt kan je van de drup in de regen verzeild raken. Zowel qua hardware als software.
Ik zou dus niet adviseren om een auto sneller te maken, maar een origineel snellere auto te zoeken.
En als je een auto wel sneller wil (laten) maken, besef dan wel dat een autofabrikant niet voor niets alles wat ontworpen is heel goed test en dat je die kwaliteit en bedrijfszekerheid zelf in je schuur niet kan evenaren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Robert340;253944 schreef :
En als je een auto wel sneller wil (laten) maken, besef dan wel dat een autofabrikant niet voor niets alles wat ontworpen is heel goed test en dat je die kwaliteit en bedrijfszekerheid zelf in je schuur niet kan evenaren.
Maar ook dat die fabrikant concessies moet doen waar je zelf geen of minder last van hebt. Zelf heb je bijvoorbeeld veel minder last van milieuregels, als hij door de apk komt zonder te veel gedoe is het goed, maar de fabrikant gaat concessies doen om een zo zuinig mogelijke auto op de markt te brengen. Dit was in de jaren 80 al zo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.