- Berichten: 1
360 gezocht
- Justin Kiers
- Nieuw lid
Lucluc;253817 schreef : Klopt, die wordt op dit moment klaar gemaakt voor verkoop. Wel een sedan, maar wel netjes en met stuurbekrachtiging, injectie, elektrische ramen, stoelverwarming. De brandstofpomp wordt vervangen en er komt o.a. een nieuwe d-riem op.
Poah, dat klinkt veel belovend Luc!
En even reageren op de liefde voor de 360, die heb ik ook, de 360 is voor mij zelf ook de enige 300 serie die mij trekt. Het heeft voor mij ook niet meer met Daf te maken, het is gewoon een kleine Volvo.
Als je eenmaal aan de 360 gewend bent, wat zoals Louis zegt, even tijd kost om er vloeiend mee te rijden, wil ik niets anders meer. En het argument van Wimpie is wat voor te zeggen, nee je mag niet harder als 130, maar daar gaat het ook niet om als je een auto met een dikke motor kiest voor mij. Het gaat er om hoe snel je bij die 130 bent. Dát is wat mij betreft genieten geblazen met de 360.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
JKiers;253822 schreef : Als je eenmaal aan de 360 gewend bent, wat zoals Louis zegt, even tijd kost om er vloeiend mee te rijden, wil ik niets anders meer. En het argument van Wimpie is wat voor te zeggen, nee je mag niet harder als 130, maar daar gaat het ook niet om als je een auto met een dikke motor kiest voor mij. Het gaat er om hoe snel je bij die 130 bent. Dát is wat mij betreft genieten geblazen met de 360.
Klopt, zo heb ik de 360 als "werkpaard", optisch niet heel mooi maar wel toonbaar om mee voor de dag te komen, en de klassieke 343 voor de zomerdag. Minder vermogen, maar wel comfort en charme.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
eipmiw;253806 schreef : misschien vloeken in de kerk, maar wat doet dat extra vermogen er nou helemaal toe? In Nederland mag je nergens harder dan 130 en dat haalt een 340 1,4 ook makkelijk. Ik weet dat de 360 een speciaal plekje in het hart van veel clubleden heeft maar de reden waarom snap ik eigenlijk niet.
Velen zullen dit uit sentiment niet met mij eens zijn, maar de grap is dus dat de 360 eigenlijk ook al in 1986 achterhaald was.
Oke, dat is vrij kort door de bocht, maar er zit zeker waarheid in. Uit eerste hand, van iemand van de testafdeling in Helmond, weet ik dat de marge van de dealers eigenlijk het enige bestaansrecht was van de latere 360 is. De 360 (en 400-serie) mocht niet achterhaald worden door de 340.
Hoe komt dat dan?
Vanaf 1986 is er een 480 met 1.7 injectiemotor. Even opgezocht, die levert 78kW/140Nm. Dat komt akelig dicht in de buurt van de 80-85kW en 150-160Nm die de fabrieksopgave van een 360 weergeeft. De 1.7 turbo en de Renault 2-liter uit de 400-serie gaan daar op hun beurt zelfs (ruim) overheen.
Het leuke is, die in Engeland populaire ombouw, daar is door Volvo Helmond in de jaren 80 al mee getest. De 1.7-liter multipoint-injectie uit de 480 in de 340 1.7. Qua output-cijfers komt deze dus al in de buurt van de 360, maar daarnaast is een 340 ook zo'n 150kg minder zwaar dan een 360. Die combinatie maakt dat een 340 1.7 injectie eigenlijk interessanter zou zijn dan een 360: nagenoeg dezelfde prestaties maar met als belangrijke troef een (op papier) beter verbruik en een gevoelsmatig stillere en soepelere motor. Bovendien had Volvo nagenoeg alle nodige onderdelen al in huis.
Waarom dat de 340 1.7 uiteindelijk enkel met carburateur op de markt is gekomen is simpel te verklaren, aldus mijn inside informant van weleer. Hoewel er technisch geen bezwaar was, zou de 340 1.7 injectie de verkopen van de 360 en later de 440 en 460 gaan canibaliseren. Gezien er op de 360 meer marge zat dan op de 340, en Volvo met de 400-serie iets flink moderners neer wou zetten dan de voorganger, paste zo'n auto simpelweg niet in het verdienmodel.
Waarom de 360 een speciaal plekje heeft bij veel mensen is vrij simpel; ze zijn vaak luxer uitgevoerd dan 340's, met dikkere motor, en er staat 'Volvo' op het blok in plaats van Renault. Hobby hoeft niet objectief te zijn. Hoewel ik zelf niet snel een 360 zou kopen begrijp ik het wel. Voor mij is op die manier de 340 Millionaire de beste 300 ooit, terwijl dat voor iemand anders misschien complete onzin zal zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
General Custom;253833 schreef : Velen zullen dit uit sentiment niet met mij eens zijn, maar de grap is dus dat de 360 eigenlijk ook al in 1986 achterhaald was.
Je verhaal klopt volledig Bart. Nog concreter kun je eigenlijk stellen dat de hele 300 serie al achterhaald was in 1986 met de komst van de 480. Zeker toen later (1988 gok ik?) de 440 op de markt kwam, was er eigenlijk geen bestaansrecht meer voor de 300 serie. De enige reden dat Volvo dit kon blijven doen, is door de 400 duurder te maken dan de 300.
Ditzelfde heeft Volvo met de 200 en 700 serie gedaan. Eigenlijk was de 740 de opvolger van de 240, maar ze hebben jaren naast elkaar gelopen. Zelfs toen de 740 al door de 940 werd opgevolgd, bestond de 240 nog.
Volvo heeft wat dat betreft jaren een raar modellengamma gehad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
heeft liggen in plaats van dat je naar de pijpen van een externe leverancier moet dansen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
v0lv0freak;253834 schreef : Je verhaal klopt volledig Bart. Nog concreter kun je eigenlijk stellen dat de hele 300 serie al achterhaald was in 1986 met de komst van de 480. Zeker toen later (1988 gok ik?) de 440 op de markt kwam, was er eigenlijk geen bestaansrecht meer voor de 300 serie. De enige reden dat Volvo dit kon blijven doen, is door de 400 duurder te maken dan de 300.
Klopt helemaal Mark, zo gaat dat heel vaak. Ter lering en vermaak, in de bijlage de prijslijst van 1989.
Al ligt het voor de 300-serie nog wel iets complexer. Ironisch genoeg kon Volvo de 300-serie nog niet afschrijven vanwege de variomatic, het DAF-ding waar het ooit allemaal mee begon. Sowieso kwamen de 440 en 460 pas een paar jaar later dan de 480, en konden deze in de beginjaren nog niet met een automatische versnellingsbak worden besteld. Dat terwijl Volvo deze op de 300-serie erg goed verkocht. Men heeft er toen voor gekozen de 300-serie nog vrij lang als prijskraker in het assortiment te houden. Was de 440 eerder als automaat leverbaar geweest, dan was de 340 veel kans ook in 1989 al volledig achterhaald geweest en uit productie genomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dat is naar mijn bescheiden mening meteen de kracht van onze club ten opzichte van sommige andere clubs; geen klassenjustitie. Bij ons is er net zoveel plaats voor iemand die met moeite een basis 340 Winner op de weg houdt, als voor iemand die een GLT/GLE in showroomstaat heeft die enkel met goed weer buiten komt, en alles er tussenin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
En zoals Bart zegt mooi dat er voor alles plek is. Iedereen zal wel net even anders kijken naar bepaalde dingen. Maar de passie is toch grotendeels het zelfde, de 300.
Iedereen gaat er mee om op zijn/haar eigen manier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.