27MC 'Bakkie'
- V300 register
- Verbannen
Dat klinkt inderdaad wat beter
Ga ik ook morgen nog proberen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Je kunt het altijd proberen.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
dikketienes;245115 schreef : Ah, nu begrijp ik het.
Dat klinkt inderdaad wat beter
Ga ik ook morgen nog proberen.
Dit zijn wel enorm lastige problemen overigens. Maar eigenlijk hoop ik dat 'ie gewoon blijft storen met deze test, dan kun je namelijk de
Wel kijken of je hem kan "un-muten" zodat je alle ratel/knetter kan horen zonder dat er een signaal voor nodig is.
Ben benieuwd.
Steven340;245116 schreef : Zit op de renix wel een aansluiting voor een condensator voor "radio ontstoring" maar of dat nou een wereld van verschil maakt?
Je kunt het altijd proberen.
Dat kan een wereld van verschil maken! Immers is dit waar filters, danwel 'snubbers', uit bestaan Spoelen, weerstanden en condensatoren.
- V300 register
- Verbannen
Verder nog even checken of je wel goede bougies hebt (met een ontstorings weerstand).
de RF massa van de antenne is belangrijk. De huls moet goed contact maken met het koetswerk om de antenne heen.
- V300 register
- Verbannen
Je kunt het ook nog met een loodaccu proberen, of met een voeding van 13.8 volt.
Overigens, die 4 watt bakkies, gebruiken amper stroom. 1.5 ampère op 13.8 volt meer dan genoeg. Wellicht dat de coax niet goed afgeschermd is en van alles oppakt.
Maar weet je wat de belangrijkste tip is die ik je kan meegeven? Als het daadwerkelijk de auto zelf is, welke storing veroorzaakt op jou bakkie?
Ga eens zoeken op hf storing auto. Zelf kwam ik dit tegen: www.circuitsonline.net/forum/view/56576h...net/forum/view/56576
Bakkies zitten namelijk geloof het of niet op de korte golf. Deze loopt zeg maar van 2-30 mhz. Vandaar dat je op HF moet zoeken. Kom je overigens wel op allerlei sites uit van zendamateurs, maar dat maakt niets uit.
Ik zie hier staan dat ze de onsteking met ferriet onstoren. Wel nooit van gehoord. Kun je proberen, maar moet je wel de juiste ferriet hebben. Na mijn weten werkt dat met kleuren, en moet je de dus de juiste kleur voor HF hebben. Volgens mij zijn die geel. Maar dat doe ik allemaal uit mijn hoofd, dus...
Soms gebruiken ze dat ook om de draden van geluidsboxen mee te ontstoren, doen ze er ook ferriet omheen. Dat heb ik wel zeer vaak gezien. Volgens mij heb je gele nodig, maar ik kan me sterk vergissen.
Overigens neem ik aan dat je een magneetvoet inclusief kabel gekocht hebt, dat kan bijna niet anders. Dan is de coax altijd 50 ohm. Staat op de kabel. Waarschijnlijk staat er op rg 58. 50 ohm. Ik heb wel eens iemand gezien welke achter zo'n bakkie tv coax plugde van 75 ohm, maar dat gaat natuurlijk niet werken...
- V300 register
- Verbannen
je kunt met een externe batterij eenvoudig controleren of de storing die door de ontsteking veroorzaakt wordt via de antenne/kabel in je ontvanger terecht komt, of via de voeding.
Als je storing weg is door gebruik van een externe accu met korte draden naar de transceiver komt deze via de 12V voeding binnen. Dat is eenvoudig te verhelpen door een filter (inderdaad een ferrietlus, of beter nog een fatsoenlijke common mode choke) in de voedingslijn te plaatsen.
- V300 register
- Verbannen
Heb ook geprobeerd de antenne af te koppelen en de aansluiting kort te sluiten maar toen heb ik de storing niet kunnen reproduceren.
De storing komt dus volgens mij, van onder de motorkap en zit in het ontstekingssysteem en wordt ontvangen via de antenne.
Maar uitsluiten welk onderdeel dit veroorzaakt lukt me niet.
Maar niemand hier heeft het zelfde probleem met z'n bak in de Volvo? (340, 89+, 1.4 )
Sowieso iedereen bedankt voor het mee denken.
- V300 register
- Verbannen
dikketienes;245253 schreef : Maar niemand hier heeft het zelfde probleem met z'n bak in de Volvo? (340, 89+, 1.4 )
Nee, ik heb wel eens een bak in mijn 1.4 vario gehad, maar geen enkel probleem ondervonden.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
dikketienes;245253 schreef : Zoals ik al eerder zei de storing komt zeker niet binnen via de voeding. Externe accu geeft nog steeds de zelfde storing.
Heb ook geprobeerd de antenne af te koppelen en de aansluiting kort te sluiten maar toen heb ik de storing niet kunnen reproduceren.
De storing komt dus volgens mij, van onder de motorkap en zit in het ontstekingssysteem en wordt ontvangen via de antenne.
Maar uitsluiten welk onderdeel dit veroorzaakt lukt me niet.
Lijkt me na die tests inderdaad de goede conclusie. Hoe het precies zit met die condensator aansluiting op de renix die Wouter beschreef weet ik niet, maar heb je daar al naar gekeken?
Wouter?
- Steven340
- Nieuw lid