Het grote GESLAAGD en JARIG en BELANGRIJK MOMENT VAN JE LEVEN topic

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-10-2012 19:04 #916365 door V300 register

General Custom;206398 schreef : Nu voor CE op dan, heb je meteen 2 vakjes te pakken :D

Wat me opvalt, B is uit 2003 terwijl AM uit 2011 is. AM kan je toch alleen eerder of tegelijk met B halen omdat je die daar bij krijgt :wtf2:


Als ik CE doe, krijg ik BE en DE gratis. Dat is dus de door mij gewenste route. Heb ik alleen geen rijbewijs T :+

Rijbewijscategorie AM is pas in 2006 ingevoerd, daarvoor had je nog het bromfietscertificaat, dus dat stond niet op het oude papieren rijbewijs vermeld. Vandaar dat ik het alsnog heb gekregen bij aanvraag rijbewijs A.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
09-10-2012 19:29 #916370 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Het grote GESLAAGD en JARIG en BELANGRIJK MOMENT VAN JE LEVEN topic

General Custom;206398 schreef : Wat me opvalt, B is uit 2003 terwijl AM uit 2011 is. AM kan je toch alleen eerder of tegelijk met B halen omdat je die daar bij krijgt :wtf2:


AM is voor een bromfiets, ik meen dat als je rijbewijs A heb dat je AM dan erbij krijg. Ik heb mijn A rijbewijs sinds 1977-78 en heb AM erbij gekregen nadat de bromfiets rijbewijs [AM] werd ingevoerd en ik mijn rijbewijs moest vernieuwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-10-2012 23:07 #916378 door V300 register

Niels;206408 schreef : Als ik CE doe, krijg ik BE en DE gratis. Dat is dus de door mij gewenste route. Heb ik alleen geen rijbewijs T :+


Kijk, wel 3 dan! BE gratis bij CE wist ik, maar DE nog niet :D
Voor een tractor heb je toch geen rijbewijs nodig als je ouder bent dan 18 dacht ik? Dan heb je ze dus allemaal ;)

2 Fast 4 U;206413 schreef : AM is voor een bromfiets, ik meen dat als je rijbewijs A heb dat je AM dan erbij krijg. Ik heb mijn A rijbewijs sinds 1977-78 en heb AM erbij gekregen nadat de bromfiets rijbewijs [AM] werd ingevoerd en ik mijn rijbewijs moest vernieuwen.


Ook bij je rijbewijs B krijg je AM gratis bij, want dat is inderdaad brommer tot 50cc. Zelf heb ik op mijn 16e AM gehaald (in de goede oude tijd dat het enkel theorie was), en op mijn 18e B, dus ik heb ook verschillende datums...

Ik ben wel benieuwd wat ze Europees gaan doen met categorie A. Zo'n rijbewijs tot 125cc of zo zie ik wel zitten, lekker legaal met een opgevoerde brommer rondcrossen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-10-2012 08:34 #916381 door V300 register
De nieuwe Europese regels voor rijbewijzen gaan al per 19 januari in.

Voor de motor is er nu nog sprake van een lichte categorie A (AL) voor bestuurders die voor hun 21ste praktijkexamen A doen. Dat rijbewijs gaat na twee jaar 'proeftijd' over in een normaal rijbewijs A, zonder extra examens of toetsen.

Na 19 januari ziet het er zo uit:

Ben je 21 jaar of jonger, dan kun je alleen praktijkexamen doen voor rijbewijs A1, dus 125 cc en max. 11 kW. Dat zijn (net als nu) ??n theorie-examen en twee praktijkexamens: een examen voertuigbeheersing en een examen verkeersdeelneming.

Ben je 20 jaar of ouder en bezit je rijbewijs A1 minstens twee jaar, dan kun je op voor het praktijkexamen A2 (alleen verkeersdeelneming). Daarmee mag je een motorfiets tot 35 kW vermogen rijden.

Ben je 22 jaar of ouder en bezit je rijbewijs A2 minstens twee jaar, dan kun je op voor het praktijkexamen A (alleen verkeersdeelneming).

Direct doorstomen naar volledig A zonder 'vooropleiding' kan alleen als je 24 jaar of ouder bent. Wil je voor die tijd praktijkexamen doen, dan begin je ALTIJD met A1. Je kunt dus niet een stapje overslaan en meteen opgaan voor een A2-rijbewijs. Lessen mag uiteraard wel. Het is nu zelfs zo geregeld dat je al op je 17de mag lessen voor A1, alleen voor de examens moet je minstens 18 zijn.

In feite zijn de rijbewijzen qua categorie?n straks overal in de EU gelijkgetrokken, alleen hebben de lidstaten tot op zekere hoogte zelf mogen bepalen wat de leeftijdseisen en toetsingen zijn. Nederland heeft voor het motorrijbewijs de strengst mogelijke methode gekozen met relatief hoge opstapleeftijden en verplichte examens om van de ene categorie naar de andere te komen. Andere landen slaan het A1-gebeuren in de praktijk vrijwel over omdat je met rijbewijs B in zo'n land met een 125 cc brommert mag rijden. Die mogen dus wel beginnen bij rijbewijs A2. Bovendien zijn er landen die het A1-rijbewijs aan 16- of 17-jarigen verstrekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-10-2012 16:52 #916663 door V300 register
Vandaag ben ik officieel goedgekeurd door mijn nieuwe werkgever dus ik mag nu echt zeggen: ik ben buschauffeur!

Deze en volgende week ga ik nog route verkennen en dan wordt het al zeer snel diensten draaien. Woei!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2012 17:44 #916672 door 16673-dummy
heel veel plezier en succes Niels! Welke trajecten/in welke regio ga je rijden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-10-2012 17:54 #916678 door V300 register
Regio Drechtsteden/Alblasserwaard/Vijfheerenlanden. Zie ook HIER . Ik ga zelfs nog meer lijnen rijden dan ik oorspronkelijk dacht :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-10-2012 17:58 #916683 door V300 register
H? buschauffeur, we gaan je busje... ;) Gefeliciteerd!!!

Kom je ook wel eens op Utrecht CS/Jaarbeursplein denk je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-10-2012 18:03 #916684 door V300 register
Zeker, meerdere van 'mijn' buslijnen komen daar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-10-2012 18:05 #916685 door V300 register
Ga ik je proberen te spotten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets