Thread zonder onderwerp :D
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
volvofiel;211663 schreef : ....... In NL ligt de grens op 25 jaar. .....
:wtf2: je bedoeld lag neem ik aan :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Als Duitse regels ook voor buitenlandse voertuigen gaan gelden, dan zouden we in principe ook aan de TUV moeten voldoen, toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ten tijde van de instelling van de regels (2007) lag de grens nog op 25 jaar in NL.
Als nou eens als regel aangenomen wordt dat de belastingvrijstelling aantoont of een auto een oldtimer is of niet, ben je van het hele gedoe af.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Dus: 30 jaar of ouder, in redelijke staat van onderhoud en verregaand origineel. Take it or leave it
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Niels;211676 schreef : Simpeler dan dit kan de Duitse wetgever het niet stellen. Oldtimers mogen de Umweltzone zonder meer in, zolang maar aan de voorwaarden wordt voldaan die Duitsland ook aan zijn eigen oldtimers stelt. Dat is juist gedaan omdat het anders zou indruisen tegen de Europese regels voor wat betreft vrij verkeer van personen en goederen. Duitsland mag geen buitenlandse voertuigen uit zijn zones weren als die gewoon voldoen aan de normen die ook aan de binnenlandse voertuigen worden gesteld. Nederlandse benzineauto's met een G-Kat krijgen ook gewoon een groene sticker, ook al hanteren de RDW en de KBA verschillende manieren om de emissienormen van auto's te koppelen aan de kentekens.
Dus: 30 jaar of ouder, in redelijke staat van onderhoud en verregaand origineel. Take it or leave it
Bron?
zoals ik het nu lees is het 'leave it' namelijk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;211681 schreef : Bron?
zoals ik het nu lees is het 'leave it' namelijk
Zie mijn bericht van 15.27 uur. Zo staat het op de website van elke gemeente met een Umweltzone, in dit geval Essen, maar trek het maar eens door google, dan zie je het vanzelf. De eisen voor wat betreft toelating in een Umweltzone zijn in heel Duitsland identiek.
Met een 300-serie van voor 13 februari 1983 kun je gewoon de Umweltzone binnen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
In NL krijgt de auto de klassiekerstatus zodra deze belastingvrij wordt. In Duitsland bij de grens van 30 jaar, H-kenteken etc.
In NL is het nu aan het verschuiven naar 30 jaar. Het zou kunnen dat J-L een bekeuring krijgt omdat zijn auto geen 30 jaar oud is, maar ik denk dat hij de boete met succes zou kunnen aanvechten omdat de wagen volgens Nederlandse begrippen wel degelijk een oldtimer is.
(Duitsland heeft het immers zelf al over 'gleichwertige Anforderungen').
Maar daarom zei ik 321 pagina's terug al dat er een groot grijs gebied is waarvan niet met zekerheid gezegd kan worden of ze wel/niet de Zones in mogen. Daarom ben ik ook zo'n voorstander van centrale Europese regelgeving; juist omdat deze hele discussie dan compleet VOORKOMEN kan worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;211695 schreef : (Duitsland heeft het immers zelf al over 'gleichwertige Anforderungen').
Sic! Gleichwertige Anforderungen voor het Duitse H-Kennzeichen. DAT is wat Duitsland als definitie hanteert voor 'Oldtimers' uit EU-landen die vrij de Umweltzone in mogen rijden. Echt, duidelijker kan de Duitse wetgever het niet maken.
Een auto van nog geen 30 jaar oud krijgt in Duitsland GEEN H-Kennzeichen en mag dus NIET zonder sticker de Umweltzone in. Dat het ding in Nederland dan wel een klassieker heet voor de (belasting)wet maakt werkelijk niets uit.
Die Europese regelgeving met zijn unilaterale verdragen zorgt er juist voor dat jij met jouw Nederlandse auto die aan de Nederlandse voertuigeisen voldoet in Duitsland kan rijden, ook al zou Duitsland op een bepaald punt een afwijkende voertuigeis hebben. Voor verkeersregels geldt echter een ander verhaal. Umweltzones vallen onder de Duitse verkeerswet, net als trouwens minimale profieldiepte voor banden (in Nederland een voertuigeis). Echter mag de Duitse wet jou als EU-ingezetene geen onredelijke eis opleggen, namelijk het hebben van een H-Kennzeichen, want dat kan men in alle redelijkheid niet van een buitenlander verlangen. Vandaar deze oplossing.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.