Thread zonder onderwerp :D
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Maar jouw auto is volgens de Nederlandse regelgeving officieel een oldtimer, dus mag je gewoon de umweltzone in.
Wel even een bewijsje van oldtimerstatus achter de ruit leggen/bij de hand houden.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Met dank aan TUV Nord.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
die regels zijn in 2007 opgesteld en toen hadden alle NL auto's van 30+ jaar oud de blauwe platen. Nu al niet meer.
Met mijn 345 ben ik ook een paar keer de Umweltzone in geweest, maar goed die is al 32 jaar oud natuurlijk dus ook volgens Duitse begrippen een oldtimer.
In NL spreken we van een oldtimer als 'ie 25 jaar of ouder is. Ik dacht dat dat in Duitsland geaccepteerd werd.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Geen van de gepubliceerde stukken met de regels is ooit geactualiseerd. Navraag bij de anwb en tuv levert op wat ik eerder al postte; ze lezen allemaal voor uit de tekst van 2007.
Er zal vast wel ergens iets actueels te vinden zijn, maar ik heb op een gegeven moment de moed opgegeven omdat mijn 345 ook volgens Duitse begrippen oldtimer is (32 jaar) en voor de rest alle auto's hier een sticker hebben.
En daarnaast... de boete is 40 euro dus zo schokkend is het niet.
Kopie van het kentekenbewijs op het dash is sowieso nodig (ik had bij m'n 343 kopie deel III achter de binnenspiegel op de ruit geplakt), en er staat me iets van bij dat je bij de FEHAC een of ander pasje moet aanvragen waarmee je internationaal kunt aantonen dat je een oldtimer rijdt.
Maar daar weet ik het fijne niet (meer) van, te lang geleden. Misschien even de FEHAC bellen?
Edit: overigens was ik laatst even downtown in Emmerik en zelfs daar moet je nu al een sticker hebben! Even met de scheepsdiesel van pa drank inslaan is er dus niet meer bij...
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;211646 schreef : Nee helaas.
Maar jouw auto is volgens de Nederlandse regelgeving officieel een oldtimer, dus mag je gewoon de umweltzone in.
Wel even een bewijsje van oldtimerstatus achter de ruit leggen/bij de hand houden.
Ho. Waar je van uit moet gaan zijn de Duitse regels, met andere woorden: een oldtimer is een oldtimer als hij aan de Duitse criteria voldoet. Quote van de site van de stad Essen (andere gemeenten/steden hebben dezelfde tekst):
Oldtimer (gem. ? 2 Nr. 22 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung), die ein Kennzeichen nach ? 9 Absatz 1 (sogenannte "H"-Kennzeichen) oder ? 17 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung (Rotes Kennzeichen) f?hren, sowie Fahrzeuge, die in einem anderen Mitgliedsstaat der Europ?ischen Union, einer anderen Vertragspartei des Abkommens ?ber den Europ?ischen Wirtschaftsraum oder der T?rkei zugelassen sind, wenn sie gleichwertige Anforderungen erf?llen
Het criterium is dus auto's die, als ze in Duitsland zouden staan ingeschreven, voor een H-Kennzeichen of een rood 07-kenteken ('verzamelaarsplaat') in aanmerking zouden komen. Dat betekent in het kort dus 30 jaar of ouder, in een redelijke staat van onderhoud en verregaand origineel. Vooral dat laatste is voor de gemiddelde Polizist(in) natuurlijk niet te controleren, zeker niet als het om andere motorblokken of zoiets gaat, maar het leeftijdscriterium is natuurlijk wel duidelijk. Dat je met een blauwe plaat zou moeten rondrijden is dus niet waar, immers is het voor een voertuig uit 1981 niet mogelijk om met zo'n plaat legaal aan het verkeer deel te nemen terwijl de auto wel aan de Duitse criteria voldoet. Het verhaal dat je zo'n FIVA-paspoort achter je raam moet hangen is natuurlijk een mogelijkheid om de leeftijd van de auto aan te tonen maar het is uiteraard niet de enige oplossing (inderdaad kopietje van het relevante deel van het kentekenbewijs achter de ruit kan ook).
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Voor Nederlandse voertuigen gelden regels die gelijkwaardig/overeenkomstig zijn aan die uit Duitsland (= wat ik er uit op maak), maar niet per se hetzelfde zijn (alleen de geest, m.a.w. de aard van het beestje moet gelijk zijn).
In Duitsland is een oldtimer pas een oldtimer als 'ie 30 jaar of ouder is (met nog blablabla kenteken- en voertuigeisen). In NL ligt de grens op 25 jaar.
Ik heb nog NERGENS uitsluitsel gekregen welke grens wij Nederlanders mogen hanteren. Noch de anwb noch de tuv waagde zich eraan.
Ik weet niet of er al jurisprudentie op dit gebied is en ik heb ook niet de tijd/ambitie om dat uit te gaan pluizen, maar ik ben nog steeds razend benieuwd naar praktijkgevallen.
Met mijn 345 ben ik iig nooit bekeurd/aangehouden o.i.d.
Edit: overigens is dit hele gedoe (het hanteren van definities en regelgeving die verschilt per lidstaat) een van de redenen om centrale Europese regelgeving op te stellen die gewoon ??n simpele omschrijving en dito regelgeving bevat. Ze kunnen het alleen nog niet eens worden (het zal ook eens anders gaan...).