Thread zonder onderwerp :D

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2013 11:28 #923840 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D
Ik wil volgende maand naar Berlijn en natuurlijk het liefst met m'n 360. Is uit 1986, zonder kat, wel lpg. Kan ik zo'n sticker krijgen? Ik ben al twee keer zonder sticker in een zone geweest en niet aangehouden oid. Dus.... gok wagen kan ook nog altijd :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2013 11:44 #923841 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Thread zonder onderwerp :D
Nee helaas.
Maar jouw auto is volgens de Nederlandse regelgeving officieel een oldtimer, dus mag je gewoon de umweltzone in.

Wel even een bewijsje van oldtimerstatus achter de ruit leggen/bij de hand houden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2013 11:50 #923842 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D
En hoe toon ik die status aan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2013 11:52 #923843 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D
Met de vakanties voor de deur is het goed om opnieuw even stil te staan bij de Duitse Umweltzones die eigenaren van Nederlandse oldtimers in Duitsland gaan tegenkomen. Per 1 januari 2012 zijn in Duitsland in vele steden de zogenaamde Umweltzones weer verder aangescherpt. Dit betekent in veel gevallen dat niet alleen de binnensteden nog bereikbaar zijn met auto?s voorzien van een ?groene? milieusticker, maar dat ook andere delen van de steden nu taboe zijn voor auto?s zonder deze sticker. Gelukkig is er voor oldtimers een uitzondering gemaakt. Duitse oldtimers met een historisch kenteken die in Duitsland als zodanig geregistreerd staan. Het voertuig moet tenminste 30 jaar oud zijn en voorzien zijn van het ?H?-kenteken of het rode ?07?-kenteken. Ook voor oldtimers die geregistreerd staan in andere landen van de EU en die aan de overeenkomstige voorwaarden voldoen, geldt een permanente ontheffing voor de Umweltplakette. Voor Nederlandse oldtimers betekent dit dat die ook tenminste 30 jaar oud moet zijn. Bovendien met de oldtimer voorzien zijn van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen; de gele GAIK platen zijn niet akkoord), en het voertuig moet zich in oorspronkelijke conditie bevinden of zodanig gerestaureerd dat deze gelijk aan de oorspronkelijk conditie is. Voldoet uw oldtimer aan deze voorwaarden, dan heeft u geen Umweltplakette nodig. Als uw oldtimer is omgebouwd naar bijvoorbeeld een camper, en het voertuigtype destijds niet als camperuitvoering leverbaar was, voldoet u niet aan de gestelde condities van de permanente ontheffing. Dit is ook van toepassing als de motor is vervangen door een jongere en sterkere motor.
Met dank aan TUV Nord.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2013 12:25 #923846 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Thread zonder onderwerp :D
ja, maar dat is dus verouderd

die regels zijn in 2007 opgesteld en toen hadden alle NL auto's van 30+ jaar oud de blauwe platen. Nu al niet meer.

Met mijn 345 ben ik ook een paar keer de Umweltzone in geweest, maar goed die is al 32 jaar oud natuurlijk dus ook volgens Duitse begrippen een oldtimer.

In NL spreken we van een oldtimer als 'ie 25 jaar of ouder is. Ik dacht dat dat in Duitsland geaccepteerd werd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2013 13:02 #923848 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D
Dus het bewijs is de vrijstelling van MRB? Die brief hangt ingelijst aan de muur, dus ff kopietje van maken en broem broem Berlin baby.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2013 13:22 #923849 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Thread zonder onderwerp :D
Daar ben ik helaas nooit achter gekomen.
Geen van de gepubliceerde stukken met de regels is ooit geactualiseerd. Navraag bij de anwb en tuv levert op wat ik eerder al postte; ze lezen allemaal voor uit de tekst van 2007.

Er zal vast wel ergens iets actueels te vinden zijn, maar ik heb op een gegeven moment de moed opgegeven omdat mijn 345 ook volgens Duitse begrippen oldtimer is (32 jaar) en voor de rest alle auto's hier een sticker hebben.

En daarnaast... de boete is 40 euro dus zo schokkend is het niet.

Kopie van het kentekenbewijs op het dash is sowieso nodig (ik had bij m'n 343 kopie deel III achter de binnenspiegel op de ruit geplakt), en er staat me iets van bij dat je bij de FEHAC een of ander pasje moet aanvragen waarmee je internationaal kunt aantonen dat je een oldtimer rijdt.
Maar daar weet ik het fijne niet (meer) van, te lang geleden. Misschien even de FEHAC bellen?

Edit: overigens was ik laatst even downtown in Emmerik en zelfs daar moet je nu al een sticker hebben! Even met de scheepsdiesel van pa drank inslaan is er dus niet meer bij...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2013 13:41 #923851 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D
Van de zomer een aantal keren vrolijk een Duitse binnenstad ingereden. Nog verbaasd over de ruime parkeermogelijkheden :D We merken het wel. Thanx.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2013 15:27 #923854 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D

volvofiel;211646 schreef : Nee helaas.
Maar jouw auto is volgens de Nederlandse regelgeving officieel een oldtimer, dus mag je gewoon de umweltzone in.

Wel even een bewijsje van oldtimerstatus achter de ruit leggen/bij de hand houden.


Ho. Waar je van uit moet gaan zijn de Duitse regels, met andere woorden: een oldtimer is een oldtimer als hij aan de Duitse criteria voldoet. Quote van de site van de stad Essen (andere gemeenten/steden hebben dezelfde tekst):

Oldtimer (gem. ? 2 Nr. 22 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung), die ein Kennzeichen nach ? 9 Absatz 1 (sogenannte "H"-Kennzeichen) oder ? 17 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung (Rotes Kennzeichen) f?hren, sowie Fahrzeuge, die in einem anderen Mitgliedsstaat der Europ?ischen Union, einer anderen Vertragspartei des Abkommens ?ber den Europ?ischen Wirtschaftsraum oder der T?rkei zugelassen sind, wenn sie gleichwertige Anforderungen erf?llen


Het criterium is dus auto's die, als ze in Duitsland zouden staan ingeschreven, voor een H-Kennzeichen of een rood 07-kenteken ('verzamelaarsplaat') in aanmerking zouden komen. Dat betekent in het kort dus 30 jaar of ouder, in een redelijke staat van onderhoud en verregaand origineel. Vooral dat laatste is voor de gemiddelde Polizist(in) natuurlijk niet te controleren, zeker niet als het om andere motorblokken of zoiets gaat, maar het leeftijdscriterium is natuurlijk wel duidelijk. Dat je met een blauwe plaat zou moeten rondrijden is dus niet waar, immers is het voor een voertuig uit 1981 niet mogelijk om met zo'n plaat legaal aan het verkeer deel te nemen terwijl de auto wel aan de Duitse criteria voldoet. Het verhaal dat je zo'n FIVA-paspoort achter je raam moet hangen is natuurlijk een mogelijkheid om de leeftijd van de auto aan te tonen maar het is uiteraard niet de enige oplossing (inderdaad kopietje van het relevante deel van het kentekenbewijs achter de ruit kan ook).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2013 15:37 #923858 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Thread zonder onderwerp :D
Voor Duitse voertuigen gelden Duitse regels.
Voor Nederlandse voertuigen gelden regels die gelijkwaardig/overeenkomstig zijn aan die uit Duitsland (= wat ik er uit op maak), maar niet per se hetzelfde zijn (alleen de geest, m.a.w. de aard van het beestje moet gelijk zijn).

In Duitsland is een oldtimer pas een oldtimer als 'ie 30 jaar of ouder is (met nog blablabla kenteken- en voertuigeisen). In NL ligt de grens op 25 jaar.

Ik heb nog NERGENS uitsluitsel gekregen welke grens wij Nederlanders mogen hanteren. Noch de anwb noch de tuv waagde zich eraan.
Ik weet niet of er al jurisprudentie op dit gebied is en ik heb ook niet de tijd/ambitie om dat uit te gaan pluizen, maar ik ben nog steeds razend benieuwd naar praktijkgevallen.

Met mijn 345 ben ik iig nooit bekeurd/aangehouden o.i.d.

Edit: overigens is dit hele gedoe (het hanteren van definities en regelgeving die verschilt per lidstaat) een van de redenen om centrale Europese regelgeving op te stellen die gewoon ??n simpele omschrijving en dito regelgeving bevat. Ze kunnen het alleen nog niet eens worden (het zal ook eens anders gaan...).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD