Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Demontage motorblok B14.4E

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2014 07:50 #942672 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E

Wouter;226257 schreef : heeft waarschijnlijk geen enkele invloed gehad op de gezondheid van het blok. "goed lopend" heeft naar mijn idee ook geen betrekking op de koppeling. Koppeling is aandrijving, niet motor.


Zo kun je het inderdaad ook bekijken... Maar dan vind ik eigenlijk wel dat de verkoper er bij had moeten zeggen dat de koppeling er uit lag of dat de auto niet meer kon rijden toen het blok er in zat; zogenaamde meldingsplicht. Als de verkoper in kwestie een bedrijf had gehad was het dwaling.
Als koper kun je zoiets helaas niet onderzoeken zonder het blok uit elkaar te halen...

Maar ik ben blij te horen dat de rest van het blok er waarschijnlijk niks van geleden heeft. Hoe wel het natuurlijk wel een risico blijft met bijvoorbeeld een nieuwe koppakkingset en de kosten die deze meebrengt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2014 08:00 #942674 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Demontage motorblok B14.4E
je hebt de kop er toch af, koppakking moet je hoe dan ook doen :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2014 08:07 #942675 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E

powerflux;226262 schreef : je hebt de kop er toch af, koppakking moet je hoe dan ook doen :D


Klopt, maar stel deze kop is niet goed meer, dan moet er dus weer een andere op, met opnieuw een nieuwe koppakkingset. Die dingen zijn vrij prijzig met ?50 per stuk...

Maar goed, de verkoper was een aardige en goeie kerel, dus ik denk dat we er wel uitkomen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2014 10:28 #942680 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Demontage motorblok B14.4E
Huh? Waarom zou de kop schade moeten lijden als iemand de koppeling aan het verbranden is? Dat snap ik niet helemaal. Bij een oud, gebruikt blok weet je nooit wat je krijgt. Het kan zo ineens afgelopen zijn. Dat risico loop je nou eenmaal.

Ik denk dat dit blokje juist goed schoongebrand is, aan die koppeling te zien heeft 'ie standaard met 5.000 tpm door de bebouwde kom gereden :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2014 13:07 #942683 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Sjoo, die koppeling :wtf:

Dat schoonbranden, meen je dat en wat bedoel je daar nu juist mee? Het is iets wat ik vaak onder mijn vrienden hoor, maar ik kan mij bij een benzinemotor echt niets voorstellen dat 'schoongebrand' moet worden. Eens de tweede trap in werking stellen en wat meer toeren maken zodat de olie alle plaatsen bereikt, totdaartoe.
Het lijkt mij bij de meeste mensen gewoon een excuus om hun sletige, gulzige rijstijl aan te houden.

Excuses voor de topic hijack trouwens! Mooie foto's! :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2014 16:59 #942689 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Nee Nicholas, dat schoonbranden is niet helemaal een broodje aap verhaal om een excuus te hebben voor uitwassen of een gretige rijstijl.
Als je altijd "truttig" rijdt, slijt je motor op een bepaalde manier en er ontstaat roetaanslag op bepaalde plaatsen in je motor en uitlaatspruitstuk. Do je dat consequent dan wordt je motor "lui".
Belast je hem vervolgens eens flink (bij voorbeeld door een flinke rit met aanhanger, leker doorkarren, noem eens wat) dan wordt alles een stuk heter en de roet verbrandt weer, ook slijt je motor op een wat andere manier in en daardoor krijgt je auto weer wat meer pit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2014 17:40 #942692 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Precies, af en toe flink gas geven is dus helemaal niet erg en moet de motor ook gewoon kunnen hebben! Dan brand inderdaad de roetaanslag weer weg en blijven alle poorten en kanalen schoon

*Vroeger* had ik dat altijd bij brommers, van die tweetakten van oude mensen of zonder enig onderhoud.. De uitlaatpoort was altijd he-le-maal dichtgeslibt, en dan vragen waarom ie zo slecht loopt :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2014 19:26 #942697 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Af en toe uitlaten, hooguit 10 minuten plankgas op de autobaan bij de oosterburen..... eens in de 3 maanden doen, vinden ze best fijn....

Goed dat ik het zeg, zal de v40 ook weer s uitlaten :-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2014 22:30 #942701 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
De A67 kan ook prima hoor :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-03-2014 18:38 #943379 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Nu ligt het blok ?cht helemaal uit elkaar. Veel verder dan de krukas er uit kan volgens mij niet :D

Distributiedeksel er af!


Carterpan er af...






Een hoopje onderdelen is wat overblijft...


https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/t1.0-9/1620570_561976413917138_1891733646_n.jpg?oh=adc6db270b7cab51b9e4a1c8620f593c&oe=53B60511



Nu is de motor dus ?cht tot de laatste bout gedemonteerd.
Ik heb het gedaan met een doppensetje van Action en een steek/ring-sleutelset van Lidl (en een stalen pijp als verlengstuk), en alles uit elkaar gekregen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD