Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen
Demontage motorblok B14.4E
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-02-2014 21:52 #633117
door V300 register
Demontage motorblok B14.4E is gemaakt door V300 register
Beste forumleden,
Kennen jullie het wekelijks terugkerend artikel uit Autoweek dat men een complete auto uit elkaar schroeft en kijkt naar slijtagesporen?
Ik heb een carburateur en startmotor nodig voor mijn Volvo 340. Een compleet motorblok blijkt amper duurder, en dat is natuurlijk wel interessant voor onderdelen, de kennis van de B14, en de vermaak
Slopen dus :yeah:
Bij deze het verslag van de demontage van dit motorblok.
Type: B14.4E
Nummer: 002188874
Hoe het motorblok binnenkwam, inclusief alle randapparatuur.
Typeplaatje:
Carburateur, ontstekingsdelen, en slangen verwijderd:
Verdelerkap en brandstofpomp verwijderd:
Carburateur verwijderd
Katalysator er af:
Toen was de eerste dag ten einde... De eerste vrijgekomen onderdelen:
En het motorblok, half ontmanteld.
Dat was het voor vandaag...
Al met al vooral prachtig om een keer te doen! Ik denk dat er over een tijdje een 1.7 blok zal volgen
Tegen een paar dingen loop ik echter aan, de dynamo, deze zit wel h??l vast. Moet deze op een bepaalde speciale manier gedemonteerd worden of zo?
Verder is zo'n motorblok nog vrij zwaar. Dat is lastig met het aflaten van de olie. Weet iemand of de kop er af kan (gewicht lozen) zonder heel de stoep vol olie ligt?
Ik verwacht van wel, wat de brandstofpomp zit lager en on er ook af, maar kan iemand uitsluitsel geven?
Vrijdag waarschijnlijk meer!
Kennen jullie het wekelijks terugkerend artikel uit Autoweek dat men een complete auto uit elkaar schroeft en kijkt naar slijtagesporen?
Ik heb een carburateur en startmotor nodig voor mijn Volvo 340. Een compleet motorblok blijkt amper duurder, en dat is natuurlijk wel interessant voor onderdelen, de kennis van de B14, en de vermaak
Slopen dus :yeah:
Bij deze het verslag van de demontage van dit motorblok.
Type: B14.4E
Nummer: 002188874
Hoe het motorblok binnenkwam, inclusief alle randapparatuur.
Typeplaatje:
Carburateur, ontstekingsdelen, en slangen verwijderd:
Verdelerkap en brandstofpomp verwijderd:
Carburateur verwijderd
Katalysator er af:
Toen was de eerste dag ten einde... De eerste vrijgekomen onderdelen:
En het motorblok, half ontmanteld.
Dat was het voor vandaag...
Al met al vooral prachtig om een keer te doen! Ik denk dat er over een tijdje een 1.7 blok zal volgen
Tegen een paar dingen loop ik echter aan, de dynamo, deze zit wel h??l vast. Moet deze op een bepaalde speciale manier gedemonteerd worden of zo?
Verder is zo'n motorblok nog vrij zwaar. Dat is lastig met het aflaten van de olie. Weet iemand of de kop er af kan (gewicht lozen) zonder heel de stoep vol olie ligt?
Ik verwacht van wel, wat de brandstofpomp zit lager en on er ook af, maar kan iemand uitsluitsel geven?
Vrijdag waarschijnlijk meer!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
19-02-2014 22:49 #942405
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Demontage motorblok B14.4E
Dit is heel leerzaam en leuk om te doen. Wat vastgerotte bouten betreft; evt schroefdraad/tapeind met de staalborstel goed schoonmaken. Dan goed passend gereedschap gebruiken en de bout laten schrikken. Dit doe je door je sleutel onder spanning te zetten en dan een flinke klap met de hamer geven. Op die manier krijg je alles los. Wd40 heb je dan vrijwel niet meer nodig. Ik doe al zes jaar met hetzelfde busje.
Niet hele lange verlengstukken gebruiken en er aan gaan hangen. Dan mol je de zaak alleen maar. Laten schrikken is effectiever.
Succes, ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Niet hele lange verlengstukken gebruiken en er aan gaan hangen. Dan mol je de zaak alleen maar. Laten schrikken is effectiever.
Succes, ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-02-2014 23:01 #942406
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Roestige of geoxydeerde bouten of moeren kan je ook ff in laten weken met cola.... werkt beter dan wd40.... het koolzuur en de suikers breken het proces af.... in tegenstelling tot het natrium gehalte wat er in WD40 zit...
Verder goed bezig met je HT :worship:
Verder goed bezig met je HT :worship:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-02-2014 23:14 #942409
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Nouja, dat is het voordeel van dit blok, het is geen blok dat al 5 jaar in weer en wind op de sloop ligt te rotten. Tot nu toe kwam alles goed los, behalve de dynamo dan, maar dat die makkelijk los gaat heb ik sowieso nog nooit meegemaakt :hmmz2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
20-02-2014 08:16 #942412
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Demontage motorblok B14.4E
als je hem echt helemaal uit elkaar wilt halen zul je nog wel meer bouten/moeren tegenkomen die niet zomaar los willen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-02-2014 08:32 #942413
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Ik ben benieuwd
De krukaspoullie wordt in elk geval al een probleem natuurlijk, aangezien ik geen luchtsleutel heb. Of kun je de krukas op een of andere manier blokkeren zoals bij een brommer?
De kop en carburateur op zich gaan overigens (nog) niet uit elkaar. Die leg ik in de schuur als reserve onderdelen
De krukaspoullie wordt in elk geval al een probleem natuurlijk, aangezien ik geen luchtsleutel heb. Of kun je de krukas op een of andere manier blokkeren zoals bij een brommer?
De kop en carburateur op zich gaan overigens (nog) niet uit elkaar. Die leg ik in de schuur als reserve onderdelen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-02-2014 08:51 #942414
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Update: dag 2
Even foto's gemaakt bij daglicht, en de bouten van de dynamo laten schrikken. Het werkt, bedankt Joost
Een foto van het blok bij daglicht:
En zo ziet sloperij de Haas er nu dus uit
Vandaag even van 10:00 tot 21:30 werken, en dan morgenmiddag weer verder. Bedankt voor de hulp alvast
*Alleen die verrekte krukaspoullie :snif:
Even foto's gemaakt bij daglicht, en de bouten van de dynamo laten schrikken. Het werkt, bedankt Joost
Een foto van het blok bij daglicht:
En zo ziet sloperij de Haas er nu dus uit
Vandaag even van 10:00 tot 21:30 werken, en dan morgenmiddag weer verder. Bedankt voor de hulp alvast
*Alleen die verrekte krukaspoullie :snif:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
20-02-2014 09:07 #942415
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Demontage motorblok B14.4E
aangezien je toch demonteert: steek een stevige schroevendraaier door de opening bovenin het bellhouse in een van de gaten van het vliegwiel. draai de krukas zodat de schroevendraaier klem zit en met een verlengstuk op een wringijzer zit hij zo los hoor
een b200 krukasbout is heel wat lastiger in mijn ervaring..
een b200 krukasbout is heel wat lastiger in mijn ervaring..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-02-2014 09:31 #942421
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
En dan beschadig ik niks aan het vliegwiel of zo?
Dat wilde ik namelijk ook bewaren
Dat wilde ik namelijk ook bewaren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
20-02-2014 09:33 #942422
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Demontage motorblok B14.4E
't vliegwiel heeft er geen last van, zeker niet als je een torx of iets anders ronds pakt wat exact en vlak in zo'n gaatje past, wat kan zijn is dat je een deukje maakt in het koppelingshuis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets