How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
- V300 register
- Verbannen
Misschien kan TC/anjo even aanvullen? Bovenste lagers, onderdeel nummer? begreep via mark dat er meerdere auto's gebruik maken van hetzelfde lager?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wanneer je nieuwe koni-schokbrekers uit de verpakking haalt zit er ook een summiere gebruiksaanwijzing bij. En daarin staat beschreven dat de veerpoot inderdaad gevuld dient te worden met koelvloeistof. Dat is inderdaad om de schokdemper te koelen.
Misschien ook wel belangrijk om erbij te vertellen dat, wanneer je de grote moer aan wilt draaien, je het beste de schokbreker helemaal in moet drukken. Zo voorkom je dat je de chromen zuigerstang kunt raken indien je uitschiet. Indien het gasgevulde schokdempers zijn dan willen ze uit zichzelf weer omhoog. Dan zou je er een binnenband van een fiets omheen kunnen doen oid.
Werkt bij iig top
Nogmaals; chapeau voor de how-to!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Haha da's waar, echt vast horen ze niet te zittenArjen850;199089 schreef : Daar heb je gelijk aan, al kan ik natuurlijk de discussie aangaan over hoeveel kracht het kost om die moer vast te houden(Beetje kerel doet dat met de blote hand:D:halo:)
Ik had er al bij gezet dat het met sleutel 17 moet, maar had dat idd ook voor de foto moeten doen.
Verder zeker een nette how-to, hopelijk hebben mensen er ook zeker wat aan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Daar ik maar 1 waterpomptang en g??n bankschroef heb is dit 'n beetje ingewikkeldArjen850;198959 schreef : Dan houd je alleen de poot over, je zit een grote moer zitten, deze kun je losdraaien op deze manier:
Ik heb de poot gewoon in de pers laten staan, maar je kunt hem bijvoorbeeld ook in de bankschroef zetten. Zorg voor goede tangen, want ze willen best vast zitten, en als ze loszitten kun je heerlijk met je vingers tussen de handvaten van de tang komen:)
Als je die moer los hebt, kun je overgaan tot het uithalen van de schokbreker. Let op: bij de originele schokbrekers zal hierbij een hele plump olie naar buiten komen, dus zorg voor een opvang bak.
door de poot op deze manier in de bankschroef te plaatsen, kun je door een paar flinke rukken aan de poot, deze scheiden van de schokbreker. (deze wil wel aardig vasthouden op de aanwezige keering, en derhalve behoeft dat iets geweld)
Dan is de poot eraf, en staat alleen de schokbreker zelf nog in de bankschroef, bij deze bevorderd tot oud ijzer;0:
Kan ik dit gewoon doorslijpen zonder daarbij de veerpoot zelf te mollen?
Dat is aan de bovenkant van de schokdemper ook gelukt, ik was dat doordraaien meer dan zat en het is toch ouwe zooi dus mag kapot :worship:
Slijptol erop, moer doormidden en klaar is Clara. :w00t:
'Mag' die moer die om de schokdemper zit en in de veerpoot draait ook doormidden? Er zitten nieuwe bij m'n KONI's.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
heb er wel eens een gehad waarbij de O-ring echt klem kwam te zitten en dan moet je wel een keer of 50 aan de schokbreker trekken voor je met schokbreker en al door de werkplaats vliegt:D, ?cht bruut geweld werkt wel; een oog aan de schokbreker lassen en de veerpoot in een werkbank klemmen en dan met een vrachtwagen rustig achteruit rijden tot de zuigerstang op de grond valt; maja is wel leuk maar vrij omslachtig:)Arjen850;198959 schreef : door de poot op deze manier in de bankschroef te plaatsen, kun je door een paar flinke rukken aan de poot, deze scheiden van de schokbreker. (deze wil wel aardig vasthouden op de aanwezige keering, en derhalve behoeft dat iets geweld)
ik neem de laatste tijd de moeite om het O-ringetje er eerst met een kleine schroevendraaier/haakje etc eruit te friemelen, want dan pak je de schokbreker er zo uit, scheelt een hoop getob!
aan deze foto te zien zijn je topmounts versleten, als het rubber in de topmount doorzakt gaat de bovenste veerschotel over het gefixeerde deel van de topmount schuren en daardoor krijg je de kale delen op bovenstaande foto.Arjen850;198959 schreef :
dit levert geen direct probleem op met de keuring, weggedrag etc maar als je w?l goede topmounts hebt zal de auto een stuk soepeler sturen (nu ondervind je onnodig extra wrijving). bij m'n 343 heb ik rode koni's met dikkere zuigerstangen waar ik het een en ander voor aan moest passen om dat erin te krijgen, lagers waren er in die maten n?t niet meer te krijgen dus heb ik zelf 2 glijlagerplaten gedraaid uit brons en die express wat dikker gehouden omdat die topmounts ook al wat aan het doorzakken waren, ze liggen nu tijdens het rijden vrij en het lijkt wel alsof er stuurbekrachtiging in die auto zit zo soepel!
de topmounts zelf gaan nog wel een groot probleem worden de komende jaren, gooi versleten exemplaren niet weg; die gaan we nodig hebben voor een reproductie!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.