ook voor roestpreventie en laswerk

APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2013 17:49 #930503 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
het loont best om zelf een slijper aan te schaffen en zelf alles vast uit te slijpen, evt. ook een nieuw plaatje vast op maat maken.
Dat kost namelijk de meeste tijd.

Ervaar ik nu ook; het is 90% slijpen, passen, slijpen, passen, slijpen, passen enz.
Het lassen zelf is niet veel werk.

Ik ben een poos bezig geweest om wat plaatjes op maat te maken en een kriksteun te bedenken. Vanmiddag een half uurtje aan het lassen geweest en alles zit in elkaar.

Dus tel uit je winst als je zelf (veel) meehelpt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2013 18:51 #930505 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten

punkazz;216053 schreef : Het bekende hoekje is volgens mij bij het merendeel van die oudjes wel rot. Ik wijt het aan dat randje in de wielkuip, daar blijft alle troep achter hangen. En van bovenop wil er ook nog wel eens wat water blijven staan in het hoekje. 1 + 1 = 2.

Erik: hoe lang ben je bezig geweest met dit rotklusje?


Ik vind het een leuke klus (behalve de schadelijke lasdampen). Het verdient de aanbeveling om ook het voorscherm te demonteren. Enerzijds voor inspectie, anderzijds om eventuele binnenbrandjes te kunnen controleren. Verder verdient het de aanbeveling de bekleding in de berijders of passagiersruimte in de buurt van de plaats weg te halen. Ik heb de vastgelijmde mat eerst nat gemaakt met een oplossing. Voor het uitschuren van de boven en onderzijde heb ik verschillende middelen gebruikt, zodat ik ook in de kleine hoeken schoon materiaal kon cre?ren. Elke keer dat ik dacht dat ik klaar was met schuren viel mij bij nader inzien weer een stukje toch niet helemaal koosjer materiaal op. Daar moet je kritisch op zijn. Dat vraagt ook extra tijd en daarbij is even tijd voor een bak koffie, water, thee of sapje nemen ook wel prettig. Dus dan zit ik al aan meer dan twee uur aan schoonmaak- en verwijderwerk. Dan is het uitmeten van het plaatmateriaal tezamen ook gauw minimaal een half uur werk. Voor het pakken en terugzetten van gereedschappen, materiaal en middelen kan je ook gerust een half uur rekenen. Het laswerk tenslotte is, tezamen met finishing kloppen ook minimaal een uur werk (het kan natuurlijk altijd sneller). Dan komt het afwerken van de per ongeluk toch iets dikker geworden lasjes (dat waren er in dit geval zeer weinig en ook nog op de met slijptol goed bereikbare plaatsen :) ). Dus reken op 4 tot 5 uur. Het is een beetje afhankelijk van de situatie van het gat. Loopt de roest door in het schutbord of in de ronde veerpootophanging dan kan het meer tijd kosten. Daarnaast hangt het af van de kwaliteit die je uiteindelijk wil; orginele staat, redelijk gelijkend, of het maakt niet uit als het maar dicht zit staat. Dat laatste doe ik eigenlijk niet meer, omdat het mij zelf geen voldoening geeft.
Er is eerder een discussie op het forum geweest over vol lassen of met propjes of met puntlassen. Zolang ik geen puntlasapparaat heb, las ik alles vol aan elkaar, zodat het als het ware weer 1 plaat wordt. Ik controleer met een lamp of het echt dicht is. Daarna afwerken, behandelen en opsieren met grondlak etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2013 19:02 #930507 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
Zodra m'n 360 weer rolt krijg je PB/e-mail :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2013 20:23 #930514 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
Ik vind het knap, echt knap, dat er mensen zijn die zo aan een auto kunnen lassen en vooral afwerken, dat alles er mooi en origineel uitziet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2013 22:03 #930521 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
APK eisen zijn dat het constructief degelijk is en verder worden er alleen eisen gesteld aan de lastechniek.

goedgekeurd zijn o.a. kettinglassen 10mm/10mm, proplassen mits goed doorgelast (smeltplekje aan achterzijde minimaal 3mm) en maximaal 20mm uit elkaar. Ook volledig aflassen is OK, maar in de praktijk vaak zwakker dan een van de andere methoden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2013 22:40 #930522 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
ohja, in navolging op een linkje wat (volgens mij Niels?) iemand een tijdje terug plaatste; in de UK is er een meneer die echt heel goede tips heeft voor de DHZ-lasser. Zijn van hoekijzer in elkaar geflanste 'zetbank' ga ik ook maken!

"making panels"; tinyurl.com/39bevcr
"vauxhall victor restauratie"; tinyurl.com/372os38

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2013 22:54 #930525 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
Let me guess: 6 lange en twee korte hoekijzers, een tussenplaat, twee scharnieren en een beugel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-05-2013 22:58 #930527 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
geen scharnieren, dat is veel te ingewikkeld :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-05-2013 13:24 #930547 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
Bij Erik in de werkplaats heeft hij twee hoekijzers in een bankschroef geklemd. Dat heeft ook hetzelfde effect.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2013 01:46 #930565 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
Ik heb nog een ander apparaat, maar daarvan is de lengte beperkt. Daarom gebruik ik vaker de hoeklijnen. Voor echt lange stukken gebruik ik vaak een paar balken op de grond

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD