ook voor roestpreventie en laswerk
APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
05-05-2013 11:23 #632643
door 16673-dummy
APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten is gemaakt door 16673-dummy
Mijn 360 heeft wat roest rondom de veerpoottorens. Ik ben bezig dit te herstellen, maar wat zijn eigenlijk de eisen voor het plaatwerk hier?
Kan ik er gewoon vlakke plaat in lassen? Moeten er bepaalde verstevigingsbalken in?
Of wordt er helemaal niet op gelet bij de apk en mag er gewoon roest zitten?
Kan ik er gewoon vlakke plaat in lassen? Moeten er bepaalde verstevigingsbalken in?
Of wordt er helemaal niet op gelet bij de apk en mag er gewoon roest zitten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-05-2013 12:15 #930463
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
Goede vraag, ben ik ook benieuwd naar.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-05-2013 12:45 #930470
door V300 register
Ik denk dat er maar weinig keurmeester naar kijken, de motorkap gaat bij mij alleen open als de koplampen gesteld moeten worden..
Zelf zou ik het origineel gewoon namaken
Zelf zou ik het origineel gewoon namaken
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
05-05-2013 12:52 #930471
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
Je mag er niet aan lassen, in bepaalde gevallen mag je overzetschotels gebruiken. Je mag ze natuurlijk wel behandelen met anti-roest en andere middelen. De veer moet voldoende dragend vermogen hebben en goed in het slot liggen. Ik zou niet meer willen rijden met een veerpootschotel waar een roestgat in zit of waar het materiaal niet meer betrouwbaar is. Het kan optisch nog vrij goed lijken, maar intern niet. De APK kijkt optisch.
Ik heb veerpootschotels uit mijn magazijn gehaald waarvan ik dacht dat ze nog goed waren. Echter bij het schoon steken, krabben etc van de schotels werden ze 1 grote zeef. Toen ben ik behoorlijk geschrokken. Ik adviseer ook iedereen die bij mij langs komt hier kritisch op te zijn. Naast de APK is het ook je eigen veiligheid.
Ik heb veerpootschotels uit mijn magazijn gehaald waarvan ik dacht dat ze nog goed waren. Echter bij het schoon steken, krabben etc van de schotels werden ze 1 grote zeef. Toen ben ik behoorlijk geschrokken. Ik adviseer ook iedereen die bij mij langs komt hier kritisch op te zijn. Naast de APK is het ook je eigen veiligheid.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
05-05-2013 12:59 #930473
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
Dank voor de antwoorden heren. Iemand al ervaring hiermee bij de apk?
Inderdaad als je de kap open doet, zie je er bijna niets van.
@ Erik: ik heb het niet over de veerpoten zelf, die zijn prima. Ik heb het echt over het plaatwerk rondom de veerpoottorens. Dus zowel onder de kap als in de wielkast.
Inderdaad als je de kap open doet, zie je er bijna niets van.
@ Erik: ik heb het niet over de veerpoten zelf, die zijn prima. Ik heb het echt over het plaatwerk rondom de veerpoottorens. Dus zowel onder de kap als in de wielkast.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-05-2013 13:11 #930475
door V300 register
Ik heb lopen frutten een tijd terug met als resultaat een gat van 8cm bij 2cm ofzo na wegslijpen, precies vanaf schutbord (bovenzijde) tot aan 't dwarsbalkje (onderzijde) in de wielkast. Volgens mij is dat deel gewoon enkel plaatwerk?!
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
05-05-2013 13:18 #930476
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
Dat hangt van de afstand af. Die maten weet ik niet uit mijn hoofd. Ik durf hier geen exacte maten te noemen. Meestal moet ik een gat groter als twee vingers gaan lassen. Zeker als het helemaal door is. Hoe dichter bij de veerpootbevestiging, des te kritischer.
In de meeste gevallen lijkt het gaatje klein, maar als je gaat "porren" en schoonmaken is het gat een stuk groter. Lassen is altijd een goede optie, omdat anders de kans op groter worden van het gat een stuk groter is.
In de meeste gevallen lijkt het gaatje klein, maar als je gaat "porren" en schoonmaken is het gat een stuk groter. Lassen is altijd een goede optie, omdat anders de kans op groter worden van het gat een stuk groter is.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-05-2013 13:29 #930479
door V300 register
Uiteraard heb ik het kaalgeschuurd, roestbehandeling gegeven en dichtgesmeerd en met ducttape afgeplakt zodat er geen troep de motorruime wordt ingeslingerd. Ik wil het zeker weer dichtlassen, maar ik vrees dat het me niet gaat lukken voor de APK ivm de problemen die ik nu heb met de 360.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
05-05-2013 13:31 #930480
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
Ja, het gat wordt ook zeker weten gelast. Momenteel ben ik de dorpels achter weer aan het opbouwen dus de volgende stap zijn de wielkasten aan de voorzijde.
Maar ik vroeg me gewoon af of dit nog door de apk komt. Of ze er uberhaupt wel op letten. En natuurlijk hoe je het moet repareren, ik heb verder geen voorbeelden bij huis en omdat het bij de 360 al verroest is weet ik niet hoe het in elkaar hoort te zitten
@ Steven: niks over gehoord bij de apk?
Maar ik vroeg me gewoon af of dit nog door de apk komt. Of ze er uberhaupt wel op letten. En natuurlijk hoe je het moet repareren, ik heb verder geen voorbeelden bij huis en omdat het bij de 360 al verroest is weet ik niet hoe het in elkaar hoort te zitten
@ Steven: niks over gehoord bij de apk?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-05-2013 13:49 #930484
door V300 register
Ik moet dus nog, eind mei, eerste keer APK met dit beestje (Duitse T?V was 2 jaar geldig)
Moderators: Mark Smeets