APK-eisen plaatwerk rondom veerpoten
- V300 register
- Verbannen
En 1 klein gaatje is al afkeur. Maar bij de apk zullen ze dat tikken dus niet doen, is optisch dus als ze heel zijn is het goed... Al denk ik wel dat 1 klein gaatje natuurlijk wel de stevigheid aantast, maar ook weer niet zo erg is dat hij er meteen doorheen zakt, maar het mag niet! Meestal is het overigens niet 1 gaatje, maar een hele rits gaatjes naast elkaar, en ja daar zak je dan zo doorheen.
Je mag dat ook niet lassen. Ook in de ophangen van de veerpoot dus niet de veerpot zelf mogen geen gaten zitten, maar dit kun je weer wel lassen.
Ik heb veerpoten lang geleden van Erik gekocht, en die waren wat roest helemaal top. (dus wel vliegroest dat hebben ze allemaal maar totaal niet rot, ook niet bij tikken) daar moet je echt even naar kijken als je ze zomaar van marktplaats koopt ofzo.
Het kan zijn dat ze het lassen niet zien. Als ze zien dat de schotel gelast is, is dat afkeur.
By the way ik hoor wel eens verhalen van mensen die door hun veerpootschotel gezakt zijn. Dat is niet eens zo erg als het lijkt schijnt. Een kennis van mij had die bij een bwm, en die werd door de anwb gewoon geadviseerd om rustig naar de garage te rijden.... (volgens mij niet al te veilig maar goed) je kunt er dus nog wel mee rijden. Sommige denken dat het zo gaat als een wiel wat afbreekt, maar dan zou gelijk elke veerpootschotel die doorzakt dodelijke ongelukken veroorzaken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Markvictor;216043 schreef : Erik heeft daar gelijk in. De veerpootschotels kunnen er nog goed uitzien, als je er met de achterkant van een schroevendraaier tegenaan mee tikt, kunnen de gaten erin vallen...
Been there, done that. Zag er gemonteerd nog prima uit, totdat we gingen prikken:
volvofiel;216026 schreef : ik heb het niet over de veerpoten zelf, die zijn prima. Ik heb het echt over het plaatwerk rondom de veerpoottorens. Dus zowel onder de kap als in de wielkast.
Nu weer on-topic graag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Bij een goede APK is dit wel ??n van de veiligheidspunten waar ze speciaal naar kijken, zowel in motorruimte als in de wielkuip. Er zijn namelijk ook merken auto's waar de verpoot door de carrosserie heen kan zakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
drie lagen dus.
hoe zit die onderste plaat (met "het bekende randje") eigenlijk vastgelast? Gewoon rondom afgelast, of met proplassen o.i.d.?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dat lijkt me gevaarlijker als door je veerschotel heen zaken...
Of denk ik dat maar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
ik ben het wel met je eens dat het gevaarlijk is als de veerpoottoren los is geroest, maar dat is hier niet het geval en daar is dit topic niet voor bedoeld
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Erik: hoe lang ben je bezig geweest met dit rotklusje?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Voor alle duidelijkheid:
1) voor de plaats van de roest zie post nr. 16
2) het is niet wenselijk dat er roest zit
3) het wordt deze maand nog gelast. De apk is al 10 jaar verlopen dus die paar weekjes kunnen er nog wel bij
Mijn vraag is vooral HOE je het moet lassen. Welke platen zitten er, hoe zitten ze vast en hoe kun je dat het beste repareren. Zitten er bijvoorbeeld nog zwakke plekken in de originele constructie die ik nu kan herstellen, als ik toch al aan het lassen ben?
En, zoals de topictitel al zegt, wat de apk-eisen zijn hieromtrent.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.