- Berichten: 278
Volvo Klassieker Beurs
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
v0lv0freak;251855 schreef : Klopt Leon. Mijn ervaring is dat de lange arm helemaal nergens naar kijkt op dat vlak. Alleen bij een algemene controle waar iedereen moet stoppen ben je de Sjaak.
Als je aanhanger er deugdelijk uitziet en alles netjes vaststaat, dan rijdt de lange arm gewoon voorbij.
Maar je hebt zeker gelijk.
Bovenstaande is bijna helemaal waar, maar niet geheel compleet.
Er is immers nog een situatie waarbij je pas echt de Sjaak bent: bij een ongeval. Als dan blijkt dat je niet de juiste papieren (rijbewijs) hebt, dan zal politie moeilijk doen, en anders zal de verzekeraar wel onder betaling uit proberen te komen. Hoop gedoe dus, en mogelijk een hoop kosten.
Risico op een boete is dus inderdaad wel acceptabel. De echte vraag is of je het risico bij schade wil lopen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
NickN;251876 schreef : Ik ben benieuwd naar de stand mannen! Weet alleen nog niet of ik met de V70 of met de 360 kom
En leuk dat je komt!
Blijf ook zeker even kletsen op de stand als je zin hebt, die is altijd erg gezellig
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Steven340;251856 schreef : Ik probeer nog één iemand te bereiken die eventueel ook zou kunnen, die heeft ook een eigen trailer. Krijg hem alleen niet te pakken, probeer het vandaag nog eens.
Die trailer is van een vriend van Erik, volgens hem zit hij rond de 1000kg.
Heb het kenteken maar eens opgezocht, valt allemaal erg mee, weegt namelijk 550kg.
Hebben hem al eerder gebruikt in combinatie met een 940.
En dat ging wel goed.
Ik wil niemand's pret bederven, maar de TMM van deze trailer is 2000kg. Dus behalve dat je een E-aantekening moet hebben, mag er alleen een voertuig voor die dat mag trekken (dus geen 940, 850, v70, etc. want max. 1800kg)...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Robert340;251859 schreef : ...<knip>...
...<knip>...
Heb op internet wat grote aanhangers gevonden:
Deze wegen 1000 kg volgens de rdw:
Ook hier weer: de TMM van deze trailer is 3500kg.
Nogmaals, het (leeg)gewicht van de trailer heeft niets te betekenen voor het wel of niet mogen rijden of trekken ervan. Alleen de TMM telt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
In art. 5.18.18 van de Wegenverkeerswet wordt gesproken over de totale massa, niet de toegestane maximum massa. Dat is iets anders.
Met andere woorden; ik mag met mijn 360 mijn tandemasser aanhanger trekken (TMM 1.500 kg), maar die mag ik dan tot maximaal 1.200 kg beladen (inclusief kogeldruk). De auto mag namelijk niet meer trekken.
Met mijn Saab kan ik nog een stuk verder gaan, die mag 1.600 kg trekken.
Dat de aanhanger meer mag wegen dan de auto mag trekken, wil niet zeggen dat de auto die aanhanger niet mag trekken. Oftewel, voor mijn aanhanger mag ik zowel mijn Saab als 360 gebruiken.
Deze uitleg krijg je ook van de ANWB en politie. Maar als jij andere info hebt, laat ik me graag corrigeren
(En ja, ik heb BE)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
www.anwb.nl/experts/auto/vraag/b5ae3f50-...-er-achter-mijn-auto
forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=37662
Zowel volgens de ANWB als politie mag het idd en gaat het om de daadwerkelijke gewichten!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Quote: "Bij het maximaal te trekken gewicht gaat het wel om de maximum massa van de aanhangwagen of caravan = ledig gewicht + het laadvermogen." Zo is het mij bij de toenmalige bekeuring ook door Oom Agent uitgelegd...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
v0lv0freak;251884 schreef : Bron bij de uitleg van Joost:
www.anwb.nl/experts/auto/vraag/b5ae3f50-...-er-achter-mijn-auto
forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=37662
Zowel volgens de ANWB als politie mag het idd en gaat het om de daadwerkelijke gewichten!
Vooral die van de politie vind ik een zeer duidelijke uitleg.
leonsteyns;251885 schreef : auto-en-vervoer.infonu.nl/transport/1806...of-caravan-2018.html
Quote: "Bij het maximaal te trekken gewicht gaat het wel om de maximum massa van de aanhangwagen of caravan = ledig gewicht + het laadvermogen." Zo is het mij bij de toenmalige bekeuring ook door Oom Agent uitgelegd...
Een site waar een aantal dingen erg verwarrend omschreven staan, vind ik. Het stukje wat je qoute gaat er over of je aanhanger een eigen kenteken moet hebben, en heeft eigenlijk niks met het nodige rijbewijs te maken. In begrijpbaar Nederlands staat er eigenlijk gewoon dat een aanhangwagen met het ledig gewicht + laadvermogen van meer dan 750kg een eigen kenteken moet hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.