Nieuw project: met de 360 op vakantie naar Schotland.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Dus: waarschijnlijk nieuwe remslangen, nieuwe remklauwen (of revisie van de huidige), nieuwe wielremcilinders (gegarandeerd!) en uiteraard het systeem goed doorspoelen. Mijn ervaring is dat hoofdremcilinders een jarenlange stilstand heel goed kunnen overleven als de auto goed onderhouden is. Als die nog werkt, zou je best kunnen proberen om die te laten zitten. Remschijven en blokken idem als die nog genoeg "vlees" hebben.
Wiellagers controleren op speling en slijtage. Schokdempers controleren, maar als dat nog de originele zijn weet je het wel...
Waterpomp vernieuwen.
En last but not least: de boutjes van het koppelstuk van de aandrijfas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Maar... wat moet er met de boutjes van het koppelstuk gebeuren? Preventief vervangen of met een bepaald moment vastzetten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;257829 schreef :
En last but not least: de boutjes van het koppelstuk van de aandrijfas.
Om maar even in te breken, ik heb dit al vaak gelezen, heb een setje hier gekocht, maar heb nog altijd geen flauw idee waar ze precies zitten en waarom ik ze zou moeten vervangen. Kan iemand hier wat licht op schijnen?
Overigens, mooie plannen! Mijn 360 GLT stond al zo'n 6 jaar stil toen ik hem kocht. Met ongeveer het door jou aangedragen lijstje sindsdien zo'n 30.000 probleemloze kilometers gereden. Nog niet met een caravan, maar wel regelmatig met een flink zware aanhanger.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
EDIT: waarschuwing: wel verder lezen voor de correctie!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Punt is dat de 2-liters een torque tube hebben die met een koppelstukje op de ingaande as van de versnellingsbak zit. Dat koppelstuk heeft aan beide uiteindes een vertanding waarmee je hem dus op de andere assen schuift. Daarna draai je 'm met twee boutjes aan (1 om hem op de cardanas te klemmen, 1 om hem op de as van de bak te klemmen).
Die boutjes rekken na verloop van tijd uit, waardoor het koppelstuk niet meer strak op de vertanding klemt. Dan komt er een moment waarop de speling te groot wordt en het koppelstuk "doorslaat". In de praktijk is dat een klap en dan heb je geen aandrijving meer.
Los van het feit dat je dan niet meer voor- of achteruit kunt, slaat je koppelstuk dol. Je hebt dan een andere nodig. Die zijn bijna niet meer te krijgen en vervangen is een enorm karwei.
En dat voor een setje boutjes die je voor een paar euro in de club winkel kunt kopen... Vervangen is redelijk eenvoudig: er zitten gaten in de buis van de torque tube waardoor je er van onderaf goed bij kunt.
Kilometerstand is geen issue; mijn 345 had destijds net een ton op de teller staan. En er zijn ook auto's die het gewoon 3 ton uithouden. Maar ik heb de klus al eens moeten klaren en sindsdien vervang ik ze uit voorzorg...
Het zijn trouwens bouten met treksterkte 12.9, dus absoluut niet vervangen door dingen uit de bouwmarkt. Die zijn leuk om een schilderijtje aan de muur te hangen, niet voor je auto
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ahteraf was ik hier eigenlijk al bekend mee. In de meivakantie van 1990(!) ben ik met mijn ouders en zusje gestrand met hun 360.
Bij knooppunt Leenderheide (toen nog met stoplichten) wilde mijn vader invoegen op de snelweg,toen de aandrijving ineens wegviel. De motor draaide nog wel, de koppeling werkte ook nog gewoon en schakelen kon ook, maar er was geen aandrijving meer, alleen een heel naar geluid.
De auto met caravan zijn toen afgesleept en bij de dealer is de cardanas vervangen. Was een dure reparatie volgens mijn vader.
Met de kennis van numoet dat hetzelfde probleem met de boutjes geweest zijn. Deze ga ik zeker op mijn todo-lijst zetten!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.