BartJu's nieuwe 340
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
BartJu;258999 schreef : ... Weet niet waar die spnanning/speling wordt opgevangen?
Die zou normaal door de twee rubber ophang ringen opgevangen moeten worden, tussen de voorste demper/cat en de 1ste bocht naar de bestuurderskant en de drie ophang punten van de einddemper.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
Zal dan ook nog eens goed het hele traject en de aan/afwezigheid van rubbers beoordelen.
OP zich is het ook niet zo relevant hoe het komt, het moet vooral eerst gerepareerd worden. Maar een eventuele oorzaak neem ik wel liever weg, om herhaling te voorkomen... Hopelijk morgen meer nieuws dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
Dus vanochtend maar onder de auto gekropen:
- oude klemmen los gemaakt, dat viel reuze mee.
- stukje oude pijp van kat af halen, dat had wat meer kunstgrepen nodig. Bij voorzijde zat maar een kort stukje erop. Geen kracht, arm, moment dus. Met de dremel dus in de lengte opengesneden, zodat de klem-spanning eraf was. Toe was het zo gepiept.
- oude pijp van eindpijp af halen. Ook niet zo makkelijk. Deze zit in de eindpijp, openslijpen kan dus niet zomaar, behalve in het stukje waar de insnede in de eindpijp zit. Hier dus snee in gezet, en een dwarse aan het eind. Met wat kracht en knijpen met een tang en WD40 en draaien begon het op een gegeven beweging in te komen. Dan weet je dat je vol moet houden, maar dat het goed komt. En dat was ook zo.
- nieuwe pijp ertussen gestoken (nieuwe klemmen er al losjes om). Wat afwasmiddel als glijmiddel gebruikt.
- rubbers vast zetten, wat wringen, zetten, draaien, modelleren.
- klemmen vast zetten
Daarna proberen: jawel, geen brulpijp meer, maar nog wel iets lekkage bij overgang midden-naar-eind-pijp. Klem iets strakker vast zetten. Draad wat minder sterk. Grrrr.... Met wat ringen ertussen om wat verse draad te gebruiken is het gelukt. Als ik de uitlaat dichthou vole je drup opbouw, al is het net niet helemaal dicht nog. Gaat dat nog dicht zitten met troep, roet, roest? Of moet ik er nog iets van uitlaatprut insmeren?
Nou ja, voor nu is het zonder meer acceptabel en rijdbaar!
Voor de materiaalkenners onder ons nog een plaatje van breukvlak van oude pijp:
Plaat is wat fors, maar wilde m niet te veel verkleinen omdat er dan wrs ook detail verloren gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Nee, dat lost zichzelf niet op kan ik je zeggen.
Maar mooi dat het gelukt is. Die oude pijpen kunnen soms goed vast zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
Als er ooit weer eens een winkel open is ga ik dat nog wel proberen, tzt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het gebobbelde gerafelde deel is in de loop der tijd verzwakt. Het strak afgebroken deel kon de spanning niet meer houden en is toen in een keer afgebroken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
VolvoDordt;259028 schreef : Uitlaatmontage pasta
Wil je zeggen dat het door Steven genoemde uitlaat-cement ook wel zo genoemd wordt, of dat de door Bart genoemde metaal-moeheid er mee voorkomen kan worden?
Als reparatie-optie denk ik dat het dit gat net gaat dichten, dus die optie sluit ik al uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
eipmiw;259036 schreef : Of roestvrij staal:) Jaar of 8 geleden stond er een 360 met zo'n uitlaat op de VKB. De eigenaar deed al ruim 15 jaar met die uitlaat!
Ik heb een rvs uitlaat, die was op een paar plekken gescheurd en moest onlangs door een specialist worden gelast, dat konden ze niet bij de garage of in de buurt.
Het lijkt mij altijd belangrijk dat welke uitlaat dan ook niet onder spanning gemonteerd is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.