show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

BartJu's nieuwe 340

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
18-05-2020 20:53 #984782 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Dank voor de waarschuwing. Ik zal een van de moeren meenemen, om te passen. De specificaties in de bouwmarkt zijn al summier, maar de klanten maken er inderdaad ook nogal eens een zootje van.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
20-05-2020 21:12 #984794 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Vandaag toch maar besloten om de oude, de donor, iets verder te kanibaliseren. Vooral ook om eerst eens te 'oefenen' op de auto die toch niet de weg op mag. Ik was wat huiverig voor die roestige bouten en moeren, maar eigenlijk viel het alles mee.


Spruitstuk losgemaakt, en dan dus ook maar de pen die ik nodig heb eruit gehaald.

En carb lag er toch al af, revisie kit is onderweg. Samen met een selectie aan pakkingen om alles straks op de 'nieuwe' weer te monteren.
A small step for mankind, giant leap for a man...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-05-2020 17:40 #984798 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic BartJu's nieuwe 340
Nou, ik mag ook weer wat sleutelen

Onlangs spruitstuikpakking vervangen, nu merkte ik heel zachtjes getik bij de motor. Even wat remmenreiniger gespoten langs het spruitstuk, ja hoor, een lekje. Dus alle boutjes even aandraaien.. Oeps. En ik heb echt niet ze extreem vast gedraaid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
21-05-2020 20:34 #984800 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Dat lijkt hier ook gebeurt te zijn.
Gelukkig is gisteren mijn momentsleutel 2-24Nm gearriveerd. Een 20-210 had ik al, maar das wat te grof hiervoor....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-05-2020 20:56 #984801 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic BartJu's nieuwe 340
Bij mij zit er nu nog een in de cilinderkop. Ik hoop dat ie niet te ver is afgebroken, zie foto van wat over is. Wellicht kan ik hem met een waterpomptang er nog wel uitdraaien. Krijg er een beetje de zenuwen van. Ik heb niet zoveel zin om te gaan uitboren...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
22-05-2020 10:49 #984803 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Dat snap ik helemaal. En het is een heel eind dat je daar beet hebt, , tot voorbij het draadloze stuk zelfs. De breuk zit op het stuk draad dat in het blok gaat, hopelijk steekt ie nog genoeg uit om iets op te kunnen pakken of bakken.



Daar zijn overigens ook weer tooltjes voor, die je in zo'n bout kunt boren, draaien. Die zijn met draad andersom, waardoor ze op een gegeven moment de bout mee uit draaien. Laatst bij een bouwmarkt zien liggen. Geen ervaring mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-05-2020 21:28 #984806 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic BartJu's nieuwe 340
ja even kijken.. en anders breng ik hem gewoon weg hoor. Zit hier een revisie boer om de hoek waar ik voor mijn andere hobby regelmatig kom. De kop moet er toch nog af want de koppakking is lek. Zweet wat olie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
17-06-2020 22:01 #987801 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Weer een paar weken verder, tijd voor een updateje, dus wat is er in de tussentijd gebeurd?


Carb gereviseerd, zie ook hier . Hierbij ook het spruitstuk eruit gehad, nieuwe pakkingen overal. En dus de afgebroken bout vervangen.
De flens rond de uitlaatpoort waar de bout te kort was was roetzwart. Kennlijk kierde die al een tijdje. Operatie was tot dusver succesvol, denk alleen dat e.e.a. nog opnieuw/goed gesteld moet worden. Ik heb het nu op gehoor en gevoel gedaan, als leek. Dus vast sub-optimaal.
Wat ook suboptimaal was: het weer. Buienradar hield het zondag op : het blijft droog. Dus opde oprit klussen geen probleem. Als je net alles eraf hebt begint het te gieten!
Mooi voor de tuin, maar niet om in te klussen.
Verder was er nog een onvoorzien intermezzo, maar daarover hiernder meer.



Wat ook suboptimaal blijkt is het vele thuiswerken de afgelopen maanden. Nou ja, op zich valt het niet tegen, maar de 340 maakt nu echt amper kilometers: honderdzeventig kilometer in tachtig dagen. Gemiddeld maar liefst een knappe 2125 meters per dag!


Met zoveel stilstand neemt de natur het dus over. Al sleutelende nass de auto vroeg ik me af waarom er de hele tijd een wesp rondvloog (ik heb het niet zo op die beestjes, ik reageer er redelijk heftig op als ze me prikken, maar gelukkig niet echt allergisch). Wat bleek: bij bijrijders portier, in ruimte tussen portier, carrosserie en voorscherm: een mooi stukje mapier-maché met een raatmotief.
Leuk dus, een beginnend wespennest in je auto.


Gelukt om te verwijderen, tot vandaag nog af en toe eenzoekend geel-zwart-gestreepte vliegend object rond de auto. Die waren zeker niet thuis destijds en nu dus de weg kwijt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
29-07-2020 14:36 #987951 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Vandaag een nieu, heugelijk moment.
Eerste maal met de nieuwe 340 naar de garage.


De opdracht:

1. remvloeistof verversen
2. afstelling motor (ivm de gereviseerde carb)
3. kijk eens of er nog zaken zijn voor APK
Al snel telefoon, dat betekent of goed, of slecht nieuws.


Remvloeistof is ververst.
Afsteling was prima (CO zelfs onder de toegestane waarde voor APK, niet slecht voor een door leek op gevoel afgestelde motor).
Voor APK moest een stadslicht linksvoor vernieuwd, en bij carb zweette de benzine leiding ietsje, dus 10 cm vervangen.


Resultaat: verse APK voor 26 maanden minus 3 dagen.


Ben weer tevreden met dit resultaat. Volgende stap wordt roestpreventie (dat is toch wat de oude heeft genekt). Dus eens (opnieuw) inlezen in de RX5 en RX10 etc....




En ja, de oude kan dus nu intussen ook wel weg, ik hoef geen zaken meer over te gaan zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-07-2020 12:40 #987956 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic BartJu's nieuwe 340
ik zou gelijk alle brandstof leidingen gaan aanpakken. Dat staat ook nog op mijn to-do lijstje.

Ik heb nog steeds wel belang bij deuren van jouw 340.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD