Voorstellen 340GL special '90
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Misschien bij het er af halen van de slang het soldeerpunt beschadigd waar de koperen pijp tegen de radiator zit gesoldeerd? Als je wat moet wrikken, en het is al niet de geweldigste radiateur meer, kan het hier scheuren en gaan lekken.
Vaak gaat de radiateur ook onderin lekken. Zou kunnen dat je net het laatste zetje hebt gegeven bij het (de)monteren van de slang.
In beide gevallen was de radiateur in de nabije toekomst waarschijnlijk al aan vervanging toe geweest (kan ook wel na 30 jaar natuurlijk).
- André Minet
- Nieuw lid
Dat was troep Japans blik
Probeer een dikkere radiateur voor één 1700 te vinden met bijpassende rubbers voor de onderzijde en wees voorzichtig met de schakelaar voor de zelfdenkende fan
Mvg
André
- Steven340
- Nieuw lid
Je kunt als hij bij de slangaansluiting gescheurd is deze solderen.
Zo ook bij mijn '83er gedaan:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=11104
(even omlaag scrollen)
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
daeiron;254740 schreef : Ja heb hem er uitgehaald en is inderdaad gescheurd bij de slang aansluiting onderaan, dus morgen ff beetje schuren en kijken of ik hem dicht krijg gesoldeerd, want verder ziet ie er nog veel te goed uit om hem te vervangen. Bedankt voor het meedenken weer!
Even een tip: solderen is heel goed te doen bij die radiateurs, met de vlam. Met een gewone soldeerbout hoef je er niet aan te beginnen, dat wordt niet heet genoeg.
- V300 register
- Verbannen
Heb het inderdaad eerst met een brander gedaan, maar vond toch dat ik het met de de soldeerbout iets mooier kon afwerken (die is dan ook wel 100 watt, dus geen standaard electra soldeerboutje).
Vandaag ook even de riemen bekeken en zo goed mogelijk afgesteld, 1 van de riemen heeft wel hele kleine haarscheurtjes aan de zijkant, maar alle tanden zijn heel. Dus ik denk/hoop dat ik daar nog wel even mee vooruit kan. Kwam er wel achter dat er een gaatje in de einddemper zit, dus daar moet ik binnenkort nog even een andere onder hangen. Nu maar even snel dichtgesmeerd met gun gum.
Kwam er deze week ook nog achter dat waarschijnlijk die temperatuurschakelaar in de radiateur kapot is, want die ventilator slaat nooit aan (als ik hem rechtstreeks aansluit doet die het wel gewoon). Of ik wacht gewoon niet lang genoeg, maar het lijkt me als het temperatuurmetertje rechts van het lampje begint te komen dat die toch wel aan zou moeten slaan, of ben ik dan te ongeduldig?
- Steven340
- Nieuw lid
Als hij echt richting 3 kwart gaat is het niet goed.
Heb zelf al eens meegemaakt dat deze stuk was, stond toen met een kokende motor in de file.
Was gelukkig verder niets aan de hand of beschadigd, behalve dat al m'n koelwater via het overdruk ventiel eruit kookte.
Pas wel op met het eruit draaien als je deze wilt vervangen.
Ze kunnen erg vast zitten met als gevolg dat je de hele fitting uit de radiateur scheurt.
Ook dat is toen bij de mijne gebeurd.
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
In deze handleiding (pagina 21) www.volvo300mania.com/technical/B14_32DIR_v1.0.pdf , staat ook 'install a new sealing washer'. Die zat er bij mij alleen niet tussen. Hoort die er wel tussen te zitten? Die zou dan nog voor het rondje met het rubber moeten volgens die handleiding lijkt me..
Zo ziet die er nu uit bij mij (foto van revisie post op dit forum)
Ik zag dat die dingen nog abnormaal duur zijn ook.
EDIT: wonderbaarlijk genoeg maakt het (in ieder geval bij mij) uit of dat sproeierkapje erop zit, met dat ding erop klikt die wel mooi in en uit. Ik heb hem nu trouwens gemonteerd zonder extra ringetje en hij loopt prima