- Berichten: 18
Stevens 1983 bordeaux rode 340 DL
- Steven340
- Nieuw lid
Dit werd uiteindelijk toch iets eerder, de diesel had altijd al een lekkende brandstofpomp waar de dynamo steeds de dupe van was.
Ik zag het niet zo zitten om die hele pomp uit elkaar te halen om er vervolgens nog maar een aantal weken in te rijden.
Dus na de zooveelste spanningsregelaar vond ik het wel genoeg. De diesel gaat uiteindelijk geschorst worden en de stalling in. Pas als deze 40 jaar oud is wordt het voor de hobby weer interesant, mits ze die regeling natuurlijk aanhouden.
Afijn, daarnaast had ik altijd m'n Rai Special nog, die rijdt prima al moet daar nu wel het nodige aan gebeuren, remmerij is slecht, koppeling is af, en de nodige roest komt toch weer te voorschijn.
Ik vind het altijd makkelijk om twee goedrijdende auto's te hebben, en daarom opzoek naar een tweede "goede" 340 en uiteraard het liefst handgeschakeld.
Dit ook zeker i.v.m. met de lange afstand naar Erik op en neer.
Eenmaal weer lekker aan het rommelen geweest bij Erik stond deze Volvo 340 bij hem met wat gebreken.
Een oververhittingsprobleem en een rem linksvoor die aanliep.
Aangezien hij nogal druk was had ik mij even over deze problemen ontfermt.
Wat al gedaan was is de koppakking vervangen (dit was volgens de wegenwacht een oorzaak) later leek dit niet de hoofdoorzaak te zijn geweest maar het vervangen van de pakking was wel zeker nodig. Door de oververhitting was hij wel beschadigt geraakt. De waterpomp was in het verleden al vernieuwd, zelf toen het hele koelsysteem doorgespoeld daarbij kwam er aardig wat slijk uit de motor, en de radiator vervangen. Deze was bij de bovenste radiator slang gescheurd, en ga ik nog wel solderen.
De motor leek daarna niet meer te heet te worden, en had ik me verder gefocust op de rem linksvoor. Doordat deze zo erg aanliep is het wiel erg heet geworden en was al het wiellagervet eruit gelopen.
Daarom mijn gedachte om de remklauw te vervangen, verder het wiellager eruit gehaald, schoongemaakt en nieuw vet erop gedaan. Het lager zelf had er gelukkig niet veel onder geleden. Andere remklauw erop en de remmen ontlucht.
Daarbij kwam ik erachter dat de rembegrachtiger steeds bleef hangen, ik moet het pedaal steeds terug trekken, dus ook dit was zeker een oorzaak bij de aanlopende rem.
Na die verangen te hebben leek het allemaal weer vijlloos te werken.
Al met al heel wat werk.
Daarna te horen gekregen dat de eigenaresse wel afstand wilde doen van de auto was ik zeker geintereseerd, m'n opa had namelijk bijna precies dezelfde. Zelfde jaar en kleurstelling en dat vond ik toch wel erg leuk.
Al met al zit er nog wel wat werk aan de auto, de enige roest wat de auto heeft zit bij de spatborden onderaan en onder de accubak het het zwaar verrot. En de deuren behoeven aandacht.
En verder nog wat onderhoudsdingetjes bij de motor. Carburateur reviseren etc... moet weer een in nieuwstaat verkerende 340 worden, maar dit pas nadat ik m'n groene heb aangepakt.
En bij Erik nog altijd met m'n gele 343 bezig, m'n Rai Special en deze doe ik lekker thuis.
Bijna m'n sleutelruimte op orde dus dat gaat helemaal goedkomen.
Kan ik ondertussen m'n Rai Special klaar maken en in de tussentijd deze rijden, daarna vise versa.
Het mooie is dat ik een goeie basis heb, de bodem, kriksteunen en voorbalk zijn geheel roestvrij, hier en daar is de coating wat uitgehard en laat hier en daar los, maar nog nergens verrot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
- Berichten: 1
Bereid je even voor op de meest retorische vraag van vandaag: Wil je ruilen van interieur met mij?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
JKiers;250664 schreef : Wat een beauty Steven!
Bereid je even voor op de meest retorische vraag van vandaag: Wil je ruilen van interieur met mij?
Haha, neuh dat blijft lekker in deze auto
Deurpanelen zijn wel flink gebobbeld, de achterpanelen ook, de rechter zit zelfs met punaises vast omdat het over de hele lengte los hing.
Als iemand nog rode interieurdelen heeft heb ik zeker interesse, vooral deurpanelen en eventueel een rode hoedenplank.
Deze is nog vrij netjes maar wel een heel klein beetje doorgezakt.
Verder is wel het plan om te kijken of dat.... tja wat is het eigenlijk, een soort vinyl wat over die deurpanelen zit eventueel opnieuw te laten bekleden. Aangezien rode deurpanelen wel heel zeldzaam zijn vermoed ik zo.
Alex heeft ook een keer een mooie '83er gehad met zo'n zelfde interieur.
Helaas niet meer bekend bij de RDW: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6094
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
- Berichten: 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Past natuurlijk op termijn wel heel erg goed bij de 360 GLS... :halo:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Maar voorlopig zal deze niet weggaan, ben er zelf ook helemaal weg van :groovy:
Eigenlijk zou je bij jouw GLS een 340 Rai Special nog moeten hebben.
Dat past veel beter in het plaatje, heb je ze alle twee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.