show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2018 12:02 #973498 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's sloopredder, Volvo 340 DL Special
Hij is ook echt niet duur hoor, maar hij levert wel gewoon goed werk. Iemand die zijn vak voornamelijk uitoefent uit liefhebberij. Die mensen moet je in eren houden.
Om een stukje niet zo verborgen verborgen reclame te maken; ik laat Custom Car Welding tegenwoordig al mijn laswerk doen, en ben altijd heel goed tevreden geweest. Ook wanneer iets niet helemaal 100% goed is gelukt (bij de 440 van mijn broer was de afwerking wat ruw), wordt het altijd heel netjes opgelost. Op die manier wordt het natuurlijk ook een beetje de gun-factor over en weer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2018 17:28 #973510 door V300 register
Een trieste mededeling...

De Volvo 340 heeft vandaag een ongeluk gehad en is als gevolg daarvan helaas naar het demontagebedrijf gegaan.

Vandaag reed ik naar sloperij van den Bliek in Wintelre, om een net GL interieur op te halen. Toen ik flink moest remmen trapte ik ineens door de rem heen, de auto remde echt nauwelijks. Gelukkig was dat op een moment dat er niemand in de buurt was, helaas wel op het moment dat er een haakse bocht voor mij lag op een 80km/h weg... Met eigenlijk enkel de handrem en motorrem haalde ik deze bocht natuurlijk niet, waana ik op een stoeprand ben geklapt om in het gras tot stilstand te komen.
De motor liep nog, de auto deed het toen in principe nog, dus ik ben uit het gras gereden. Echter deden de remmen het dus nauwelijks nog, en door de klap op de stoeprand trok de auto naar links en stuurde ontzettend zwaar naar rechts. Omdat er waarschijnlijk schade is aan de reminrichting, voortrein en stuurinrichting heb ik besloten de auto bij de sloop achter te laten. Het was onverantwoord om hiermee naar huis te rijden. Wél heb ik de deal gemaakt dat ik er zelf af mocht slopen wat ik wil, dus een groot gedeelte van de Volvo wordt gebruikt om andere Volvo's op de weg te houden.

Gelukkig heb ik er zelf niks aan overgehouden behalve wat blauwe plekken, en flink geschrokken natuurlijk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2018 17:41 #973512 door V300 register
De laatste foto's, bij het demontagebedrijf.

Mocht iemand nog onderdelen willen hebben, ik heb afgesproken dat ze hem nog even netjes houden om iedereen die wil de kans te geven om er onderdelen vanaf te halen. Er hoeft dus niks verloren te gaan als er mensen zijn die dat per se niet willen.

Wat kun je er o.a. nog vanaf halen?
-achterwielophanging
-versnellingsbak (4-bak)
-aandrijving
-motor (214.000km gelopen, carburateur en Renix missen)
-voorwielophanging, wetende dat hij daar een klap heeft gemaakt. Stuurinrichting idem.
-net plaatwerk, houdt er wel rekening mee dat de voorschermen aan de voorbalk gelast zijn.
-glaswerk, voorruit heeft een scheur bij de binnenspiegel.
-roestvrije trekhaak inclusief vrij nieuw bevestigingsmateriaal.
-vrij nieuwe startmotor
-etc.

Wat is (waarschijnlijk) kapot?
-achterlichten
-reminrichting
-stuurinrichting
-voorwielophanging
-dynamo is slecht
-interieur (al hebben ze nog wel een net GL interieur staan)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2018 19:57 #973519 door V300 register
Welke sloperij staat deze auto?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2018 20:46 #973520 door V300 register
Van den Bliek in Wintelre

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2018 21:15 #973522 door V300 register

General Custom;248245 schreef : Een trieste mededeling...

De Volvo 340 heeft vandaag een ongeluk gehad en is als gevolg daarvan helaas naar het demontagebedrijf gegaan.

Vandaag reed ik naar sloperij van den Bliek in Wintelre, om een net GL interieur op te halen. Toen ik flink moest remmen trapte ik ineens door de rem heen, de auto remde echt nauwelijks. Gelukkig was dat op een moment dat er niemand in de buurt was, helaas wel op het moment dat er een haakse bocht voor mij lag op een 80km/h weg... Met eigenlijk enkel de handrem en motorrem haalde ik deze bocht natuurlijk niet, waana ik op een stoeprand ben geklapt om in het gras tot stilstand te komen.
De motor liep nog, de auto deed het toen in principe nog, dus ik ben uit het gras gereden. Echter deden de remmen het dus nauwelijks nog, en door de klap op de stoeprand trok de auto naar links en stuurde ontzettend zwaar naar rechts. Omdat er waarschijnlijk schade is aan de reminrichting, voortrein en stuurinrichting heb ik besloten de auto bij de sloop achter te laten. Het was onverantwoord om hiermee naar huis te rijden. Wél heb ik de deal gemaakt dat ik er zelf af mocht slopen wat ik wil, dus een groot gedeelte van de Volvo wordt gebruikt om andere Volvo's op de weg te houden.

Gelukkig heb ik er zelf niks aan overgehouden behalve wat blauwe plekken, en flink geschrokken natuurlijk.

Potverdorie...! Da's wel even schrikken. Zonde van de auto, maar... gelukkig ben je er zelf ongedeerd vanaf gekomen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2018 23:32 #973524 door V300 register
Gelukkig heb je er zelf niks aan overgehouden maar wel zonde. De wagen redden van de sloop is dus niet gelukt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2018 00:19 #973525 door V300 register
Dank voor het medeleven!

Het redden is op deze ongeplande wijze inderdaad mislukt...

een laatste update

Nu was ik op de sloop aan het twijfelen of ik de Smith tellerbak mee zou nemen. Deze kan ik namelijk niet gebruiken voor de andere auto's. Toch heb ik hem meegenomen, met de gedachte dat het altijd leuk is om op het bureau te zetten.

Nu hield ik vanmiddag de tellerset in mijn hand, om te kijken wat het tijdstip van overlijden en de laatste kilometerstand zijn. Toen ik keek waren de waarschuwingslampjes van de motorolie en (hand)rem aan... Hmm, vreemd :S
Ik heb de tellerset vast, zit niet aan een auto vast, er hangt geen batterij aan, maar tóch zijn die lampjes aan. Hoe kan dat?
Dat antwoord is eigenlijk heel simpel, de lampjes zijn niet aan. Achtergrondverlichting schijnt van achter tegen de symbooltjes aan. Kijk maar naar de foto, er ontbreken 2 lampjes.
Nu kijk je tegen de printplaat aan, de achterkant van de tellerset. Op de foto is het slecht te zien, maar hier valt mij iets op. De koperen contacten van het motorolielampje bevatten blinkende koperrode krassen. Dat wijst er op dat hier vrij recent (de laatste maanden) een lampje moet hebben gezeten. Die kan er af gesprongen zijn bij demontage of eerder verwijderd, dat is niet te zeggen. Het belangrijkste is dat je zo'n lampje niet kunt monteren zonder krassen in het koper van de printplaat te maken. Het andere contact, van de (hand)rem bevat deze krassen niet. Het koper is dof roodgrijs-achtig. Dit wijst er zeker op dat hier al zo lang geen lampje heeft gezeten dat het koper de kans heeft gekregen dof te worden door blootstelling aan de buitenlucht. Iets wat niet binnen een paar weken gebeurt.

Wat ik denk, waarschijnlijk was er al wat met de remmen aan de hand. Oftewel is dit lampje er ooit per ongeluk uitgevallen o.i.d, oftewel is het bewust weggehaald om een probleem te verdoezelen. Ik denk dat tweede...
De kans is groot dat dit lampje, als het aanwezig was geweest en had gewerkt, mij eerder had gewaarschuwd voordat de complete remdruk wegviel.

Met dit verhaal wil ik maar zeggen, sta even stil bij je controlelampjes. Als je je auto op contact zet moeten deze branden ter controle, als je start gaan ze uit. Kijk een keer of ze nog werken, dat kan een hoop ellende voorkomen ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2018 19:06 #973531 door V300 register
Wat een bizar verhaal...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2018 20:47 #973533 door V300 register
Nou Bart, gelukkig is er niets ernstigs gebeurd. Wel jammer van de 340. Ik heb ooit ook een keer gehad dat ineens de remdruk wegviel. De hoofdremcilinder was stuk. Ik had geen enkel waarschuwingslampje gezien. Dat ene lampje is alleen voor het niveau van de remvloeistof. Zelfs met ernstig lekke wielremcilinder achter heb ik prima kunnen doorrijden (tot het adres waar ik kon repareren). Met de lekke hoofdremcilinder kon ik ook nog aardig rijden, met pompend remmen, handrem en op tijd terugschakelen. Ik kan mij niet voorstellen welk remprobleem je kan verdoezelen door dat lampje van het remvloeistofniveau weg te halen.

Ik denk dat de belangrijkste les die je hieruit kan trekken is: zorg voor een goede technische check, voordat je met een bijna afgeschreven barrel gaat rondrijden. Zeker de remmen, maar ook banden, wegligging, etc. Is heel erg belangrijk om veilig te kunnen rijden. Het is gewoon geen speelgoed. Er rijden ook andere mensen op de weg, met kinderen in de auto enzo. Dus, als je het zelf niet allemaal kan checken, ga ermee naar een goede garage!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC