show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Jannicks derde poging... Volvo 340

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2018 23:19 #975815 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Ongezonde dampen heb ik met m'n werk voldoende :)

Vanmiddag een oud setje wieldoppen opgeschuurd en chroomgoud gespoten. Ziet er mooi uit! Maar foto's komen later wel. Tevens de olie weer vervangen, met dit keer wel de goede oliefilter erbij! (Iemand nog interesse in een W917 zonder /1 voor zijn B14.3?). Tevens de rotor en verdeelkap vervangen en een paar rondjes gereden met heel veel plezier.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-06-2018 01:36 #975845 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Ik ben een beetje teleurgesteld. :D

Op 13 juni 's ochtends naar Erik geweest om te kijken wat dat getik nou was. Was het eerste gedeelte van de uitlaat tegen de carroserie. Op zich niet heel verkeerd, maar wel een puntje om even mee te nemen. Het blokje links op het koppelingshuis was aan het einde van z'n leven. Het zou niet zo hard lopen, maar wel heel slim om dat te vervangen voor een ander exemplaar voor we door Europa gaan rijden. En aangezien ik toch die dag vrij was, ben ik maar meteen doorgereden naar Dafhobby, waar ik rond half 2 's middags was en twee nieuwe steunen heb gekocht, met een thermostaat, krukaskeerring en een v-snaar erbij, nu ik er toch was. Na de Limburgse economie gesteund te hebben, ben ik doorgereden naar België om te tanken en de Belgisch Limburgse drankenhandel te ontdekken. Daarna terug naar mijn beste vriend gereden in Eindhoven, weer terug naar België voor een kapsalon, en terug naar Eindhoven, en na een tijdje weer terug naar Arnhem.

3,2 kilometer voor mijn huis reed ik een rotonde op, hoorde ik een enorm geratel uit de motorruimte komen. Meteen op de rotonde gestopt, en meteen maar naar die steun gekeken. Vrijwel volledig doorgescheurd. Erg jammer. Gelukkig heb ik twee nieuwe op de passagiersstoel liggen :-) De motor weer gestart om van de rotonde af te zijn, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Daarna kon ik de keuzehendel van de CVT niet meer "vastzetten" en hoefde de knop bovenop niet meer in te drukken om de hendel te verplaatsen. Ook hoorde ik een geratel onder de keuzehendel vandaan komen; de aandrijfas heeft zich losgemaakt. ANWB was met een kwartiertje ter plaatse, en na constatering van hetgeen wat ik al vermoedde ben ik naar huis afgesleept.

Op 25 juni is de volgende afspraak met de drukbezette Erik. Op 1 juli begint onze tweeweekse rondreis. Als dat maar op tijd goed komt... Wellicht dat we aanstaande zondag alvast de auto op wat bokken zetten om er goed bij te kunnen.

Hoe groot is de kans dat de aandrijfas beschadigd is? Of de aansluiting vanuit het koppelingshuis? Hoe krijg je 'm uberhaupt er terug op zonder de hele motor los te maken, als we beslissen om het zelf te gaan proberen?

[img

[img

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-06-2018 07:15 #975846 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Dat is balen Jannick, maar top dat je hem weer opknapt :y:

Voor de aandrijfas: sowieso even kijken of het rubber waarin de spiebanen gevulkaniseerd zitten nog goed is (lees: zonder scheuren). Ook de spiebanen checken of deze niet zijn opgevreten door de vertanding.
Verder zitten de spiebanen geloof ik over de vertanding geklemd met een soort vierkant met een boutjes, qua uiterlijk vergelijkbaar met een half koppelstukje van de 360's. Gezien de aandrijfas los is geschoten zou ik even kijken hoe die er uit zien en eventueel vervangen of in elk geval meteen de imbusboutjes vervangen.

De aandrijfas zou je in theorie de klemblokjes aan beide kanten, versnellingsbak en koppelingshuis, los kunnen bouten. Vervolgens de aandrijfas zo ver mogelijk aan de versnellingsbak schuiven en vervolgens aan de motor te schuiven (of net andersom, dat ben ik even kwijt). Dat heb ik ooot gelezen in een handboek, maar of het in de praktijk (zeker aan straat) ook zo mooi werkt durf ik te betwijfelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2018 08:58 #975848 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Ik had een paar jaar terug mijn 340 op de a27 tegen een Polo aangezet. Motor was ook van de steunen afgescheurd en van de as afgeschoven.
Het was modeljaar 1984 dus de oude verticale steunen aan de voorkant. Nieuwe steunen voor en achter van BBB, as teruggestoken met een nieuwe veer (weggesprongen) om de as tegen het koppelingshuis te duwen en alles was OK.
(ok, en nieuwe bumpersteunen, radiateur, fan en bumper, maar dat speelt hier niet).

Het is een 1.4 CVT dus geen klemblokjes voor de as. Gewoon schuiven met die handel. Eerst aan de achterkant erop, tegen de veer duwen, voorkant uitlijnen en loslaten.
Misschien een beetje helpen als ie niet lekker schuift, maar het kan in een paar minuten. :)
Heb jij wel een veer bij de CVT zijde om de as zitten? Als je die niet hebt kan de as naar achteren schuiven en dan van de uitgaande as van het koppelingshuis vallen, ook met goede steunen.


MSPAINT helpt:




en zet de de cvt in de N/vrij, dan draait de as wat makkelijker ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2018 22:32 #975852 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Ik heb geen röntgenogen. Er was te zien dat het rubber los aan het gaan was. Zo heb ik ze wel meer gehad en daar kon je nog best een tijdje rustig mee rijden. Jannick wel het advies gegeven nieuwe te gaan halen. Dit heeft hij gelukkig gedaan. Een afspraak hadden we al gemaakt. Nu de boel vervangen en naar de uitlijning kijken en dan verwacht ik weinig problemen meer in dit gedeelte.
Advies is nu om er in deze toestand niet mee te rijden. Eerst rubbers vervangen.
Krik onder de motor met een stuk dik tapijt oid er tussen (om niet de carterpan te beschadigen) dan motorsteunen loshalen. Dit kan van bovenaf. Met sleutel en dop 17 kom je al een heel eind.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2018 13:59 #975855 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Ik neem het je ook niet kwalijk :-) Sorry als het zo overkwam. Het is nou eenmaal zo met een oude auto.

Moet de motor nog heel ver naar voren om de bestaande steunen te verwijderen? Of kan dat met een beetje gepruts er zo tussenuit gehaald en weer ertussen geplaatst worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2018 18:37 #975866 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Motor kan aan de steunen voor vast blijven zitten.
De motor aan de achterkant ondersteunen.
De rubber steunen zitten aan een kant aan het koppelingshuis vast met een moer 17, de andere kant zit weer vast met zo'n zelfde moer op een losse steun.
Deze steun zit weer van onderen met 3 inbusbouten vast.

Bij het loshalen van die inbusbouten, zorg dat je inbus bit er goed in tikt, je draaid ze heel snel dol.
Zou een grote ratel gebruiken met een goede inbus dop.

Als die los zijn heb je alle ruimte op de steunen te vervangen, makkelijkst is wel van onder af. Anders kom je nooit bij die inbusbouten.
Je ziet het gauw genoeg als je er onder ligt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2018 22:26 #975874 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Je zou de voorste steunen even kunnen los halen om de motor iets naar voren te halen. Of de auto naar achteren. Zorg wel er voor dat de motor niet gaat kantelen oid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2018 10:12 #975877 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
hoe ik het heb gedaan is met het loshalen van de 3 imbus bouten in het subframe per motorsteun. die bouten zijn zoals gezegd van peperkoek, dus goed schoonmaken en je bitje er diep in slaan. Een krik onder de carterpan en hoeft niks te doen met de motor verder.
Wat steven zei, eigenlijk :P

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2018 19:27 #975879 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Jannicks derde poging... Volvo 340
Nu ben ik benieuwd hoe Jannick het gedaan heeft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD