show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Johan's 340GL
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2016 15:42 #964417
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Johan's 340GL
Kachelweerstand kun je op ruilbasis kopen bij BBB.
Het kunststoffen onderdeel waar de richtingaanwijzer en ruitenwisser/grootlicht
schakelaar op gemonteerd zitten, gaat regelmatig stuk. Is naar mijn weten ook
niet meer nieuw leverbaar. Dus dat de dealer daarvoor een oplossing heeft gezocht
is niet meer dan logisch. Misschien kun je het iets verbeteren met een metalen U-profieltje
met 2 gaatjes.
Dat je kachel alleen maar warme lucht blaast, komt door een geknikte bowden-kabel
van de verwarmingsschuif. Als je handig bent, lukt vervangen door demontage van de
radio en het vloerpaneel bij het voeteneind van de bestuurder. Makkelijker is het om
het gehele dashboard te verwijderen. Allemaal ideale klussen voor een sleuteldag.
Dan kun je de andere kabels ook meteen invetten/doorsmeren.
Ook de kilometertellerkabel. Want dit is gewoon te wijten aan achterstallig
onderhoud. Wel slecht van die garage; de dealer voor zwarte Piet uitmaken, zelf
het dashboard verwijderen en dan de oorzaak van de gemelde storing niet verhelpen.
Het kunststoffen onderdeel waar de richtingaanwijzer en ruitenwisser/grootlicht
schakelaar op gemonteerd zitten, gaat regelmatig stuk. Is naar mijn weten ook
niet meer nieuw leverbaar. Dus dat de dealer daarvoor een oplossing heeft gezocht
is niet meer dan logisch. Misschien kun je het iets verbeteren met een metalen U-profieltje
met 2 gaatjes.
Dat je kachel alleen maar warme lucht blaast, komt door een geknikte bowden-kabel
van de verwarmingsschuif. Als je handig bent, lukt vervangen door demontage van de
radio en het vloerpaneel bij het voeteneind van de bestuurder. Makkelijker is het om
het gehele dashboard te verwijderen. Allemaal ideale klussen voor een sleuteldag.
Dan kun je de andere kabels ook meteen invetten/doorsmeren.
Ook de kilometertellerkabel. Want dit is gewoon te wijten aan achterstallig
onderhoud. Wel slecht van die garage; de dealer voor zwarte Piet uitmaken, zelf
het dashboard verwijderen en dan de oorzaak van de gemelde storing niet verhelpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan van Weeren
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2016 18:29 #964419
door Johan van Weeren
Beantwoord door Johan van Weeren in topic Johan's 340GL
François bedankt voor de antwoorden. Dan zal ik kijken voor de onderdelen.
Ik zie dat ik niet duidelijk ben geweest in mijn vorige post. Met de garage heb ik afgesproken dat ik zelf achter onderdelen aanga omdat ons dat simpelweg in de kosten scheelt. Ik kan beter op zoek zijn dan dat de garagist dat doet. Excuses voor de verwarring.
Daarnaast is zijn mening dat de tirib constructie een sub optimale oplossing is omdat de hendels verre van vast zitten.
Mijn vraag is hoe anderen dit opgelost hebben aangezien het dus vaker voorkomt? Als iemand zelf iets gemaakt heeft of een goede oplossing heeft dan graag. We willen Franborn graag in een zo goed mogelijke staat krijgen/houden.
Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
Reden om (nog) niet naar de sleuteldagen te gaan is het feit dat ik ieder moment voor de eerste keer vader wordt. De afgelopen en komende periode staan volledig in het teken van de kleine, maar zolang die er nog niet is kan ik wel op zoek gaan naar de benodigde onderdelen.
Edit
Zoals aangeven heb ik gekeken in de onderhoudshistorie wat betreft het doorverbinden van de kachelweerstand.
Ik kwam bijvoorbeeld de site Volvo 340 onderdelen tegen en dan zouden dit de onderdelen zijn die ik nodig heb Francois?
Kachelmotor inclusief kachelweerstand
www.volvo340onderdelen.nl/product_info.php/products_id/620
Kabelboom kachelweerstand
www.volvo340onderdelen.nl/product_info.p...h/27/products_id/798
Bedieningskabel (bowden kabel) kachel
www.volvo340onderdelen.nl/product_info.p...c763c7accc5911465cf7
Ik zie dat ik niet duidelijk ben geweest in mijn vorige post. Met de garage heb ik afgesproken dat ik zelf achter onderdelen aanga omdat ons dat simpelweg in de kosten scheelt. Ik kan beter op zoek zijn dan dat de garagist dat doet. Excuses voor de verwarring.
Daarnaast is zijn mening dat de tirib constructie een sub optimale oplossing is omdat de hendels verre van vast zitten.
Mijn vraag is hoe anderen dit opgelost hebben aangezien het dus vaker voorkomt? Als iemand zelf iets gemaakt heeft of een goede oplossing heeft dan graag. We willen Franborn graag in een zo goed mogelijke staat krijgen/houden.
Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
Reden om (nog) niet naar de sleuteldagen te gaan is het feit dat ik ieder moment voor de eerste keer vader wordt. De afgelopen en komende periode staan volledig in het teken van de kleine, maar zolang die er nog niet is kan ik wel op zoek gaan naar de benodigde onderdelen.
Edit
Zoals aangeven heb ik gekeken in de onderhoudshistorie wat betreft het doorverbinden van de kachelweerstand.
Ik kwam bijvoorbeeld de site Volvo 340 onderdelen tegen en dan zouden dit de onderdelen zijn die ik nodig heb Francois?
Kachelmotor inclusief kachelweerstand
www.volvo340onderdelen.nl/product_info.php/products_id/620
Kabelboom kachelweerstand
www.volvo340onderdelen.nl/product_info.p...h/27/products_id/798
Bedieningskabel (bowden kabel) kachel
www.volvo340onderdelen.nl/product_info.p...c763c7accc5911465cf7
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2016 20:15 #964422
door V300 register
Kijk, dat zijn de betere berichten. De spruit krijgt het Volvo-virus dus van zijn/haar vader.
Voor de kachelweerstand kun je hier kijken. Let even op het chassisnummer:
www.born-built-beauties.eu/html/volvo_34...elen.html#Verwarming
Het kunststoffen spuitgietdeeltje vind je nog wel eens op de sloop.
Als je de schuif van de verwarming beweegt van warm naar koud en vice-versa, zie
je dan in de motorruimte de kachelkraan open en dicht gaan? Zo nee, dan is deze
bowden-kabel de boosdoener. De kraan blijft dan open staan.
Gaat de kachelkraan wel open en dicht, dan kun je de
kleppen van de verwarmingsunit niet meer bedienen. Neem het stukje geklitte vloer-
bedekking bij de bestuurder weg. Laat iemand de keuzeschuif bedienen en kijk of de
klep bij het voeteneind beweegt (i.e. of de bowden-kabel aldaar op en neer gaat).
Als je geluk hebt, is die slechts uit zijn bevestigingsclip geschoten.
Voor de kachelweerstand kun je hier kijken. Let even op het chassisnummer:
www.born-built-beauties.eu/html/volvo_34...elen.html#Verwarming
Het kunststoffen spuitgietdeeltje vind je nog wel eens op de sloop.
Als je de schuif van de verwarming beweegt van warm naar koud en vice-versa, zie
je dan in de motorruimte de kachelkraan open en dicht gaan? Zo nee, dan is deze
bowden-kabel de boosdoener. De kraan blijft dan open staan.
Gaat de kachelkraan wel open en dicht, dan kun je de
kleppen van de verwarmingsunit niet meer bedienen. Neem het stukje geklitte vloer-
bedekking bij de bestuurder weg. Laat iemand de keuzeschuif bedienen en kijk of de
klep bij het voeteneind beweegt (i.e. of de bowden-kabel aldaar op en neer gaat).
Als je geluk hebt, is die slechts uit zijn bevestigingsclip geschoten.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2016 20:29 #964423
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Johan's 340GL
Bij de latere types zit de kachelkraan in de motorruimte tussen de slang die naast de kleppendeksel loopt.
Vond dit wel een raar gezicht toen ik dat zag, dacht eerst dat het door een beunhaas er zo tussengezet was, maar later zag ik het bij meerdere 340's op deze manier.
Durf niet te zeggen vanaf welk jaar dat gewijzigd is.
Bij de richtingaanwijzerhendel had ik hetzelfde probleem, dit is opgelost door een metalen stripje in de zelfde vorm vastgeschroeft aan de andere hendel.
En bij de richting aanwijzer met een tirerap vast gemaakt aan het stuurkolom, hendel ging geen kant meer op. Maar toen had ik ook het gebroken stukje nog, en met behulp van de tirerap tegen elkaar aan gedrukt, anders kan de hendel als nog wat bewegen. Blijft een erg zwakke constructie.
Todat ik later dat onderdeel nos vond, en toen het geheel maar vervangen. Moet je ook maar net tegenkomen.
Heb m'n oude nog wel bewaard kan die eventueel helemaal in orde maken / aanpassen voor je, mocht je daar interesse bij hebben stuur maar een pm.
Vond dit wel een raar gezicht toen ik dat zag, dacht eerst dat het door een beunhaas er zo tussengezet was, maar later zag ik het bij meerdere 340's op deze manier.
Durf niet te zeggen vanaf welk jaar dat gewijzigd is.
Bij de richtingaanwijzerhendel had ik hetzelfde probleem, dit is opgelost door een metalen stripje in de zelfde vorm vastgeschroeft aan de andere hendel.
En bij de richting aanwijzer met een tirerap vast gemaakt aan het stuurkolom, hendel ging geen kant meer op. Maar toen had ik ook het gebroken stukje nog, en met behulp van de tirerap tegen elkaar aan gedrukt, anders kan de hendel als nog wat bewegen. Blijft een erg zwakke constructie.
Todat ik later dat onderdeel nos vond, en toen het geheel maar vervangen. Moet je ook maar net tegenkomen.
Heb m'n oude nog wel bewaard kan die eventueel helemaal in orde maken / aanpassen voor je, mocht je daar interesse bij hebben stuur maar een pm.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2016 20:51 #964426
door V300 register
Ik lees dit draadje nu pas...
Wat een schitterende auto, zeg! :wtf:
Gefeliciteerd!
Ook met de kleine...
Edit: Ik heb een klokje voor je om in te bouwen als je wilt? Bij wijze van welkomscadeautje voor je zoon of dochter...
Wat een schitterende auto, zeg! :wtf:
Gefeliciteerd!
Ook met de kleine...

Edit: Ik heb een klokje voor je om in te bouwen als je wilt? Bij wijze van welkomscadeautje voor je zoon of dochter...
- Johan van Weeren
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2016 21:07 #964428
door Johan van Weeren
Leon bedankt voor het compliment! Zit inmiddels al wel behoorlijk wat € en tijd in om Fransborn weer in volle glorie te krijgen. We zijn ook erg blij hoe hij er nu voorstaat. Het rijden blijft fantastisch.
François en Steven bedankt voor de hulp. De houder/ beugel voor de stuurhendels heb ik inmiddels ook gevonden
. Toch bedankt voor het aanbod.
Heb dan alles compleet zodat alles er weer ingezet kan worden.
François en Steven bedankt voor de hulp. De houder/ beugel voor de stuurhendels heb ik inmiddels ook gevonden

Heb dan alles compleet zodat alles er weer ingezet kan worden.
- Johan van Weeren
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2016 20:05 #964511
door Johan van Weeren
Zoon Luka is inmiddels geboren en het cadeau van Leon staat inmiddels te pronken tussen alle kleertjes en knuffeltjes die we de afgelopen dagen hebben mogen krijgen.
Leon bedankt nogmaals!
Leon bedankt nogmaals!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-08-2016 20:25 #964513
door V300 register
Van harte gefeliciteerd! Heel veel plezier en geluk... :y:
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-08-2016 18:35 #964542
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Johan's 340GL
Gefeliciteerd Johan!
- Johan van Weeren
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2016 20:59 #964699
door Johan van Weeren
Bedankt Wouter!
Wouter76;242237 schreef : Gefeliciteerd Johan!
Bedankt Wouter!
Moderators: Mark Smeets