show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2010 18:08 #817221 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Kleppendeksel is dat (bij-jou-niet-meer-zo-)glimmende langwerpige ding in t midden van de motorruimte, met olievuldop. Voorlopig maar even laten zitten, eerst een beetje kennis opdoen kan geen kwaad. Ik had in t begin precies hetzelfde en nog steeds moet ik veel leren.

Dat ronde ding daarnaast, waar de bougiekabels uitkomen (met die vies-bruine kleur) is de verdelerkap, de bougiekabels die daar weer uitkomen kun je zekers zelf vervangen. Makkelijkste klus voor de beginner en het loont vaak. Ook de verdelerkap zelf en de rotor die eronder zit kun je zelf vervangen. Bougies kan ook lukken met een bougiesleutel. Zoek maar eens op het forum, staan genoeg tips.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2010 18:35 #817223 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald

rjzwan;133508 schreef :
Ja, de olie ziet er eigenlijk best wel zwart uit


Zwarte olie is niet erg, verzuurde olie en slechte carter-ontluchting is pas erg: dan raken de dope's in de olie uitgewerkt die corrosie tegen gaan, dus roest bij langdurig stilstaan.
Zwart is roet en bestaat uit kool, net als grafiet en heeft juist een smerende werking, vooral bij koude start geeft het noodsmering.Je olie filter vangt de grove delen netjes op. De olie moet wel steeds volledig opwarmen anders blijft er water in zitten - mocht het er in zitten.Dus minimaal 30 minuten of 25 km rijden kan dit oplossen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2010 20:06 #817358 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Heb vandaag mijn eerste 'standaard' woon-werk verkeer gereden.... WOW!!! wat een zaligheid. Ik begin de auto steeds beter te leren kennen. Welke snelheden/welke versnelling, hoe bochten te nemen, wennen aan de achterwielaandrijving etc... wat een heerlijkheid zeg, lekker relaxed in de stoel van A naar B tuffen. En natuurlijk showen op werk. De collega's die mij beter kennen, vinden het een typische 'Ronald auto' hahaha, dat vond ik wel mooi ja!

@punkazz: Ik zal eens wat beter onder de motorkap kijken en zien wat ik kan doen.

@racousho: ik heb gelukkig dagelijks een erg afwisselende rit. Eerst een heel stuk 30, kan de motor rustig warm worden. Dan met 50 het dorp nog uit. Een flink stuk 80, 5 minuutjes 120 (ff goed op z'n staart trappen). Een leuk stuk 100 om af te bouwen en dan in 5 minuten langzaam afbouwend naar 30...
Zo rij ik per keer ruim een half uur, gebruik alle versnellingen en speel met het toerental...
Ik voel de motor weer wat wakker worden:-)

Wat is trouwens zo ongeveer het gebruik van een 340 1.4 gemiddeld? Ik hoor vaak tussen 1 op 12 ? 1 op 14. Ik heb er nu 350 km op zitten en de meter begint toch in de buurt van het 'leeg'streepje te komen. Als ik het niet mis heb zit er een 45liter tank in, en dan rij ik nu dus nog geen 1 op 10...
Of zit ik er dan helemaal naast?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2010 20:17 #817359 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Dat benzinemetertje blinkt niet uit in nauwkeurigheid, dus ga daar vooral niet teveel op af. Gewoon even volgooien, dan weet je precies waar je aan toe bent. Het verbruik van mijn vario schommelt tussen 1:10,5 (toen ik 200 km met 30 km/u over ijzel en sneeuw kroop) en 1:13 (snelwegritten).

Ik heb trouwens ook eens zitten turen naar je radio, leuk ding inderdaad :) Ik heb wel het idee dat ie niet helemaal bedoeld was door de 300, maar meer voor de 2-serie oid. Dit omdat de rand wat schuin toeloopt, hij past net niet helemaal mooi in het gat. Lekker laten zitten hoor, ik heb een nog ouderwetsere en die blijft er ook in ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2010 21:39 #817369 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
inderdaad, het metertje is een 'ongeveertje'... in het rood gekomen heb je nog 10 tot 15 liter om een pomp te vinden...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2010 22:37 #817379 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Die radio past ook in een 343 van 1978-82. Misschien dat de vorige eigenaar 'm uit zo'n auto heeft meegenomen.

Trillingen bij 120 is waarschijnlijk onbalans in de wielen of een kwestie van uitlijnen (of allebei).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2010 22:49 #817386 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Zo'n radio zat er bij mij ook in, die kwam uit de DLS die de vorige eigenaar ingeruild had op mijn GL. Ik heb hem nog wel ergens liggen geloof ik als iemand er interesse in heeft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2010 22:58 #817390 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Geniaal dat kabeltje door de motorkap :D Dat ik daar nog nooit aan gedacht had zeg :humor:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2010 09:55 #817407 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Dat is dus wel handig. Anders moet je inderdaad elke keer omlopen :D.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2010 10:04 #817412 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Mooie auto nog, gefeliciteerd! En tja, dat verbruik... ik rij ook 1:11 met dit koude k*tweer. Wellicht rijden ze zuiniger als de buitentemperatuur hoger komt! Veel veilige km's toegewenst!!!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD