show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2010 11:56 #629932 door V300 register
Hallo iedereen,
Bij een dealer hoor je altijd: Van een oud omaatje geweest, Altijd in de garage gestaan, en bijna geen kilometers op de teller.
Ik denk dat deze verkoop praatjes niet vaak in lijn lopen met de werkelijkheid.
Nu heb ik een 340 gekocht van een oud gezinnetje. Deze om precies te zijn: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5773
Beiden rond de 70. Hij al twintig jaar volvo rijder, en volgens mij best verknocht aan de auto. Maar hij is te groot en zonder stuurbekrachtiging werd het hem te zwaar.
De volvo is van 1990, dus nu 20 jaar oud. Toen deze mensen hem kochten in 2000 had hij zo'n 70k op de teller. nu staat hij op ruim 113k. Ze hebben er dus in 10 jaar ruim 40k mee gereden... Toen ik hem kwam bekijken stond hij ook in een ruime, droge garage...
Toen hij naar buiten werd gereden, was ik eigenlijk op slag verliefd. Op het allereerste gezicht had hij helemaal geen schade. Toen ik aan de bijrijders kant keek, viel de achter wielkas toch wel op... Daar zit toch wel wat roest op. Maar de 340 die ik afgelopen week bekeek, was overal roest en ook zo hier en daar door het plaatwerk heen.
Ook aan de binnenkant ziet hij er op het eerste gezicht onberispelijk uit. (nader inspectie leerde meer, maar daar kom ik zo op). De eerste keer op de stoel ploffen... viel eigenlijk wat tegen. Ik heb me al flink in de 340 zitten verdiepen en de luxe, ruimte en comfort kwamen vaak naar voren. Maar ja, het zat beter dan de uitgezakte polo stoel. Ritje gemaakt met meneer (erg gezellig) en dat was een bijzondere ervaring. Maar ik was helemaal verkocht. Dit moet hem worden!!
De zakelijke kant van het geheel verliep soepel en overschrijving was zo geregeld.

En toen het besef... IK BEZIT EEN VOLVO :w00t:

Nu een dag later, begint de rust in mijn hoofd wat terug te komen en zal ik proberen mijn eerste ervaringen en bevindingen hier op te schrijven.

Interieur:
Ziet er eigenlijk piekfijn uit. Er is weinig (tot niet) gerookt in de auto. De asbak voor is schoon, de asbak achter, had wat asrestjes. Maar het probleem van roken in de auto zijn natuurlijk brandplekjes in het tapijt. Deze heb ik niet kunnen vinden.
De voor gordels vertonen slijtage, mag ook wel na 20 jaar, maar functioneren prima. De achtergordels zijn waarschijnlijk weinig gebruikt want ze trekken wat lastig uit. Ik denk dat met een paar druppels olie het rateltje weer lekker loopt.
Er zit een klein gaatje in het leer om de versnellingspook en bij de portiersdeur is het fineerlaagje wat los getrokken. Kleinigheidjes dus eigenlijk.
Wat minder gecharmeerd was ik van de chauffeursstoel. Toen ik voor het eerst instapte vond ik het erg krap. Ik kon met mijn hand het stuur niet helemaal rond trekken omdat m'n benen in de weg zaten.
Nu was het probleem dat de vorige eigenaar 20cm kleiner is dan ik ben en was de rail van de stoel met een aantal ringetjes 2 cm opgehoogd. Ik heb de ringetjes verwijderd en nu wil het prima.
Wat jammer is, is dat het lendensteunmechanisme niet meer werkt. Ik heb de knop nog, maar daar houdt het mee op... Maar zoals al eerder gezegd, hij zit beter dan wat ik gewend ben :-)
Gezien het de GL Special is, heeft hij leuke extraatjes als stoelverwarming, elektrische ruiten en centrale portiervergrendeling. De eerste twee werken als een trein, maar de portieren gaan niet samen op slot... Zal wel iets in de bedrading zijn, maar dit vind ik een van de minst belangrijke dingen.
En wat ik erg mooi vind, er zit nog een origineel volvo radio-cassette deck in. Deze laat ik er ook vrolijk inzitten, heb via bol.com een cassette adapter gekocht zodat ik mijn iPod kan luisteren in de auto.

Carrosserie:
Ziet er erg netjes uit. Ik heb al eerder op het forum gelezen dat een 340 zonder roest niet bestaat, dus kan ik hier niet moeilijk over doen.
De keienvanger en de achterwielkast aan de bijrijderskant vertonen de meeste roest. Nergens gaten, maar toch een punt van aandacht. Dit wil ik in ieder geval zsm roestvrij maken zodat hij niet verder verteerd.
Toen ik de portierdeur beter bekeek, vond ik ook voor onderin de hoek wat roest. Verder wel wat plekjes, en wat plaatsen die al 'gerepareerd' zijn. Ik heb er geen verstand van, maar volgens mij valt het allemaal erg mee.
Wel jammer is, dat het scharnier van de voordeur (denk ik) uitgesleten is. Ik merk dat als ik de deur open doe, dat hij ong 5mm naar beneden zakt. Nader inspectie leerde me dat waarschijnlijk de bussen van het scharnier versleten zijn. Deze zijn denk ik wel te vervangen?
Ik heb de carrosserie helaas nog niet aan een grondige inspectie kunnen onderwerpen omdat het hier erg sneeuwde...
wordt vervolgd...

Motor:
Aarggh!! wat is dat wennen! Ik ben dus het polo'tje gewend en dan rijd dit ineens heel anders. Ik vind hem erg lekker schakelen. Als hij in een versnelling gaat, voel je en weet je dat hij goed zit. Het gaat zwaarder dan de polo, maar veel trefzekerder.
Ik heb in de sneeuw op een rustige ruime plaats (nu ik toch de kans heb) ff getest wat die achterwiel aandrijving nu zo anders maakt... Even een dot gas geven en glijden maar... Dat was wel even schrikken, maar hier wennen we wel aan.
Een choke is ook helemaal nieuw voor mij. Gister heb ik waarschijnlijk de auto ook al voor de eerste keer verzopen. Als de motor echt koud is, start hij niet zonder choke, maar als er al een beetje temperatuur in zit, is het niet meer nodig. Wederom, dit wordt wennen maar gaat vast wel goed en weet ik over een tijdje niet meer beter.
Wel jammer is dat de volvo de laatste 4 jaar geen snelweg heeft gezien. Dat was te merken toen ik over de snelweg wederom naar huis toe reed. Tot de 80 gaat alles goed, maar daar boven geeft de motor aan dat hij er niet vrolijk van wordt. Dit heeft misschien puur met afstelling van het een of het ander te maken, maar het loopt niet helemaal soepel.
Als ik even snel vaart moet maken, hij haalt de 140 wel, zonder eng te worden, maar 120 vind hij snel genoeg .

Conclusie:
Wat een heerlijke bak! Ja, er zijn een aantal puntjes waarop verbetering mogelijk is, maar wat wil je voor een auto van 20 jaar oud. Ik sta te popelen om ook serieus met de auto aan het werk te gaan. Ik hoop dat ik hem weer helemaal in tiptop conditie kan krijgen en er (als mogelijk nog minstens) 20 jaar plezier van kan hebben.
Tot dat het weer wat beter wordt en ik dus buiten kan werken (heb helaas geen garage), kan ik hem tenminste veilig gebruiken voor woon-werk verkeer en vind ik de extra's als stoelverwarming en elektrische ruiten al fantastisch!!

De zon schijnt vandaag dus heb ik later op de dag mooi de kans om foto's te maken. Als ik deze heb, zal ik ze zsm in een album gooien.
Tot slot wil ik nog vragen of er een clublid is die ook in het noorden woont en samen met mij eens een middag wil opofferen om mijn volvo onder een ervarener loep te bekijken. Ik ben in deze zaken nog een totale newbee en heb dus (nog) helemaal geen verstand van auto's. Dus woon je in Gronigen/friesland/Drenthe en wil je graag eens met een niewe auto sleutelen, ik houd me aanbevolen.

v?nliga h?lsningar
Met vriendelijke groet

Ronald van der Zwan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2010 12:19 #817186 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
[mod]Ik heb dit onderwerp even naar het Showroomforum verplaatst.
Dit is nu je eigen topic waar je alle foto's, upgrades, problemen en vragen over je eigen auto kunt plaatsen. Wij gaan dat allemaal op de voet volgen en je voorzien van advies, tips, antwoorden en (bewonderend) commentaar...[/mod]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2010 12:30 #817187 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
De lendensteunen zijn een zwak puntje, die breken af als je de stoel vaak afstelt terwijl je er tegen leunt. Bij mijn 740 gebeurde dit zelfs toen ik een keer vol gas optrok. Dat was wel even schrikken.
Sloperijen afstruinen en hopen dat er daar nog een paar staan met werkende lendensteunverstelling.
De centrale deurvergrendeling werkt ook vaak niet meer optimaal. Volgens mij is dat een kwestie van even demonteren, schoonmaken en smeren en meestal geen elektrisch probleem.
We hebben een clublid, Erik, die een werkplaats heeft waar hij met hart en ziel Volvo's van vooral de 300 serie voor "weinig" vakkundig last en onderhoud. Hij heeft ook een speciaal stuk gereedschap om deurpennen mee te vervangen. Die pennen kosten een paar cent per stuk bij de Volvo dealer. Erik woont niet in het noorden, maar een lange rit is goed voor de auto en leuk om te doen.

Het kan nooit kwaad om een keer een grote "0-beurt" te doen: Alles controleren, vervangen en afstellen. Ontsteking, luchtfilter, olie + filter, versnellingsbakolie (kan al veel schelen met schakelen) koppeling, remvloeistof, blokjes, schoentjes, ophangingsrubbers, etc...

Een aantal keer per jaar organiseren we sleuteldagen. Dan hebben we een hele zaterdag een werkplaats van een dealer of
garagebedrijf tot onze beschikking om de nodige onderhoudsklussen aan onze auto's uit te voeren. Dit kan dan onder begeleiding van de leden van de (toch wel zeer kundige) technische commissie van de club.


Veel rijplezier!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
11-02-2010 12:39 #817188 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
zie voor de lendesteunverstelling dit topic: linkje

mooi dat je van plan bent de auto goed en lang te conserveren! Veel succes en plezier met de auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2010 14:12 #817193 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald

rjzwan;133470 schreef : Een choke is ook helemaal nieuw voor mij. Gister heb ik waarschijnlijk de auto ook al voor de eerste keer verzopen. Als de motor echt koud is, start hij niet zonder choke, maar als er al een beetje temperatuur in zit, is het niet meer nodig. Wederom, dit wordt wennen maar gaat vast wel goed en weet ik over een tijdje niet meer beter.

Niet meer dan normaal.

rjzwan;133470 schreef : Wel jammer is dat de volvo de laatste 4 jaar geen snelweg heeft gezien. Dat was te merken toen ik over de snelweg wederom naar huis toe reed.

Grote kans dat de motor er van binnen een beetje prutterig uitziet. Olie verversen sowieso dus en even kleppendeksel los en kijken hoe het eruit ziet/schoonmaken. Meer snelweg gaan rijden en als ie goed warm is, af en toe even flink op zijn staart trappen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2010 14:22 #817194 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Ook even klepspeling controleren. Zeg maar een algehele checkup. Daar ga je veel plezier van hebben!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2010 14:51 #817199 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Laat ik maar de te verwachte post doen...

:pics:

;D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2010 16:44 #817202 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Veel plezier er mee!

Een stevige rit naar Erik is zeer zeker de moeite waard en goed voor je wagen, hij is eerlijk en concreet over je auto. Mensen uit heel Nederland zoeken hem op, zelfs de anwb wil een beroep op hem kunnen doen als ze er niet uitkomen.
Hem een pb sturen en afspreken is zo gedaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2010 17:28 #817209 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Inderdaad. Kleppen stellen, een blikje Oil System Cleaner van Wynn's erin, even laten draaien, olie verversen en dan een flinke snelwegrit gaan maken "om de zooi eruit te stoken".

Veel plezier ermee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2010 17:55 #817218 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van een oud omaatje geweest... 340 GL Special van Ronald
Iedereen dank voor de reacties! Ik heb vanmiddag met het mooie weer een leuke 'testrit' gemaakt met mijn vrouw. Zij had er nog nooit in gereden. Ook heb ik onderweg mooi even de kans gezien om wat meer foto's te maken.

Als eerst natuurlijk, Dit is 'm!



Qua interieur is hij best wel netjes, ik hoef hem niet eens voor de eerste keer uit te zuigen...


met maar 113k op de teller. Onze polo heeft met twee jaar jonger al ruim 2,5 ton gereden.


Een van de meest charmante dingen aan de auto vind ik toch wel het radiocassettedeck



De opgehoogde stoel...


Carrosserie:
De belangrijkste roestplekken
rechtsachter


Het scharnier van de chauffeursdeur heeft wat speling....


...toen vond ik dit hoekje ook nog onderin.


Onder het raam en bij de motorkapscharnieren kan ik geen roest vinden.


Wat de vorige eigenaar wel in de motorkap had achtergelaten was een sluitingsmechanisme... Door aan het koord te trekken, trek je de steun los zonder om te hoeven lopen


Van de motor heb ik zoals ik al zei (nog) geen verstand, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen...


Zo, dat waren de foto's...


@bodejodel: Ik denk niet dat het op het moment slim is om zelfstandig de grote 0 beurt te doen... Ik heb bijzonder weinig verstand van motoren. Koel- en ruitensproeiervloeistof aanvullen dat lukt me nog wel. Ik kan ook nog wel het oliepijl meten, maar verversen?? heb geen idee hoe? laat staan dat ik filters kan verwisselen.
De komende twee week ga ik het erg druk krijgen op werk, maar ik denk dat ik daarna maar eens contact moet opnemen met Erik. Technisch inzicht heb ik wel en ik denk dat als hij mij hands-on wat uitleg kan geven over de auto, kunnen we er vast een boel mee...

@vOlvOfreak: Bedankt voor de tip! Dit ga ik zeker proberen als ik de tijd heb. Ik denk dat dit mij nog wel moet lukken en hier kan ik niet te veel schade mee aanrichten.

@punkazz: Met de choke leer ik wel werken... Als de motor echt gewoon koud is, doet hij het niet zonder, maar als ik 's ochtends heb gereden, start hij 's middags gewoon in een keer.
Ja, de olie ziet er eigenlijk best wel zwart uit, maar ik heb helaas geen idee hoe ik die olie moet verversen... en het kleppendeksel... nog nooit van gehoord.:S
We hebben vanmiddag een flink stuk snelweg gereden na een half uurtje inrijden. Tot de 120 trekt hij het allemaal prima...
Hij is wel over het algemeen dat hij in bepaalde toeren tallen wat sputterd. Boven de 120 begint hij toch wel te trillen, niet echt aan het stuur trekken, maar de auto trilt gewoon??

@racousho: zal ik zeker doen binnenkort

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD